کودک و نوجوان

چیدن اتاق نوزاد و چگونگی جذاب کردن آن برای نوزاد

هر چه به هفته ها و ماه های پایانی بارداری نزدیک می شوید احتمالاً تغییر دکوراسیون منزل مناسب با روحیات نوزادان اهمیت بیشتری برای شما پیدا می کند. در این میان ایده های متفاوتی در ذهن به وجود می آیند که استفاده از کاغذدیواری هایی به رنگ روشن، ایجاد طرح های کودکانه روی دیوارها یا خرید مبلمان مخصوص کودکان ازجمله آنها محسوب می شوند. با این حال هزینه و مدت زمان ماندگاری نیز از مهمترین دغدغه ها به هنگام اجرای این ایده ها هستند. در زیر چند ایده برای چیدن اتاق نوزاد را با شما در میان می گذاریم.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

برای کودکان بزرگتر هیجان ایجاد کنید

با استفاده از کاغذدیواری‌ های طرحدار و خوشرنگ یک نمای جذاب و جالب‌ توجه در اتاق‌ خواب کودک خلق کنید. چندان در استفاده از الگوهای کودکانه در اتاق‌ خواب کودک نهراسید. همانند آنچه در تصویر می‌ بینید این الگوها بیش از هر چیز توجه مخاطبان را به خود جلب می‌ کنند. همچنین به یاد داشته باشید که به‌منظور جلوه بیشتر تنها یکی از دیوارهای اتاق را با کاغذدیواری‌ های طرحدار پوشش دهید و سایر دیوارها را به رنگ‌ های ساده و هماهنگ با این کاغذدیواری درآورید و یا از کاغذدیواری‌ های ساده برای سایر دیوارها استفاده کنید. یکی دیگر از محاسن این کار جلوگیری از شلوغی بیش‌ از حد اتاق‌ خواب و افزایش عمق آن است.

چیدن اتاق نوزاد

ترکیب سفید با زرد یک راه ساده و کارساز

ایجاد سایه‌ های زرد رنگ روی دیوارها و مبلمان فضای اتاق را دنج‌ تر جلوه می‌ دهد. همچنین کمدهایی سفید رنگ و گهواره‌ ای ساده نیز به حفظ آرامش کودکان کمک می‌ کند و فضای اتاق کودک را نیز دلبازتر جلوه می‌ دهد.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

رنگ های نزدیک به هم ماجراجویی کم ریسک

اگر به ایجاد جذابیت در فضای اتاق خواب کودکان علاقه دارید اما تمایلی در به کار بردن طرح‌ های قوی و غالب ندارید می‌ توانید از تم‌ هایی با رنگ‌ های نزدیک به هم استفاده کنید. برای مثال استفاده از رنگ‌ های سرد نظیر آبی تیره و روشن برای به نمایش گذاشتن پرواز پرندگان در آسمان در کنار رنگ سفید علاوه بر ایجاد تعادل و جلوگیری از یکنواختی دکوراسیون اتاق کودکان مانع از شکل‌ گیری یک وجه غالب و به حاشیه رفتن سایر قسمت‌ ها می‌ شود.

مطلب مرتبط  تزیین دیوار بین کابینت ها در آشپزخانه

چیدن اتاق نوزاد

اگر زود دلزده می شوید از روش های کلاسیک استفاده کنید

مدت‌ زمان ماندگاری وسایل و طرح‌ های مورد استفاده برای دیوارها یکی از دغدغه‌ های ماست به‌ گونه‌ ای که دکوراسیون اتاق‌ خواب تا چند سال پس از تولد با روحیات کودکان تناسب داشته باشد. به این منظور استفاده از طرح‌ های کلاسیک که علی رغم زیبایی و جذابیت چندان به مد روز ارتباطی ندارند یکی از راه‌ حل‌ های این معضل است. این شیوه اگر چه به‌ اندازه سایر متدها حال و هوای اتاق نوزاد را تداعی نمی‌ کند اما دست‌ کم طول عمر بیشتری دارد باکمی تغییر در وسایلی نظیر تخت و کمدها تا سنین نوجوانی نیز قابل‌ استفاده هستند.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

فرش و پرده را دریابید

لزومی ندارد که برای افزودن گرما و هیجان بیشتر به اتاق نوزادان و کودکان همواره از رنگ‌ های گرم و تیره برای دیوارها استفاده کنید بلکه می‌ توان با استفاده از لوازم جانبی نظیر فرش، پرده، کمد و مبلمان این حس و حال را در دکوراسیون اتاق کودکان خلق کرد. حسن این کار ترکیب آسان‌ تر رنگ‌ های سرد و گرم و ایجاد تعادل میان آنها است.

