اتاق خواب

چگونه اتاقی دلچسب و مناسب کودک درست کنیم؟

تحقیقات ثابت کرده است که دکوراسیون اتاق‌ کودک تأثیر بسیار مهمی بر هوش و یادگیری او دارد. فرزند شما به خصوص در سنین پایین همواره در حال یادگیری و اکتشاف محیط اطراف خود است. در نتیجه استفاده از دکوراسیون شاد و قرار دادن وسایل یادگیری مناسب در اتاق کودک می‌ تواند نقش مهمی در پرورش هرچه بهتر استعدادهای او داشته باشد. از آنجاییکه کودک بیشتر وقت خود را در اتاق و بین وسایل خود می‌گذراند تمام لوازم اتاق کودک مانند تختخواب، آباژور کودک، میزتحریر و… باید به‌ درستی و کارشناسانه انتخاب‌شده باشند. در این مقاله به توضیح روش‌ هایی برای دستیابی به بهترین چیدمان اتاق کودک می‌پردازیم.

چیدمان اتاق کودک

تختخواب کودک

از اهمیت خواب و تختخواب مناسب در چیدمان اتاق کودک به‌ هیچ‌ وجه غافل نشوید. خواب آرام و کافی به فرزند شما آرامش و خلقی خوش هدیه می‌کند و لازمه‌ داشتن خواب خوب یک تخت و سرویس خواب مناسب است. علاوه بر اطمینان از مناسب بودن جنس تخت و تشک کودک باید به رنگ و طرح و شکل تخت کودک نیز اهمیت داده شود. طراحی علمی و مناسب تختخواب کودک در مرحله‌ اول قرار دارد. تشک و تخت باید دارای طرحی ارگونومیک و اصولی بوده و مناسب با فیزیک ظریف کودکان ساخته‌ شده باشد. یک سرویس خواب مناسب به کودک شما حس راحتی و آرامش فیزیکی و روحی می‌ بخشد و سلامت خواب او را تضمین می‌ کند.

مرحله‌ دوم کار توجه به شکل ظاهری و نمای تختخواب کودک است. کافی است کمی به روحیات فرزند خود توجه نموده و همچنین اندکی خلاقیت به خرج دهید. شما می‌ توانید به‌ راحتی از عناصر، رنگ‌ها، اجسام و حتی شخصیت‌ های محبوب و موردعلاقه‌ فرزندتان برای درست کردن محیط خوابی کارتونی و متفاوت استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که یک تختخواب راحت و زیبا می‌ تواند شبی آرام و رویایی برای کودک شما به ارمغان بیاورد.

چیدمان اتاق کودک

نقش کاغذ و نقاشی دیواری در چیدمان اتاق کودک

دیوارها روح اصلی منزل و اتاق‌ ها هستند. رنگ و طرح آنها می‌ تواند تأثیر مستقیم بر روحیه‌ افراد داشته باشد. به خصوص کاغذدیواری اتاق کودک باید با
دقت و سلیقه انتخاب شود زیرا فرزند شما ممکن است ساعت‌ ها در بین این دیوارها نشسته و مشغول بازی باشد. شاید در ابتدا تأثیر کاغذدیواری و رنگ دیوارها آنچنان به چشم
نیاید اما در طولانی‌ مدت اثر خود را به‌ خوبی نشان خواهد داد. گاهی پیش می‌ آید که به دنبال طرح و نقش خاصی برای دیوار اتاق کودک هستید ولی کاغذدیواری مورد نظرتان در بازار موجود نباشد. در این مواقع می‌ توان به‌ راحتی با کمی ذوق هنری دست‌ به‌ کار شده و از نقاشی دیواری کمک گرفت. نقاشی دیواری را می‌توانید خودتان کشیده و یا از نقاشانی که هنر اصلیشان نقاشی دیواری است کمک بگیرید. این امر به شما کمک می‌کند تا دیوارها را نزدیک‌ تر به سلیقه‌ فرزندتان تزیین کنید. همچنین می‌توانید از خود فرزندتان نیز در رنگ‌ آمیزی اتاق کمک بگیرید. این امر هم در تقویت حس مشارکت کودک تأثیر مثبت دارد و هم در پرورش ذوق هنری او.

