نشیمن و پذیرایی

نکاتی برای چیدمان بهتر اتاق نشیمن

سعی کنید دکور این اتاق را با سلیقه‌ شخصی خود و همانطور که دوست دارید انتخاب و لوازمی را که واقعاً مورد علاقه تان است برای اتاق نشیمن تهیه کنید چرا که قرار است مدت زیادی جلوی چشم شما و مهمانانتان باشند. دیوارها، مبلمان، پوشش کف، همه و همه مهم هستند و می‌توان از آنها برای هرچه زیباتر شدن محیط نشیمن استفاده کرد. لازم به ذکر است که دکوراسیون نشیمن اصول و قواعد ساده‌ ای دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌ توان به بهترین چیدمان ممکن دست‌ یافت.

دکوراسیون نشیمن

فضای نشیمن کوچک یا بزرگ؟ اولین گام برای انتخاب مبلمان

باید توجه داشته باشید که هر مدل مبلمان و تزییناتی برای هر اتاقی مناسب نیست. اولین چیزی که لازم است در دکوراسیون نشیمن مد نظر داشته باشید اندازه‌ی فضای آن است. اگر شما اتاق نشیمنی کوچک دارید که می خواهید کمی بزرگتر دیده شود سعی کنید که قسمت زیادی از آن را خالی نگذارید و همچنین با قرار دادن وسایل بیشمار فضای آن را خفه و شلوغ نکنید. تعادل شرط لازم و کافی است. قرار دادن یک کاناپه‌ سه‌نفره‌ به‌علاوه‌ چند صندلی یا مبل تک می‌تواند گزینه‌ خوبی برای مبله کردن یک نشیمن کوچک باشد. این نکته را به یاد داشته باشید: در یک اتاق‌ نشیمن‌ کوچک نیازی نیست که تعداد وسایل مصرفی را کم کنید بلکه غالبا کافی است وسایلی با اندازه‌ کوچکتر استفاده کنید. همچنین در دکوراسیون یک اتاق‌ پذیرایی بزرگ باید توجه کرد که بزرگ بودن اتاق دلیل بر قرار دادن انواع و اقسام وسایل گوناگون و غیر مرتبط  در آن نیست. امروزه در اصول دکوراسیون داخلی نوین برای چیدمان یک اتاق‌  پذیرایی بزرگ از یک طراحی مینیمالیستی حرفه‌ ای استفاده می‌شود. عکس تصور عموم مردم اتاق‌ پذیرایی بزرگ و جادار به‌هیچ‌ وجه نباید پر از وسیله باشند بلکه قرار دادن تعداد کمتری وسیله با سایز بزرگتر می‌تواند به نشیمن بزرگ شما نمایی جذاب ببخشد.

دکوراسیون نشیمن

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن مبلمان

جالب است بدانید که از لحاظ علم زیبایی‌ شناسی و روانشناسی برای هر وسیله در اتاق پذیرایی محل مناسب و مخصوصی وجود دارد. این موضوعی است که در کشور ما متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. شاید به نظر شما قرار دادن یک مبل سه‌نفره در زیر پنجره‌ پذیرایی زیبا و دلنشین باشد ولی از لحاظ اصول طراحی فضا این کار غلط است. این قانون را به یاد داشته باشید: برخلاف باور عمومی هیچ مبلی نباید در زیر پنجره قرار گیرد. بارها دیده‌ ایم که برخی افراد در دکوراسیون منزل خود اشتباهاتی رایج را تکرار می‌کنند. قرار دادن مبل در زیر پنجره یکی از همین اشتباهات است. بهترین روش این است که دو مبل یک‌نفره را در دو طرف پنجره و مبل سه‌ نفره را در رو به روی آن قرار دهید و یا اگر مبلمان منزل شما به شکل «L» است قسمت بلند آن عمود بر پنجره و قسمت کوتاه‌ تر آن در کنار پنجره قرار گیرد.

یکی از دلایل این موضوع ضد نور شدن فضای جلوی پنجره است. مسلماً در هنگام وجود نور آفتاب نگاه کردن مستقیم به پنجره و فردی که در برابر آن نشسته است می‌تواند آزاردهنده باشد. به خصوص برای خانه‌ های ساحلی که یک سمت اتاق نشیمن آنها به‌ طور کلی شیشه ایست این موضوع باید رعایت شود. همچنین قرار دادن مبل در جلوی پنجره جلوی دید را گرفته و به افراد اجازه‌ لذت بردن از فضای باز بیرونی را نمی‌ دهد پس لازم است که جداً از این کار پرهیز شود.

