معماری و دکوراسیون خانه

آشنایی با سبک آرت نوو در دکوراسیون داخلی منزل

آرت نوو (Art Nouveau) یکی از سبک های چیدمان گران قیمت است اگر برای دکوراسیون خانه تان تصمیم دارید این سبک را انتخاب کنید باید بودجه زیادی برای آن کنار بگذارید اما اگر بتوانید خانه تان را به این سبک چیدمان کنید یک اثر هنری واقعی خواهید داشت.

سبک آرت نوو یک سبک دکوراسیون کاملا قدیمی است و شروع آن به اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی می رسد. این سبک برای آپارتمان های نقشه باز (پلان باز) و آپارتمان های استودیویی مناسب است. آرت نوو یکی از سبک های ایده آل برای چیدمان خانه است. اگر بخواهیم سبک آرت نوو را توصیف کنیم بهترین جمله توصیفی آن جمله معروف «فرم از عملکرد پیروی می کند.» است. به عبارت دیگر مبلمان و دکوراسیون در یک فضا باید قبل از هرچیزی هدف کاربردی داشته باشند.

حالا برای طراحی داخلی خانه به این سبک می توانیم یکی از سه راه حل زیر را انتخاب کنیم:

  • استفاده از این سبک به صورت کامل که قطعا برای شما یک گزینه گران خواهد بود. چرا که مبلمان و تجهیزات این سبک به دلیل طبیعی بودن و اغلب کار دست بودن بسیار گران هستند.
  • استفاده از آرت نوو برای برخی از جزئیات و عناصر تزئینی
  • استفاده بسیار کم از سبک آرت نوو برای انتخاب رنگ و جزئیات بسیارکم

سبک آرت نوو

ویژگی ها

  • در سبک آرت نوو استفاده از عناصر چوبی بسیار دیده می شود. از چوب به عنوان کفپوش، پوشش سقف، اطراف پنجره ها، درها و همچنین مبلمان استفاده می شود. حتی می توان از قاب ها و پایه های چوبی برای روشنایی ها و چراغ های ایستاده استفاده کرد.
  • در هنگام انتخاب جزئیات و تجهیزات برای دکوراسیون خانه به سبک آرت نوو باید دقت کنید که از خطوط نرم و صاف و بدون تقارن استفاده کنید. خطوط در سبک آرت نوو بسیار متعادل هستند و مانند نقش و نگارهای گل ها به آرامی در یکدیگر جریان می یابند.
  • در طراحی داخلی به سبک آرت نوو استفاده از طبیعت و نقش و نگارهای وابسته به آن و همچنین خطوط بدن حیوانات اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • استفاده از المان های شیشه ای امری ضروری است. می توانید پنجره ها را با شیشه های شکسته و یا نقاشی روی شیشه تزئین کنید. همچنین می توانید از شیشه های رنگی برای سقف، در، پارتیشن و حباب لامپ ها استفاده کنید. اتاق هایی که در آن نقش و نگار گل ها دیده می شود احساس راحتی و آرامش بیشتری با خود به همراه دارند.
  • برخلاف شیشه ها که در این سبک عناصر اصلی هستند استفاده از فلزات بیشتر برای تزئینات و به عنوان ماده ای افزودنی رواج دارد. برای هماهنگی بیشتر در هنگام استفاده از عناصر فلزی بهتر است در شکل گل و گیاه و با پیچ و قوس مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در سبک آرت نوو از پارچه ها تنها برای اهداف کاربردی مانند پرده، روکش و کوسن در محیط استفاده می شود.
  • پنجره ها اجزای بسیار مهمی در محیط هستند. آنها اغلب قوس دارند و بزرگ هستند و می توانید آنها را با کاشی های شکسته و یا نقش و نگارهای گل تزئین کنید.
  • تصاویر پس زمینه در سبک آرت نوو چاپ های عجیب و غریب گل ها را دارند و می توان از آنها برای روکش دیوارها و یا سقف ها استفاده کرد.
  • درهای ورودی اغلب با شیشه های رنگی کوچک در طرفین و درامتداد قوس بالای در پوشانده می شوند و در حالت ایده آل در دولنگه برای ورودی در نظر گرفته می شود.
  • در آرت نوو از طیف های رنگی آرام و نرم استفاده می شود. پالت رنگی آن شامل رنگ های کرمی، شنی، مرواریدی، خامه ای و رنگ هلو است. رنگ های ملایمی که زرق و برق ندارند، نرمی خطوط را منتقل کرده و فضای اتاق را بزرگتر و بازتر نشان می دهند. هر چه طیف های انتخابیتان روشن تر و نرم تر باشند به سبک آرت نوو نزدیک تر می شوید. رنگ های زرد و قرمز و ارغوانی می توانند در فضای خنثای آرت نوو کمی جنب و جوش اضافه کنند.
  • پرده های آرت نوو معمولا بلندتر از لبه های پنجره ها دوخته می شوند. در هنگام انتخاب آنها باید دقت کنید که از پارچه های طبیعی و هماهنگ با محیط برای آنها استفاده کنید.
  • در سبک آرت نوو اغلب فضاها پلان باز دارند و مناطق مختلف با پارتیشن ها و فرش ها از همدیگر جدا می شوند. همچنین لوسترها و چراغ ها به تقسیم بندی فضاهایی با چیدمان آرت نوو کمک می کنند.
  • مبلمان نیز باید کاملا کاربردی و مطابق سبک آرت نوو انتخاب شوند. متریال مبل ها اغلب چوب و شیشه است و اغلب فرمی نا متعارف و عجیب و غریب دارند. مبلمان راحتی نیز می توانند در این فضاها مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در نورپردازی به سبک آرت نوو از روشنایی های کاربردی و تزئینی در کنارهم استفاده می شود. یعنی لامپ های کف، دیواری و همینطور نورهای نقطه ای برای روشن کردن محیط در کنار هم قرار می گیرند و لوسترهای ساخته شده از چوب، چینی و شیشه های نازک و عناصر فلزی برای تزئین محیط استفاده می شوند.
  • در سبک آرت نووی کلاسیک و شیک اغلب دیوارها بدون بافت هستند و از رنگ های ملایم استفاده می شود. اگر انتخابتان طیف رنگ های خاکستری بود برای جلوگیری از تیرگی محیط می توانید از نقش و نگار گل ها استفاده کنید. استفاده از پنل های چوبی با رنگ های روشن برای دیوارها نیز در این سبک متداول است.
مطلب مرتبط  نورپردازی در معماری سنتی ایرانی و جایگاه آن

