کودک و نوجوان

کاربردی کردن اتاق کودک برای سنین بالاتر

کودکان به سرعت بزرگ می شوند و نیازها و علاقه مندی های آنها نیز به مرور زمان تغییر می کند اما تغییر طراحی دکوراسیون اتاق کودک همراه با رشد او و تغییر نیازهایش کاری زمان بر و پرهزینه خواهد بود. به طور حتم شما می خواهید که اتاق کودکتان علاوه بر ایجاد یک فضای راحت و سرگرم کننده متناسب با سن و سال و نیازهای واقعی کودکتان باشد و از یک طراحی ماندگار برخوردار باشد که با گذشت سال ها جذابیت خود را از دست ندهد. بنابراین در ادامه این مطلب به شش نکته پیرامون کاربردی کردن اتاق کودک  اشاره می کنیم که به شما کمک می کند تا فضای اتاق کودک خود را مستقل از زمان طراحی کنید.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

مبلمان انعطاف‌ پذیر

هنگامی که قصد انتخاب مبلمانی برای اتاق خواب کودک دارید این قانون را از یاد نبرید: سادگی برابر است با انعطاف. به‌ طور معمول مبلمان هر قدر که از ساختاری ساده‌ تر برخوردار باشد کارایی بیشتری دارد. به‌ عنوان مثال تختخواب‌ های مبل مانند که در اصطلاح به daybed معروفند علاوه بر ایجاد فضای راحت برای خوابیدن یک مکان امن و مناسب برای بازی و مطالعه کودکان فراهم می‌ کند. این تختخواب‌ ها برای کودکان بزرگتر از ۳ سال به‌ راحتی قابل استفاده هستند و محدودیت سنی ندارند. در واقع daybed با وجود سادگی به دلیل کاربری متفاوت خود حتی برای کودکان نیز جذابیت دارد. فراموش نکنید که مبلمان اتاق کودک باید به‌ راحتی قابل جا به جایی باشد و به اندازه‌ ای فضا اشغال کند که مانع فعالیت‌ های او نباشد.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

فضای ذخیره‌ سازی

کودکان به وسایل خود دلبستگی زیادی دارند و هرچه بزرگتر می‌ شوند اسباب و لوازم مورد نیاز آنها افزایش می‌ یابد. در نتیجه شما هر سال با انبوهی از لباس‌ ها، اسباب‌ بازی‌ ها و کتاب‌ های جدید مواجهید و باید محلی در دسترس برای نگهداری آنها ایجاد کنید. استفاده ترکیبی از ایده‌ های ذخیره‌ سازی باز جلوه‌ ای بزرگتر به اتاق خواب کودک می‌ بخشد و در عین حال زیبایی و تنوع رنگ اتاق خواب را حفظ می‌ کند. به‌ عنوان مثال پاتختی‌ هایی که در کنار تختخواب قرار می‌ گیرند فضای ذخیره‌ سازی بسته‌ ای هستند که با جای دادن لوازم کوچک و بزرگ مختلف در خود از بی‌ نظمی اتاق جلوگیری می‌ کنند و در مقابل قفسه و کتابخانه‌ ها ایده‌ ای برای ذخیره‌ سازی باز هستند که با استفاده از فضای عمودی و بی‌ استفاده به افزایش مساحت مفید اتاق کمک می‌ کنند.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

استفاده از رنگ‌ های خنثی

بر اساس اصول رنگ‌ آمیزی اتاق خواب کودک استفاده بیش از حد از رنگ‌ های متنوع موجب کاهش عمق بصری و کوچک جلوه دادن اتاق می‌ شود. برای اتاق کودکان به جای رنگ‌ های جنسیتی کلیشه‌ ای نظیر آبی و صورتی که گاه به دلیل فراوانی در محیط به‌ سرعت جلوه و اثر خود را دست می‌ دهند بهتر است از رنگ‌ های خنثی بیشتر استفاده کنید. رنگ‌ هایی نظیر خاکستری، بژ، سفید و سیاه از جمله رنگ‌ هایی هستند که در ترکیب با طیف‌ های سرد و گرم جلوه زیبایی از خود به نمایش می‌ گذارند. به‌ عنوان مثال اگر دختر شما به رنگ بنفش علاقه دارد می‌ توانید در طراحی اتاق خواب او دیوارها را به رنگ سفید و پرده، بالش و سایر تزئینات نظیر قاب عکس و آباژور را به رنگ بنفش در آورید. همچنین می‌ توانید رنگ یکی از دیوارها را نیز متفاوت از رنگ‌ های خنثی انتخاب کنید. به‌ طور حتم استفاده از این شیوه بیش از به‌ کارگیری گسترده از رنگ بنفش در سرتاسر اتاق زیبایی خواهد داشت و عمق فضا را نیز حفظ خواهد کرد.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

