راهنمای خرید

راهنمای جامع انتخاب و خرید کوسن

تجربه‌ شخصی من در این مورد تجربه‌ ای کم‌ هزینه و دوست‌ داشتنی بود. درست در لحظه‌ ای که کوسن‌ های جدید رنگی نمدی وارد منزل من شده و بر روی مبلمان جای گرفتند تفاوت عظیمی را در چهره‌ منزل خود حس کردم. شاید باورتان نشود اما انتخاب کوسن می‌تواند رنگ و بوی جدیدی به دکوراسیون شما بخشیده و نقش مهمی در شادابی و نشاط منزل شما داشته باشد اما معیارهای انتخاب کوسن مناسب چیست؟ برای خرید کوسن مناسب منزل خود ابتدا به این شش سؤال پاسخ دهید.

خرید کوسن

سبک دکوراسیون شما چیست؟

لازم به گفتن نیست که استفاده از هر طرح و سبک کوسنی برای هر نوع دکوراسیونی مناسب نیست. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید سبک دکوراسیون منزلتان است. آیا مبلمان و فرش شما سنتی ایرانی است؟ آیا شما منزل خود را به سبک مدرن و با جدیدترین متدهای روز دنیا آراسته‌ اید؟ آیا دکوراسیون منزل شما سیاه‌ و سفید است؟

برای هر یک از انواع دکوراسیون کوسن‌ های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کوسن‌ هایی با سبک سنتی و طرح‌ های پیچازی و اسلیمی مناسب منزلی با فرش ایرانی و مبلمان طرح شرقی. برای یک مبلمان ساده‌ مینیمال کوسنی با پس‌زمینه‌ ساده و طرح کوچکی در وسط آن پیشنهاد می‌شود. اگر شما قصد خرید کوسن برای اتاق کودک خود دارید طرح‌ های مورد علاقه‌ او را در نظر بگیرید و سعی کنید یک کوسن کودکانه مطابق سلیقه او انتخاب کنید.

خرید کوسن

آیا به شکل هندسی کوسن اهمیت می دهید؟

برخلاف تصور عمومی کوسن‌ ها در شکل های هندسی یکسان و محدود ارائه نمی‌شوند. با کمی جستجو در بازار برای خرید کوسن شما می‌توانید کوسن‌ هایی در طرح‌ های هندسی مختلف از قبیل دایره‌، مربع، مستطیل، ستاره‌ و سایر شکل های خلاقانه پیدا کرده و کوسن مناسب منزل و مبلمان خود را انتخاب کنید. شما می‌ توانید شکل مناسب کوسن خود را بر طبق شکل و زاویه‌ های موجود در مبلمان خود پیدا کنید. مثلاً برای مبلمان مستطیل شکل مسلماً کوسن مستطیل نمی‌ تواند گزینه‌ مناسبی باشد. اصل جذابیت تضاد را دست کم نگیرید. برای مبل مستطیل شما می‌توانید از کوسنی دایره ای و یا مربع استفاده کنید و یا اگر به دنبال کوسن مناسب برای قرار دادن در کنار بالش بر روی تختخواب خود هستید کوسن‌ های مربع با گوشه‌ های خمیده و زاویه‌ دار بهترین گزینه‌ ها هستند.

مطلب مرتبط  معنی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

خرید کوسن

تک سایز یا در سایزهای مختلف؟

در طراحی دکوراسیون یک سری چیزها می‌توانند بسته به سلیقه افراد مختلف باشند. مثلاً برخی افراد تمایل دارند از چندین کوسن هم‌ اندازه استفاده کنند (خود من نیز از این‌ دست افراد به شمار می‌آیم) و برخی دیگر دوست دارند چندین کوسن در سایزهای مختلف داشته باشند. اگر دوست دارید کوسن‌ هایی با طرح یکسان و اندازه‌ های مختلف داشته باشید به‌ راحتی می‌ توانید طرح مورد نظر خود را پرینت کرده و آنها را به مغازه‌ ها و یا شرکت‌ های چاپ بر روی پارچه سفارش دهید. و اما اگر مانند من دوست دارید که تمام کوسن‌ های به‌کاررفته بر روی مبل و راحتی منزلتان در یک ابعاد باشند حتماً باید به تنوع طرح و رنگ آنها دقت کنید تا دکوراسیون شما دچار یکنواختی و تکرار نشود. به همان روش قبلی می‌توانید با استفاده از یک پارچه و کمی خلاقیت کوسن‌ هایی در یک سایز و یک تِم اما با ظاهر متفاوت تهیه نمایید.

خرید کوسن

حداقل و حداکثر تعداد کوسن های مجاز چند عدد است؟

با یک جستجوی کوچک در اینترنت می‌ توانید متوجه شوید که سلایق در نحوه‌ به کار بردن کوسن‌ ها بسیار مختلف است. اما چند قانون کلی وجود دارد که نادیده گرفتن آنها جایز نیست.

قانون اول: همیشه دقت داشته باشید که اگر تصمیم دارید کوسن‌ ها را بر روی تختخواب قرار دهید ماکزیمم تعداد مجاز دو عدد است. با قرار دادن دو کوسن در کنار بالش و یا بالش‌ها تقارن زیبا و چشم‌ نوازی تولید می‌شود که برهم زدن آن چندان نتیجه‌ جالبی نخواهد داشت.