دکوراسیون نشیمن

پوشش کف و تزیینات دیوار

دیوارهای پذیرایی زنده‌ ترین قسمت‌ های اتاق شما هستند. آنها می‌توانند تاحد زیادی عیب‌ ها و کمبودهای موجود در اثاثیه‌ منزل را پوشانده و توجه‌ ها را به سوی خود جلب کنند. کف و پوشش کف اتاق نیز به همان اندازه مؤثر است. استفاده از کفپوش، پارکت، سرامیک‌ هایی با طرح‌ های مناسب و… می‌توانند جایگزین مناسبی برای فرش و موکت باشند. دیوارها را با کف منزل خود هماهنگ کرده‌اید؟ عالیست! شما نیمی از مسیر را برای داشتن دکوراسیونی اصولی و منحصر به‌ فرد طی کرده‌اید. البته منظور ما از این هماهنگی لزوماً یکرنگ و یک‌ شکل بودن کف و دیواره‌ ها نیست. برای مثال تنها به کار بردن یک فرم هندسی خاص در کف و دیوارها و یا رنگ‌ هایی از یک خانواده می‌تواند کافی باشد. از به کار بردن اکسسوار یا اکسسوری که همان وسایل مکمل برای زیباسازی فضاست و تزیینات دیوار غافل نشوید. اگر در اتاق نشیمن راه‌ پله‌ ای در معرض دید دارید تابلوهای خود را به شکل پلکانی هم‌ سطح با پله‌ ها بچینید. برای بالای مبل‌ های اتاق پذیرایی نیز می‌توانید تابلوها و یا عکس‌ هایی را به‌ صورت اسپیرال یا حلزونی بر روی دیوار نصب کنید. تزیینات روی دیوار تنها شامل تابلو و یا ساعت نمی شود. شما می‌توانید مطابق سلیقه‌ خود از مواد طبیعی مانند چوب و تنه درختان استفاده کنید، یک دیوار با تمِ خاص داشته باشید، نقاشی‌ های برجسته و یا غیربرجسته و یا کاغذدیواری‌ های شاد و روشن را به کار ببرید.

دکوراسیون نشیمن

استفاده از گل و گیاهان طبیعی در دکوراسیون

طبیعت همواره مهربان و بخشنده بوده است. وجود گل‌ ها و گیاهان تزیینی مخصوص فضای داخلی منزل می‌تواند علاوه بر پاکی و تازگی هوای محیط به اتاق پذیرایی شما فضایی دلنشین و سرزنده ببخشد. همچنین گیاهان طبیعی در دور کردن شما از فضای سرد و بی‌ روح شهری مؤثرند.

امروزه گلدان‌ های دیواری و گل‌ های آویز خواهان فراوانی دارند. اگر حیوان خانگی و یا فرزند خردسال دارید و یا به هر دلیلی دوست ندارید گلدان‌ های شما بر روی زمین باشند می‌ توانید از گلدان‌ های دیواری و یا آویزهای سقفی استفاده کنید. امروزه حتی گلدان‌ هایی با شکل تابلوهای دیواری مسطح در بازار موجود است. این گلدان‌ ها ایده‌ای بسیار نوین و جذاب داشته و به منزل شما سبکی خاص و جدید می‌ بخشند.

دکوراسیون نشیمن

رنگ های روشن مناسب برای دکوراسیون اتاق نشیمن

بهتر است که دکوراسیون نشیمن دارای رنگ‌ هایی ملایم و روشن باشد. استفاده از چندین رنگ و حالت رنگین‌ کمانی در صورتیکه نظم و آراستگی محیط را برهم نزند کاملاً بلامانع است اما استفاده از رنگ‌ های تیره به‌ عنوان رنگ اصلی در اتاق می‌ تواند علاوه بر تیره و تاریک کردن محیط، در درازمدت باعث بروز افسردگی شود. حال فرض کنیم که رنگ موردعلاقه‌ شما مشکی است. در این حالت می‌توانید با ایجاد ترکیب چشم‌ نوازی از مشکی، سفید و قرمز یک هارمونی جذاب و کلاسیک داشته باشید و یا مثلاً در صورت علاقه به رنگ سورمه‌ ای می‌توانید با استفاده از رنگ زرد و یا پرتقالی در کنار آن به ترکیبی شاد و زیبا دست پیدا کنید. اگر مبلمان و اثاثیه‌  شما دارای رنگی ساده و یکنواخت باشند برای تغییر دادن محیط می‌توانید از کوسن‌ های رنگی، کاغذدیواری های رنگی، گلدان‌ های رنگارنگ، فرش و یا موکت‌ هایی با طرح‌ های مختلف و… استفاده کنید. البته باید توجه کنید که در این کار حد تعادل رعایت شود.

در طراحی‌ های مدرن برای دکوراسیون اتاق پذیرایی به‌ ندرت از ترکیبات رنگی تند و تیز استفاده می‌شود و غالباً تلاش بر این است که از یک رنگ خاص در تُن‌ های مختلف و با سایه‌ های متفاوت استفاده شود. آرایه‌ های شلوغ و پر از رنگ را بیشتر در طراحی‌ های سنتی شرقی و ایرانی می‌توان یافت که به‌ نوبه‌ خود بسیار زیبا و جالب توجه‌ اند.

دکوراسیون نشیمن

استفاده از عناصر خاص براساس سبک زندگی

آیا اهل مطالعه هستید و زیاد کتاب می‌خوانید؟ عاشق فیلم هستید و مرتب فیلم می‌بینید؟ عادت دارید با مهمانانتان تخته‌ نرد یا شطرنج‌ بازی کنید؟ اینها همه بهانه‌ های خوبی هستند برای این‌ که از آنها برای شخصی‌ سازی فضای خودتان استفاده کنید. پس در این صورت استفاده از کتابخانه، یک میز کوچک با دو مبل راحت در یک گوشه برای زمان بازی و یا قفسه‌ ای برای در دسترس قراردادن و در عین‌ حال نمایش فیلم‌ های موردعلاقه‌ تان برای دکوراسیون نشیمن بهره بگیرید.

نوشته های مشابه