مطلب مرتبط  آشنایی با سبک های پرطرفدار دکوراسیون

چیدمان اتاق کودک

آباژور و چراغ کودک

همه‌ افراد در فضاهای کم‌ نور و یا با نور نامناسب احساس بدی پیدا می‌ کند. کودکان دارای روحیه‌ ای حساس‌ تر و لطیف‌ تر هستند پس در برابر این امر واکنش بیشتری نشان می‌ دهند. تأثیر لامپ و آباژور و به‌ طور کلی نور اتاق در چیدمان اتاق کودک را در پرورش کودکی شاد و با روحیه دست‌ کم نگیرید. علم روانشناسی ثابت کرده است که فضایی با نور کافی و لامپ‌ های رنگی می‌ تواند حس شادی و سرزندگی را در کودکان (و به‌ طور کلی در همه‌ افراد) به وجود آورد. همچنین بد نیست بدانید که بسیاری از کودکان از تاریکی هراس داشته و شب‌ ها در فضای خیلی تاریک نمی‌ توانند به‌ راحتی بخوابند. به همین دلیل استفاده از آباژور و چراغ‌ خواب در اتاق کودک به‌ شدت توصیه می‌شود. این آباژورها می‌ توانند دارای نمایی ساده و عادی بوده و یا محصولی خلاقانه، رنگی و موردتوجه کودکان باشند. شما می‌توانید به‌راحتی آباژور و چراغ‌خواب کودک را به یکی از مورد علاقه‌ ترین وسایل اتاق تبدیل کنید. آباژورها و چراغ‌ خواب‌ هایی با طرح‌ های کودکانه و رنگ‌ های مختلف در بازار موجود هست اما شما می‌ توانید تنها با استفاده از اندکی خلاقیت و طرح ایده‌ هایی ساده و نورهای رنگی، چراغ‌ خوابی کارتونی و زیبا برای اتاق کودک دلبندتان بسازید.

چیدمان اتاق کودک

استفاده از رنگ‌ های متنوع  در چیدمان اتاق کودک

یکی از اساسی‌ ترین ویژگی‌ های شخصیتی کودکان این است که خیلی زود نسبت به هرچیزی سرد و دلزده می‌شوند. اسباب‌ بازی‌ها، لباس‌ ها، رنگ دکوراسیون و… تنها برای مدت کوتاهی توجه کودکان را به خود جلب می‌ کنند. همچنین اکثر کودکان سادگی و مینیمالیسم را به‌ هیچ‌ وجه نمی‌پسندند. این دلایل موجب می‌ شوند که استفاده از رنگ‌ های شاد و متنوع در دکور اتاق کودکان آنها را سرگرم و راضی نگه دارد. تِم اصلی رنگ اتاق کودک می‌ تواند یک رنگ خاص، روشن، و موردعلاقه‌ او باشد اما هیچ دلیلی وجود ندارد که تمامی وسایل و لوازم به‌ کار رفته در اتاق کودک از همان یک رنگ تهیه شوند. استفاده از رنگ‌ های شاد و طبیعی می‌ تواند از بی‌ حوصلگی و دلزدگی او تا حد زیادی جلوگیری کند. همچنین می‌ توانید با استفاده از رنگ‌ های متنوع در دکوراسیون اثاثیه‌ اتاق کودک را بیشتر، متنوع‌ تر و سرگرم‌ کننده‌ تر نشان دهید و به این طریق با یک فریب ساده ذهن کودک را نسبت به ماندن درون اتاق و استفاده از وسایل اتاقش مشتاق‌ تر کنید.

