فضای اداری

محیط کاری خلاقانه و افزایش راندمان کاری کارمندان

امروز فضای کسب وکار بسیار بیش از گذشته رقابتی شده و موفقیت یک کسب وکار در گرو عوامل مختلفی است که یکی از مهمترین آنها نیروی انسانی است. اکثر کارکنان یک سازمان بیش از یک سوم از زمان شبانه روز خود را که در واقع با احتساب زمان خواب یک دوم از زمان مفید شبانه روز محسوب می شود در محل کار خود می گذرانند محیطی که معمولاً در بهترین حالت تنها یک گلدان و پنجره است که نشانی از فضای خارج از دفتر دارد. با توجه به اهمیت افزایش بهره وری برای یک سازمان لازم است تا به حد کفایت به نیازهای نیروی انسانی دقت شود. یک محیط کار مولد و خلاق می تواند شور و نشاط را در افراد سازمان تقویت کند و درنهایت آنها را تشویق به فعالیت بیشتر و کیفی تر کند. ممکن است شما در طول دوره کاری خود دفاتری را دیده باشید که بسیار خسته کننده و دلگیر بوده اند محیط هایی که نه تنها انرژی مثبتی به شما نمی دهند بلکه هرچه انرژی دارید از شما می ستاند. اما نمی توان این موضوع را به تمامی دفاتر کار بسط داد چرا که در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا دفاتری وجود دارند که طراحی بسیار زیبا، جذاب و خلاقانه ای دارند. در این مقاله به راه هایی برای ایجاد یک محیط کاری خلاقانه اشاره می کنیم.

محیط کاری خلاقانه

محیط کاری خلاقانه

بخش های مختلف محیط کار را تنوع دهید

سازمانی را تصور کنید که کارکنانش برای انجام دادن وظایف مختلف کاری در بخش هایی متفاوت از دفتر قرار می گیرند به عنوان مثال محیطی برای جلسات گروهی، میز بازی برای کارهای عمومی و حتی محیطی ساکت و آرام برای استراحت! یکی از متخصصان می گوید که اگر محیط دفاتر به گونه ای باشد که افراد به راحتی بتوانند در آن تردد کنند ذهن فعال تری خواهند داشت و تمرکز آنها افزایش می یابد.

مطلب مرتبط  سیم و کابل ها را چگونه در محیط اداری مدیریت کنیم؟

محیط کاری خلاقانه

استفاده از نور طبیعی

بسیاری از افراد تابش نور طبیعی را به نورهای مصنوعی و لامپ های فلورسنت ترجیح می دهند. در واقع نورهای مصنوعی فشار چشم را زیاد می کنند و در نتیجه چشم ها را زود خسته می کنند. همچنین این نورها می توانند اثرات فیزیکی منفی مانند خواب آلودگی، عدم تمرکز و سردرد را در پی داشته باشند. پیشنهاد می شود برای بالا بردن خلاقیت و راندمان کارکنان از تابش نورهای طبیعی در دفتر بیشترین بهره برده شود.

محیط کاری خلاقانه

محیط کاری خلاقانه

رنگ ها

رنگ ها عناصر کلیدی در بالا بردن راندمان و خلاقیت در محیط کار هستند. قرن هاست که هنرمندان با استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها با یکدیگر بر آنند تا تأثیری شگرف بر نحوه رفتار انسان ها داشته باشند. درست همین اصول را می توان در طراحی دفتر برای تحریک خلاقیت و همکاری به کار برد.

بنابراین کدام رنگ برای دیوارهای دفتر کار بهتر است؟ بنا بر گفته محققان استفاده از رنگ آبی در محیط کار کارایی افراد را بیشتر می کند و همچنین ارتباطات و کارایی را نیز افزایش می دهد. از طرفی رنگ سبز برای کارکنانی که مدت زمان زیادی را در دفاتر سپری می کنند بسیار مناسب است. همچنین به شرکت هایی که به نوآوری اهمیت زیادی می دهند استفاده از این رنگ بسیار پیشنهاد می شود. رنگ قرمز هم رنگ بسیار شاد و پر هیجانی است و استفاده از آن در محیط کار انرژی کارکنان را زیاد می کند پس تا زمانی که سازمان شما به شلوغی و تردد نیاز ندارد از این رنگ استفاده نکنید. در حالیکه رنگ نارنجی اشتهای افراد را بالا می برد رنگ زرد در محیط کار خلق و خوی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است هیجانات آنها را افزایش دهد.

مطلب مرتبط  5 نکته طلایی برای ایجاد دکوراسیون اداری لاکچری

محیط کاری خلاقانه

اتاق های خلاقانه اجتماعی

این مکان ها دقیقا جاهایی هستند که افراد می توانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند و نقطه نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در نهایت بتوانند ایده های مختلفی را بپرورانند. برای این اتاق ها مبلمان زیبا و راحت پیشنهاد می شود تا افراد راحتی خانه خود را در آن حس کنند.

محیط کاری خلاقانه

محیط کاری خلاقانه

اجازه دهید کارکنان طراح باشند

مسلما شما نمی توانید بودجه های کلانی برای خرید یک صندلی اداری به کارکنان اختصاص دهید اما دست کم می توانید به آنها این اجازه را بدهید که خودشان صندلی خود را انتخاب کنند و میز و پارتیشن خود را با وسایلی که به آن علاقه دارند بیارایند. حتی بهتر است آنها را تشویق کنید که برخی از وسایل شخصی مورد علاقه خود مانند قلم، گلدان گل، قاب عکس و … را با خود به دفتر کار بیاورند تا محیط برایشان آرامش بخش و لذت بخش شود.

محیط کاری خلاقانه

حتما بازخورد را از زبان کارکنانتان بشنوید

دقت داشته باشید که این تغییرات همه برای افزایش انرژی و راندمان کارکنان شما است. اینکه آیا روند مثبتی را پیش گرفته اید یا خیر را به راحتی می توانید از زبان کارکنانتان بشنوید. پیشنهاد می شود حتما نظرات آنها را بشنوید و از آنها استفاده کنید. توجه داشته باشید که این نیروی انسانی است که می تواند سرمایه  شما را افزایش یا کاهش دهد، بر شهرتتان بیفزاید و یا آن را خدشه دار کند و در کل موفقیت را از آن شما کند یا خیر.  امروز دیگر کارمند نیروی رباتیکی نیست که سال های دور به نیازهای وی بی توجه بودند بلکه امروز نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده است که نیروی کار مولد نقش به سزایی در موفقیت یک سازمان دارد. برای آنکه بتوان در این محیط پرتلاطم سالم به مقصد رسید باید خلاقیت را افزایش داد و از نوآوری استقبال کرد، این امر به کمک محیط مناسب کار سهل الوصول خواهد شد.

مطلب مرتبط  بررسی فضای اداری مایکروسافت در لیسبون

نوشته های مشابه