چیدن اتاق نوزاد

جسارت استفاده از رنگ های متفاوت کنار هم

قرار نیست همیشه در دکوراسیون اتاق کودکان از رنگ‌ های شادی نظیر قرمز و سبز و آبی به‌ طور غالب استفاده شود. در واقع همه‌ چیز به نوع چیدمان وسایل بستگی دارد. شما می‌ توانید با به‌کار بردن رنگ‌ های تیره‌ ای نظیر خاکستری در کنار رنگ‌ های سفید و کرم و اسباب‌ باز ی‌های رنگارنگ هم مدت‌ زمان استفاده از دکوراسیون اتاق کودکان را افزایش دهید و هم طرح‌ های متفاوت‌ تری که بارنگ‌ های روشن چندان قابل‌اجرا نیستند خلق کنید.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

راحتی و علایق خودتان را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که قرار نیست دکوراسیون اتاق کودک تنها مورد علاقه او باشد. در واقع به دلیل رفت و آمد زیاد شما به این اتاق طراحی آن بر روی شما نیز تأثیر می‌ گذارد و موجب آرامش یا سلب آسایش شما می‌ شود. بنابراین فراموش نکنید که دکوراسیون اتاق کودکان باید برای شما نیز فضایی راحت و ایمن ایجاد کند. در نتیجه بهتر است با حفظ اصول طراحی فضای کودکانه تزئینات و مبلمان مورد استفاده در این اتاق با قسمت‌ های دیگر خانه نیز تناسب داشته باشد. معمولاً استفاده از رنگ‌ های روشن و خنثی یکی از عوامل مؤثر در تناسب اتاق کودک با سایر قسمت‌ های خانه است.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

ابتکار به خرج دهید و بازسازی کنید

لزومی ندارد که برای دکوراسیون اتاق نوزادان همواره لوازمی مخصوص و گران قیمت خریداری کنید. اسباب و لوازم اتاق کودکان با وجود کیفیت بالا پس از یک یا دو سال دیگر قابل استفاده نیستند. در نتیجه شما می‌ توانید با خرید لوازم دسته دوم در هزینه‌ های خود صرفه‌جویی کنید. افزون بر این برخی از وسایل و مبلمان بزرگسالان نیز با کمی تغییر و تعویض رنگ و روکش با دکوراسیون اتاق نوزادان سازگار می‌ شوند.

مطلب مرتبط  دکوراسیون اداری بیوفیلیک یا زیست گرا

چیدن اتاق نوزاد

برچسب ها به کمک شما می آیند

اگر پیش از به دنیا آمدن نوزاد وقت چندانی برای تغییر دکوراسیون اتاق کودک ندارید و یا اتاقی با یک رنگ خنثی مانند سفید در اختیار دارید می‌ توانید با نصب برچسب‌ های رنگی از حیوانات و شخصیت‌ های کارتونی و نصب عروسک‌ ها و آویزهای سقفی حس و حال فضا را از حالتی یکنواخت و کسل‌ کننده خارج کنید. این شیوه به‌ ظاهر با عجله علاوه بر هزینه کم حسن دیگری نیز دارد. خرید اینگونه وسایل هزینه کمی برای شما دارد و به‌ آسانی نیز قابل تعویض است. در نتیجه می‌ توانید با گذشت چند مدت طرح‌ های جدید و جذاب‌ تری را جایگزین آنها کنید. بنابراین دکوراسیون اتاق خواب همواره برای کودکان جذاب خواهد بود.

چیدن اتاق نوزاد

چیدن اتاق نوزاد

زرد و آبی یک انتخاب بی حاشیه

اگر در انتخاب رنگ اتاق نوزادان تردید دارید رنگ زرد را فراموش نکنید. این رنگ می‌ تواند جایگزین مناسبی برای طرح‌ های سنتی و همیشگی آبی و صورتی باشد. این رنگ موجب شادی و نشاط و افزایش قدرت حافظه می‌ شود و اگر به صورت کم‌رنگ و در کنار رنگ‌ هایی نظیر سفید و خاکستری مورد استفاده قرار گیرد تاثیر منفی ندارد. افزون بر این ترکیب رنگ‌ های زرد و آبی نیز می‌ تواند در ایجاد تعادل و هماهنگی به شما کمک کند.

این اتاق یکی از مهمترین مکان ها برای رشد و رسیدن به آرامش کودک و نوزاد شما محسوب می شود پس با چیدمانی درست به رشد ذهنی و خلاقیت آنها کمک کنید.

نوشته های مشابه