سایر

استفده از پنکه در زمستان برای جا به جایی هوای گرم در خانه

در فصول سرد سال مصرف انرژی بسیار بالا می رود چرا که برای مقابله با سوز سرما به روشن کردن انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه و اجاق های مختلف در جای جای خانه پناه می بریم. با افزایش این وسایل گرمایشی به مراتب هزینه های ما بالاتر می روند و انرژی بیشتری مصرف می کنیم. اما بیایید با یک راهکار ساده یعنی استفاده از پنکه در زمستان هوای گرم را در خانه بگردانیم و بچرخانیم و به گرم شدن منزلمان کمک بیشتری کنیم. همانطور که گفتیم در اطرافتان کسانی را می‌ بینید که با سرد شدن هوا وسایل سرمایشی خود مانند پنکه و فن‌ ها را جمع می‌کنند و کنار می‌ گذارند چه رسد به آنکه به بازار رفته و یکی بخرند! به نظر که منطقی نمی‌آید. اما جالب است بدانید که از فن و پنکه‌ ها می‌ توانید در فصول سرد سال نیز استفاده کنید. اگر می‌ خواهید این زمستان به بهترین شکل ممکن هوای گرم را در خانه‌ خود بچرخانید در ادامه‌ مطلب با ما همراه شوید.

پنکه در زمستان

پنکه در زمستان

حتماً برایتان جالب است که بگوییم این تصور که پنکه تنها برای گردش هوای خنک در تابستان استفاده می‌ شود اشتباه است. نتایج تحقیقات نشان می‌ دهد که پنکه‌ ها می‌ توانند خانه‌ شما را گرم و در عین‌ حال در هزینه‌ های شما صرفه‌ جویی کنند حتی در روزهای سرد و سخت زمستانی. حال برای اینکه بتوانید از این وسیله در زمستان بیشترین و بهترین بهره را ببرید توصیه‌ های زیر را به‌ کار برید:

مطلب مرتبط  اتاق خواب مردانه

پنکه در زمستان

چند توصیه برای استفاده از پنکه در این زمستان:

  • به‌ جای استفاده از پنکه‌ های سقفی به سراغ پنکه‌ های رومیزی و ایستاده بروید. با این کار مطمئن خواهید شد که هوای گرم به‌ درستی در خانه جریان پیدا می‌ کند. ضمن آنکه از هدر رفتن انرژی برای جا به‌ جایی هوای گرم از سقف به قسمت‌ های پایین‌ تر جلوگیری می‌ کنید.
  • از جریان مستقیم برای پنکه استفاده کنید و نه جریان متناوب. با این کار شما هزینه قبض برق خود را کاهش می‌ دهید ضمن آنکه کمتر از صدای پنکه آزار خواهید دید.
  • حتماً دقت کنید که پنکه زمانی روشن باشد که افراد درون اتاق هستند با این کار به صرفه جویی در انرژی کمک شایانی می‌ کنید.
  • سرعت پنکه را بر روی درجه‌ کم یا متوسط تنظیم کنید تا بدین‌ وسیله به جریان هوای گرم کمک کنید و هوای گرم و سرد را باهم مخلوط‌ کنید. دقت کنید که سرعت تند پنکه هوای گرم را سرد می‌ کند.
  • این پنکه را جایی نزدیک به منبع گرما قرار دهید اما نه چسبیده به آن. با این کار تلاش شما برای سرایت جریان هوای گرم آن هم به‌ آرامی به‌تمامی نقاط خانه نتیجه می دهد بدون آنکه مجبور باشید در جای‌ جای خانه یک وسیله‌ گرمایشی روشن کنید.

پنکه در زمستان

استفاده از یک فن در زمستان باعث می‌ شود تا هوای گرم همیشه در اطراف و در اتاقتان جریان پیدا کند به‌ جای تجمع هوای گرم در سقف در جای‌ جای خانه هوای مطلوب حس شود. حرکت و مخلوط شدن هوای گرم و سرد باعث می‌ شود سیستم گرمایشی شما کارآمدتر شود و انرژی را به شکل هوای گرم ایجاد کند. گفتنی است آنهایی که یک شومینه و یا اجاق چوبی دارند می‌ توانند به بهترین شکل ممکن از گرمایی که پنکه می‌ تواند در خانه جا به‌ جا کند بهره ببرند.

مطلب مرتبط  طراحی پایدار واژه ای آشنا اما غریبه

نوشته های مشابه