به‌ کارگیری الگوهای منظم

گنجاندن الگوهای متنوع نظیر کاغذ دیواری ها و نقوش منظم روی قالی موجب ایجاد تعادل و القای نظم بیشتر به فضای اتاق خواب کودک می‌ شود. این الگوها در اتاق‌ هایی به رنگ خنثی موجب افزایش انرژی و نشاط می‌ شود و از ایجاد فضایی یکنواخت و کسل‌ کننده جلوگیری می‌ کند. همچنین الگوهای منظم تأثیر زیادی در بروز خلاقیت در کودکان دارد. فراموش نکنید که الگوهای منظم هم می‌ توانند گیج‌ کننده باشند بنابراین بهتر است که دو یا سه الگو با اندازه‌ های متفاوت بزرگ، متوسط و کوچک در اتاق خواب کودک استفاده کنید تا به‌ راحتی توسط او قابل تفکیک باشند. الگوهای بزرگ را می‌ توان بر روی دیوار، متوسط را در نقوش فرش و کوچک را در پتو و رو بالشی به کار برد.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

نورپردازی ملایم

نورپردازی یکی از اجزای مهم در دکوراسیون اتاق خواب کودک است که بر عملکرد فضا تأثیر زیادی دارد. برای درک این موضوع کافی است دقت کنید که چقدر در یک فضای کم‌ نور و تاریک به فعالیت می‌ پردازید طبیعتاً بسیار کم. کودکان شما نیز در اتاق خواب خود به نور زیادی برای انجام تکالیف شبانه و بازی کردن نیاز دارند. اتاق‌ های کم‌ نور چشم را تحت فشار قرار می‌ دهند اما نورپردازی مناسب به طرز جالبی می‌ تواند یک فضای بسته و کوچک را بزرگ و راحت جلوه دهد و خلاقیت کودکان را نیز تحریک کند. به‌ طور کلی نورپردازی به سه نوع کلی، موضوعی و تأکیدی تقسیم می‌ شود و طراحان دکوراسیون برای ایجاد یک فضای جذاب‌ تر استفاده ترکیبی از تمام نورپردازی‌ ها را توصیه می‌ کنند. نورپردازی محیطی یا کلی توسط لامپ‌ های سقفی و لوسترها صورت می‌ گیرد در حالیکه نورپردازی موضعی صرفاً برای روشنایی بخشی از اتاق نظیر میز مطالعه انجام می‌ شود و بر کیفیت انجام کارهایی نظیر مطالعه و انجام تکالیف تأثیر مثبتی دارد. در مقابل نورپردازی تأکیدی کاملاً اختیاری است و شامل چراغ‌ هایی کوچک بر روی دیوارها برای برجسته کردن قسمت‌ هایی از دکوراسیون نظیر یک قاب عکس می‌ شود.

کاربردی کردن اتاق کودک

کاربردی کردن اتاق کودک

انعکاس شخصیت

کودک شما باید احساس کند که اتاقش تنها برای اوست بنابراین دکوراسیون اتاق کودک باید شامل عناصری باشد که او به‌ راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌ کند. به‌ عنوان مثال اگر فرزند شما به انجام کارهای هنری اشتیاق دارد بهتر است فضایی از اتاق خواب را برای نمایش آثار او اختصاص دهید. این فضا می‌ تواند به صورت کلاسیک شامل دیواری برای نصب قاب عکس‌ ها و میزی برای چیدن مجسمه‌ ها باشد و یا به شکلی خلاقانه با نصب یک ریسمان بر روی دیوار و آویزان کردن نقاشی‌ های کوچک کودکان از آن با استفاده از گیره‌ های کوچک صورت گیرد. همچنین بهتر است برخی لوازم مورد علاقه کودک نظیر لوازم نقاشی، ورزش یا کتاب‌ ها و آلات موسیقی نیز در معرض دید باشند تا اشتیاق انجام این فعالیت‌ ها در او تقویت شود. افزون بر این ممکن است کودک شما از قوه تخیل بالایی برخوردار باشد و حیوانات، شخصیت‌های کارتونی و حتی دایناسورها را نیز دوست بدارد اما شما زمان و پول لازم برای اجرای نقاشی‌ های دیواری در اتاق خواب او را نداشته باشید خصوصاً زمانی که می‌ دانید این علایق ممکن است در طول زمان تغییر کنند و مواردی دیگر جایگزین آنها شوند. در این صورت بهترین راه‌ حل استفاده از عکس برگردان‌ های دیواری است که به‌ آسانی به دیوار چسبیده و به‌ راحتی نیز از آن جدا می‌ شوند.

مطلب مرتبط  چگونه یک اتاق خواب رمانتیک داشته باشیم؟

نوشته های مشابه