فضای اداری

دکوراسیون اداری بیوفیلیک یا زیست گرا

اصطلاح بیوفیلیک یا زیست گرایی نخستین بار توسط اریک فرم در سال ۱۹۶۴ برای توصیف گرایش روانی مجذوب شدن به تمام چیزهای طبیعی و زندگی‌ بخش مطرح شد. بر اساس این فرضیه میان انسان با دیگر سیستم‌ های حیات کره زمین یک پیوند غریزی و فطری وجود دارد. بااین‌حال پیشرفت تکنولوژی موجب شد تا مردم تصور کنند که می‌ توانند از سیستم‌ های حیات طبیعی فاصله بگیرند و به ظن خود از تحت سلطه آنها خارج شوند. نتیجه این دیدگاه به وجود آمدن معضلاتی نظیر جدایی افراد از محیط طبیعی و تراکم شدید ساختمان‌ ها شد به‌ گونه‌ ای که ساختمان‌ ها تنها به یک مصرف‌ کننده انرژی و منبعی برای آلودگی بیشتر آب‌ و هوا تبدیل شدند. از سوی دیگر طی چند سال گذشته ایده‌ های جالبی برای دکوراسیون اداری بیوفیلیک یا زیست گرا مطرح شد و به شکل جالبی مورد توجه بسیاری از شرکت‌ ها و ادارات قرار گرفت.

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

استفاده از نور طبیعی

یکی از اصول طراحی داخلی بیوفیلیک استفاده هر چه بیشتر از نور طبیعی و کاهش مصرف نور مصنوعی است. نور طبیعی در مقایسه با منابع مصنوعی نشاط بیشتری به همراه دارد و علاوه برافزایش ویتامین D موجب کاهش استرس کارکنان می‌ شود. طبیعتاً این اصل با توجه به قیمت بالای حامل‌ های انرژی در اغلب کشورها بسیار مورد استقبال قرار می‌ گیرد. به این منظور استفاده از پنجره‌ های بزرگ و نمای سرتاسر شیشه‌ ای رونق بیشتری گرفته است. این پنجره‌ ها که به‌ صورت دو جداره نصب می‌ شوند عایق صوت و حرارت نیز هستند.

مطلب مرتبط  ایده هایی برای دکوراسیون متفاوت اتاق خواب

افزون بر این در بسیاری از ادارات تنها به پنجره‌ های شیشه‌ ای اکتفا نمی‌ شود و از سقف‌ های شفاف نیز برای روشنایی بیشتر استفاده می‌ شود. در نتیجه این کار میزان مصرف گاز، انرژی الکتریسیته و سایر حامل‌ های مورد استفاده در ادارات به میزان قابل توجهی کاهش می‌ یابد.

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

پیوند محیط اداری با طبیعت

وقتی نور کافی فراهم باشد پیوند طبیعت با محیط اداری ممکن می‌ شود. در طراحی بیوفیلیک به دلیل استفاده از سقف‌ ها و پنجره‌ های شیشه‌ ای پرورش گیاهان مختلف به‌ آسانی امکان‌ پذیر است. نتیجه آنکه در بسیاری از ساختمان‌ های اداری با نمای شیشه‌ ای نشانه‌ هایی از طبیعت نظیر گلدان‌ های بزرگ و کوچک، درختچه‌ ها یا دیوارهایی پوشیده از برگ و گل و نماهای ساخته‌ شده از چوب طبیعی مشاهده می‌ شود. تمامی این موارد تأثیر مثبتی بر خلاقیت کارمندان در یک محیط اداری می‌ گذارد.

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

طبیعت فقط برای تماشا نیست

در طراحی بیوفیلیک قرار نیست تنها یک نمای زیبا از طبیعت شبیه تابلو برای تماشا کردن کارکنان خلق شود. در واقع این شیوه از طراحی برای ایجاد پیوند بیشتر و بازگشت به نیازهای فطری مطرح شد بنابراین با ورود این متد به طراحی دکوراسیون اداری نوع و چیدمان مبلمان اداری نیز دستخوش تغییرات شگرفی شد.

در طراحی بیوفیلیک تلاش می‌ شود که مبلمان اداری تا حد ممکن به عناصر طبیعی موجود نزدیک شود. در نتیجه چینش میز و صندلی اداری به شیوه‌ های مختلف در کنار پنجره‌ ها، گلدان‌ ها و فضای طبیعی خارج از ساختمان حاصل شد. قرار دادن میز کنفرانس در کنار گیاهان و ایجاد یک فضای نشیمن برای استراحت کارکنان با نور مناسب و طراحی طبیعی از جمله مواردی هستند که در اداراتی با طراحی بیوفیلیک مشاهده می‌ شوند.

مطلب مرتبط  نحوه چیدمان مبلمان اداری در دکوراسیون داخلی

افزون بر این به دلیل زیبایی ذاتی طراحی مبتنی بر طبیعت جلوه سایر محصولات به کار گرفته شده در دکوراسیون نیز چندین برابر می شود. به واقع طبیعت در عین زیبایی از سادگی منحصر به فردی نیز برخوردار است بنابراین در هنگام خرید مبلمان اداری برای فضایی با طراحی بیوفیلیک باید به دنبال محصولاتی متناسب و هماهنگ با دیگر اجزای طبیعی به کار رفته در محیط نیز بود. استفاده از رنگ های مکمل و فرم های مدور می تواند بسیار جذاب باشد و فضایی با نشاط خلق کند.

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

دکوراسیون اداری بیوفیلیک

خلاقیت در ساخت مبلمان اداری زیبا

اوج خلاقیت در طراحی بیوفیلیک را می‌ توان در ساخت مبلمان اداری از عناصر طبیعی نظیر چوب و سنگ مشاهده کرد به گونه‌ ای که در نگاه نخست ماهیت طبیعی آنها بیش از کارایی‌ شان مورد توجه قرار می‌ گیرد. در این شیوه محدودیتی در طراحی وجود ندارد و قطعات مختلف مبلمان اداری نظیر میز کارمندی، میز کانتر، مبلمان و صندلی‌ ها می‌ توانند با الهام از طبیعت ساخته شوند.

نوشته های مشابه