مطلب مرتبط  اتاق خواب مردانه

چیدمان اتاق کودک

قرار دادن لوازم کمک‌ آموزشی در اتاق کودک

اتاق کودک نه‌ تنها مکانی برای بازی و خواب بلکه اتاقی برای یادگیری او است. افزودن تعدادی وسایل مناسب با سن کودک امریست مهم و ضروری. تجربه نشان می‌دهد که گاهی فرستادن کودک به کلاس های آموزشی مختلف حتی نیمی از تأثیر آموزش‌ های خانگی را  هم ندارد. اگر فرزند شما در سن یادگیری خواندن و نوشتن است سعی کنید که در دکوراسیون اتاق‌خواب کودک از حروف الفبا، اعداد و کلمات ساده استفاده کنید. قرار دادن یک تخته وایت برد و چند عدد ماژیک در کنار میزتحریر کودک می‌ تواند اشتیاق او را به یادگیری چند برابر کند. قرار دادن کتابخانه‌ ای رنگی و زیبا در گوشه‌ ای از اتاق کودک را از یاد نبرید. بهترین مکان برای قرار دادن کتابخانه نزدیک به میزتحریر و با فاصله‌ ای نسبی از تختخواب کودک است. به کودک خود اصرار کنید که حتماً کتاب را در پشت میزتحریر مطالعه کند با این روش به فرزند خود می‌ آموزید که برای هر فعالیتی جای مخصوص خود را داشته باشد. تختخواب برای خواب و میز مطالعه برای مطالعه است. همچنین اضافه کردن چند گلدان کوچک با گل‌ های بی‌ خطر به دکور اتاق کودک می‌ تواند برای فرزند شما بسیار مفید باشد. از کودک خود بخواهید که گلدان خود را دوست داشته باشد و به او یاد بدهید که چگونه از آن مراقبت کند. این موضوع می‌تواند درس مهمی به کودک شما بیاموزد که همانا احساس مسئولیت است.

چیدمان اتاق کودک

داشتن خلاقیت و طرح ایده‌های جدید

وقتی حرف از دکوراسیون می‌زنیم ذهن همه‌ ما ناخودآگاه به سمت میز و کمد و تخت و … می‌ رود. اما گاهی لازم است یک گام فراتر بگذاریم مخصوصاً اگر خودمان دستی در کارهای فنی نظیر چوب‌ بری و … داریم و یا اگر اندکی هزینه‌ اضافی مشکل زیادی برایمان ایجاد نمی‌کند. منظور از این گام فراتر چیست؟ این گام می‌ تواند به‌اندازه‌ قدرت تخیل و تجسم شما گسترده باشد. این گستره می‌ تواند از ساختن یک کتابخانه‌ درختی با چند تکه چوب ساده شروع‌ شده و تا ساخت یک اقیانوس کوچک در اتاق کودک شما ادامه داشته باشد. برای مثال قرار دادن چند لاستیک ماشین رنگ‌ آمیزی شده و یا پوشانده شده با نوارهای رنگی جهت ساختن مدل‌ های مختلفی از صندلی، گلدان، میز و… در دکور اتاق‌ خواب کودک می‌تواند به‌ طور کلی فضا را تغییر داده و آن را به یک شهربازی کوچک برای فرزندتان تبدیل کند. تمام اینها تنها با اندکی خلاقیت و ذوق هنری ممکن می‌ شود.به یاد داشته باشید که حتماً در هنگام کار کردن بر روی این ایده‌ های خلاقانه از کودکتان نیز کمک بگیرید چه در مراحل طراحی و چه در مراحل ساخت. خواهید دید که ذهن کودکان گاهی بسیار قوی‌ تر و فعال‌ تر از ذهن یک بزرگسال عمل می‌کند. اطمینان داشته باشید که کودکتان در این زمینه شما را متعجب کرده و لبخندی بزرگ بر لبانتان می‌ آورد.

مطلب مرتبط  چرا از مبل مخمل استفاده کنیم؟

نوشته های مشابه