فضای اداری

افراد از روی محیط کاری شما را قضاوت می کنند

جالب است بدانید که ۵۷ درصد از کارمندان معتقدند که شخصیت همکاران خود را از طریق محیط کارشان می شناسند. بنابراین طبیعی است که میز و محیط کارتان یک تمثیل از شخصیت شما باشد. درست مثل چشمانتان، لبخندتان و لباسی که استفاده می‌ کنید محیط کارتان نیز دروازه‌ ای به سمت روح شماست. در واقع این فضا درباره شما صحبت می‌ کند حتی اگر در آنجا حضور نداشته باشید. البته امیدواریم که حرف‌ های مثبتی از شما بازگو کند اما تجربه نشان داده که بی‌ نظمی وجه غالب بیشتر فضاهای اداری است. بنابراین بد نیست بدانید که محیط کاری شما در موردتان چه می‌ گوید و دیگران درباره شما چه قضاوتی می‌ کنند؟!

محیط کاری

شما برای کارکنان خود ارزش قائل نیستید

آیا دکوراسیون اداری شما مملو از تصاویر خوشامدگویی و دست دادن شما با مقامات عالی رتبه و مشتریان نام آشناست؟ اگر چنین است احتمالاً شما می‌ خواهید موفقیت خود در کسب و کارتان را به رخ بکشید. البته این موضوع چندان ناپسند نیست اما فراموش نکنید وقتی تمام افتخارات و موفقیت‌ ها به نام یک نفر تمام شود کارکنان شما رفته رفته تلاش خود را بیهوده می‌ بینند و خلاقیت و ایده‌ های خود را بروز نمی‌ دهند. سعی کنید در دکوراسیون اداری خود از تصاویری استفاده کنید که سایر کارکنان نیز در آن حضور داشته باشند. این تصاویر نشان‌ دهنده روحیه کار گروهی است و میزان مشارکت افراد در انجام کارها و ارائه ایده‌ های جدید را بیشتر می‌ کند چرا که کارکنان می‌ دانند اگر این ایده به موفقیت برسد نام آنها نیز در کنار آن دیده می‌ شود.

محیط کاری

استیکی نوت شما را حواس‌ پرت جلوه می‌دهد

بسیاری از ما عادت داریم نکات مهم روزانه خود را بر روی برچسب‌ هایی به نام استیکی نوت (sticky note) یادداشت کنیم و به دیوار یا گوشه مانیتور خود بچسبانیم. اما این برچسب‌ ها به‌ سرعت به بخشی از دکوراسیون اداری شما تبدیل می‌ شوند. در واقع هر چه تعداد استیکی نوت های اتاق شما بیشتر شود تمایل شما به مطالعه آنها نیز کمتر می‌ شود نتیجه آنکه به تماشای این کاغذهای رنگارنگ عادت می‌ کنید و با دیدن آن به فکر انجام کار خاصی نمی‌ افتید. جالب آنکه هر چه شما با چسباندن استیکی نوت به در و دیوار توهم کنترل بر شرایط کاری خود را پیدا می‌ کنید تصویری که از شما به بیننده منتقل می‌ شود یک انسان شلخته و حواس‌ پرت است که باید کوچکترین نکات را بارها به او یادآوری کرد. بنابراین حتی اگر انسان فراموشکاری هستید بهتر است این موضوع را همچون یک راز برای خود نگه دارید و کمی هم از امکانات قرن ۲۱ استفاده کنید. خوشبختانه سیستم عامل‌ های کامپیوتر همگی از برنامه sticky note برخوردارند همچنین می‌ توانید این نکات را در گوشی خود نیز یادداشت کنید و برای آن یک زنگ هشدار در نظر بگیرید.

مطلب مرتبط  مبلمان اداری مدرن و بهره وری کارکنان چگونه به یکدیگر وابسته هستند؟

محیط کار استریل توهین‌ آمیز است

تمیزی محیط کار، استشمام بوی خوب و چینش منظم مبلمان اداری حس خوبی به مراجعه‌ کنندگان القا می‌ کند اما اگر تصور می‌ کنید استریل کردن فضای اداری با شوینده‌ های بدبو و اسیدی این حس را تقویت می‌ کند سخت در اشتباهید. لطفاً از هیچ ماده شوینده ضد باکتری در حالیکه دیگران در محیط کار شما حضور دارند استفاده نکنید چرا که گاهی تصور می‌ شود شما دیگران را افرادی کثیف می‌ پندارید. همچنین این مواد به دلیل اینکه عمدتاً در بیمارستان و فضاهای درمانی به کار می‌ روند یادآور لحظات جالبی نیستند.