سبک آرت نوو

طراحی آپارتمان به سبک آرت نوو

آیا به دنبال یک سبک بسیار زیبا، راحت و ظریف برای دکوراسیون خانه تان هستید؟  آرت نوو می تواند یک سبک تمام و کمال برایتان باشد. آرت نوو می تواند با خطوط ملایم و رنگ های خنثی فضاهای داخلی دنجی ایجاد کند. شما می توانید با امتحان اشکال مختلف، الهام از طبیعت، خطوط پر پیچ و خم و رنگ های طبیعی با اشکال مختلفی آن را اجرا کنید. تقارن در این سبک رعایت نمی شود و اشکال به شکل کمانی در این سبک در ورودی درها، پنجره ها، تزئینات حجمی روی دیوارها و شومینه ها و قاب های آنهادیده می شوند.

کفپوش خانه هایی به این سبک نباید خیلی روشن باشند. پارکت هایی که برای کفپوش انتخاب می شوند اغلب به رنگ چوب روشن و همرنگ با پنل های نصب شده روی دیوارهاست. کاشی ها و سرامیک ها به دلیل خطوط شکسته و اشکال دقیق هندسی در این سبک کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

سبک آرت نوو

مبلمان به سبک آرت نوو

در این سبک اغلب تمام مبلمان به رنگ چوب تیره انتخاب می شود. روکش پارچه ای مبل ها با رنگی متناسب با فضای داخلی خانه انتخاب می شوند. مبلمان انتخابی اغلب به صورت ست کامل تهیه می شود چرا که بسیار مهم است که تمام مبل ها از چوب ساخته شده باشند. همچنین برای انتخاب رنگ پارچه مبل ها معمولا رنگ دیوارها به عنوان معیار در نظر گرفته می شود. و می توان با استفاده از لوازم جانبی رنگارنگ به دکوراسیون کمی رنگ اضافه کرد. مبلمان به سبک آرت نوو باید عملکردی باشند و همچنین ابعاد آنها متناسب با عملکردشان باشد. متریال هایی که در آنها مورد استفاده قرار می گیرد می تواند از جنس چوب، شیشه و فلز باشد.

مطلب مرتبط  رنگ ها را چگونه در اتاق خواب به کار ببریم؟

نوشته های مشابه