مطلب مرتبط  ایده هایی برای داشتن یک سرویس بهداشتی لوکس

قانون دوم: در قرار دادن کوسن‌ ها بر روی مبل از به کار بردن تعداد زوج خودداری کنید. علم زیبایی شناسی همواره بر به کار بردن اعداد فرد تأکید دارد. به کار بردن تعداد فرد هم موجب تمرکز خط سیر چشم و هم موجب هماهنگی عملکرد مغز در پروسس تصویر می‌ شود. البته همواره می‌ توان با شکستن قوانین و به کار بردن یک طرح ابتکاری و خلاقانه سامانه‌ ای نوین را بنیان نهاد اما این کار نیاز به‌ دقت زیاد و ظرافت بالا دارد.

قانون سوم: اگر تصمیم دارید بر روی یک صندلی بدون دسته کوسنی قرار دهید سعی کنید از دو کوسن با سایزهای غیر یکسان استفاده کنید. این امر موجب می‌شود خالی بودن و خلأ موجود در این صندلی‌ ها کمتر به چشم بیاید.

خرید کوسن

آیا قانونی برای انتخاب طرح و رنگ کوسن وجود دارد؟

پاسخ این سؤال بله است. در حقیقت این مورد یکی از مهمترین مواردی است که باید در انتخاب کوسن به آن دقت کنیم. چه رنگ کوسنی برای محیط منزل ما مناسب است؟ همیشه سعی کنید در انتخاب کوسن از رنگی واضح و درخشان استفاده کنید. این رنگ باید با یکی از رنگ‌ های به کار رفته در مبل، فرش و یا تزیینات دیوار اتاق شما همخوانی داشته باشد. همچنین استفاده از رنگی کاملاً متضاد می‌ تواند ایده‌ ای جالب و جسورانه باشد. برای مثال اگر مبل شما سفید با دسته‌ های آبی آسمانی است شما می‌توانید با انتخاب کوسن‌ هایی به رنگ سورمه‌ ای و طرح‌ های آبی آسمانی ترکیبی خارق‌ العاده خلق نمایید و یا مثلاً اگر تختخواب شما به رنگ نارنجی است انتخاب کوسن‌ هایی با طرح‌ های زرد و آجری می‌تواند بهترین گزینه باشند. همچنین به محل قرار دادن کوسن دقت کنید. اگر تصمیم دارید کوسن‌ ها را در اتاق ناهارخوری قرار دهید می‌ توانید با انتخاب و خرید کوسن هایی مرتبط با غذا و خوراکی ها (طرح‌ ها و مدل‌ های زیادی از این کوسن‌ ها در فروشگاه‌ های لوازم خانگی به سادگی یافت می‌شوند) فضای اتاق ناهارخوری خود را فانتزی و کارتونی کنید.

مطلب مرتبط  یک صندلی اداری مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا به قابل شستشو بودن کوسن اهمیت می دهید؟

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که علاقه‌ شدیدی به شستشو و نظافت مبلمان خود دارید باید بگوییم که شستن مداوم کوسن‌ ها کار چندان راحتی نیست به خصوص کوسن‌ هایی که دارای لایه‌ درونی نیستند. بهترین گزینه برای این دست افراد خرید کوسن های کاوردار است. کاور کوسن به‌ راحتی از بالشتک داخلی جدا شده و می‌ توان آنها را با استفاده از دست و یا ماشین لباسشویی به‌ راحتی شست. اما اگر کوسن مورد علاقه‌ شما از نوع بدون کاور باشد چه؟ برای حل این مشکل سه راه وجود دارد. راه اول (همانطور که قبلاً نیز گفتیم) این است که طرح مورد نظر خود را به مراکز چاپ روی پارچه سفارش داده و داخل آن را با یک بالشتک ساده پر نمایید.

راه دوم برای مواردی کاربرد دارد که شما از قبل کوسنی داشته باشید که لایه‌ درونی‌ آن قابل جداسازی نباشد. در این مورد شما می‌توانید با استفاده از شامپو فرش و یک برس نرم به‌آرامی کوسن موردنظر را شسته و در مقابل آفتاب یا حرارت قرار داده تا سریعاً خشک شود. به دلیل وجود پشم شیشه و یا الیاف در داخل کوسن بهتر است آن را سریعاً خشک کنید تا دچار از فرم افتادگی نشود.

و سرانجام راه سوم که سخت‌ ترین راه است. اگر کوسن شما دارای کاور نباشد شما می‌ توانید به‌ آرامی یک‌گوشه‌ کوچک از کوسن را شکافته و الیاف درون آن را خارج کنید سپس روکش کوسن را شسته و مجدداً الیاف را داخل کوسن کرده و نقطه‌ موردنظر را با دقت و ظرافت بدوزید.

دقت داشته باشید که راه سوم را تنها در صورتی مورد استفاده قرار دهید که هیچ‌ یک از دو راه قبلی موفقیت‌ آمیز نبوده باشند.

نوشته های مشابه