محیط کاری

شما حرفه‌ ای هستید؟

برای شروع بهتر است درباره حرفه‌ ای بودن از منظر زیبایی صحبت کنیم. صرف نظر از اینکه شما چه دیدگاهی پیرامون دکوراسیون اداری و چگونه دیده شدن یک فضا دارید باید به یاد داشته باشید که دیگران نیز این فضا را مشاهده می‌ کنند و درباره آن قضاوت خواهند کرد. بنابراین در دفتر کار شما هرج و مرج، نورپردازی تاریک و خسته‌ کننده و مبلمان نامناسب برای یک گفتگوی رسمی صرفاً به این دلیل که شما آنها را دوست دارید جایی ندارد. در واقع اگر هدف کسب رضایت مراجعه‌ کنندگان باشد باید سلیقه آنها نیز در نظر گرفته شود. افزون بر این جدا از راحتی و نور کافی، نوع تجهیزات و مبلمان اداری رنگ‌ های به کار رفته در دکوراسیون اداری و شیوه نورپردازی نیز تا حد زیادی معرف کار شما هستند. برای مثال اغلب ما از یک شرکت فعال در زمینه دکوراسیون اداری انتظار داریم که دفتری با فضای بهینه، مبلمان راحت و استاندارد و نورپردازی متفاوت داشته باشد.

مطلب مرتبط  تاثیرات انتخاب صندلی اداری مناسب بر دکوراسیون اداری و جذب مشتری

محیط کاری

طرز تفکر شما قدیمی است

فارغ از زیبایی، رنگ و نظافت سبک فضای کاری نیز بیانگر طرز تفکر شماست. در حال حاضر جدیدترین سبکی که در محیط‌ های کاری و به‌ ویژه در شرکت‌ های بزرگ دنیا به اجرا در آمده فضای کار گروهی (coworking space) است که راحتی و انعطاف زیادی برای کارکنان ایجاد می‌ کند و با فراهم نمودن امکان گفتگو، جا به جایی سریع و تجهیزات خلاقانه فرصت بروز ایده‌ ها را به کارکنان می‌ دهد. طبیعی است که افراد با حضور در چنین فضایی به خلاقیت و ذهن ایده پرداز مدیران آن پی می‌ برند و آنها را انسان‌ هایی متفاوت می‌بینند. در مقابل محیط‌ های کاری با میزهای کنار هم و فاقد حریم خصوصی، فضاهای اداری مملو از کابین‌ های کوچک (cubicle office space) نیز سبک‌ هایی قدیمی هستند که هر یک مشکلات زیادی برای کارکنان فراهم می‌ کنند و برای مراجعه‌ کنندگان هم جذابیت خاصی به همراه ندارند. این سبک‌ها اغلب یادآور محیط اداری ده یا بیست سال گذشته هستند و طرز تفکری قدیمی را از شما به نمایش می‌ گذارند.

دسترسی راحت

سهولت در دسترسی به هر چیزی که در محیط اداری به آن نیاز است به لحاظ روحی تأثیر مثبتی بر روی افراد می‌ گذارد. کافی است کمی به دکوراسیون اداری اطراف خود نگاه کنید و سؤالاتی از این دست از خود بپرسید: صندلی‌ های محیط کار شما چقدر در دسترس مراجعه‌ کنندگان هستند؟، آیا دفتر شما در یک محیط کاری بزرگ به‌ راحتی پیدا می‌ شود؟، آیا در ورودی دفتر شما باید با نام و سمت شغلی شما برچسب گذاری شود؟، آیا میزان فضای نشیمن در محیط کاری با آنچه مراجعه‌ کنندگان انتظار دارند همخوانی دارد؟، آیا آنها می‌ توانند بدون پرسش از شما به‌آسانی سرویس بهداشتی یا یخچال و آب‌ سردکن را پیدا کنند؟ پاسخ به این سؤالات می‌ تواند معضلات محیط اداری شما را مشخص کند.

مطلب مرتبط  آشنایی با معماران بزرگ جهان(Isamu Noguchi )

محیط کاری

شما کارمند بی‌ نظم و شلخته‌ ای هستید

شلوغ بودن میز کار و انباشته شدن پرونده‌ ها بر روی هم برخلاف آنچه تصور می‌ کنید نشانه پرکاری و مشغله زیاد نیست چرا که گاهی مراجعه‌ کنندگان از محتوای آنچه روی میز شماست اطلاعی ندارند و تصور می‌ کنند شما انسانی شلخته هستید و کارها را نیمه‌ کاره رها می‌ کنید. افزون بر این ممکن است به مراجعه کننده این احساس را القا کنید که او چندان اهمیت ندارد و ممکن است پرونده و اطلاعات مهم او در این فضای پر هرج و مرج ناپدید شود.

نوشته های مشابه