آشپزخانه

معرفی یک آشپزخانه ویژه معلولین

آنها نیز همانند سایرین باید در تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مشارکت داشته باشند. تهیه‌ غذا معمولاً کاری روتین و عادی است که تقریباً همه‌ افراد از پس انجام دادن آن بر می ‌آیند. برای این کار لازم است که آشپزخانه ‌ای در اختیار داشته باشید که بتواند نیازهای شمارا برآورده کند. این در حالی است که معلولین نمی ‌توانند از آشپزخانه ‌های معمولی به ‌راحتی استفاده کنند و نیاز خود را برآورده کنند. آشپزی مراحل مختلفی دارد که ظاهری آسان دارد اما بعضاً این مراحل ساده برای افرادی که دارای معلولیت جسمانی هستند بسیار پیچیده و سخت خواهد شد به ‌خصوص که بسیاری از خانه‌ها فاقد طراحی ‌های لازم برای این افراد است. به‌عنوان مثال فردی که از صندلی چرخدار استفاده می‌ کند نمی ‌تواند به ‌راحتی از سینک استفاده کند.
به این منظور آشپزخانه ‌ای طراحی‌شده است که این افراد بتوانند در محیطی مدرن به‌ راحتی آشپزی کنند. این آشپزخانه می ‌تواند تمام جزئیات و وظایف مختلفی که برای تهیه‌ یک وعده غذایی لازم است را در اختیار کاربرانش قرار دهد از جوشاندن آب ‌گرفته تا خرد کردن سبزی. همه‌ این عملیات می ‌تواند به ‌راحتی و به شکل روتین برای این افراد اجرایی شود. می ‌توان نتیجه گرفت که امروز طراحان بیشتر به این افراد اندیشیده ‌اند و وسایلی را طراحی کرده‌ اند که پخت‌ و پز را برای آنان لذت‌ بخش می ‌کند. با این آشپزخانه ویژه معلولین آشنا شوید.

با chopchop آشنا شوید

chopchop نام محصولی است که توسط یک طراح صنعتی آلمانی به نام Dirk Biotto طراحی شده است که می تواند مشکلات آشپزخانه را تا حدود زیادی برای این افراد برطرف کند. طراحی این آشپزخانه در سال ۲۰۱۱ ارائه شده است و همانطور که گفته شد به این کاربران ویژه اجازه می دهد تا به طور خاص تمام نیاز های آشپزی خود را برطرف کنند.

آشپزخانه ویژه معلولین

آشپزخانه ویژه معلولین

لوله های فولادی این آشپزخانه فوق العاده به افراد اجازه می دهد تا متناسب با نیازشان سطح کار را بالا یا پایین کنند به این معنی که افرادی که روی صندلی چرخدار می نشینند می توانند به راحتی این سطح را با توجه به ارتفاع صندلی خود تنظیم کنند. همچنین در قسمت پشتی آن سطحی سوراخ دار وجود دارد که کاربران می توانند به راحتی وسایل مورد نیازشان را از آن قسمت آویزان کنند. پیچ های فلزی ساده با قطعات فولادی به سرعت و راحتی این عملیات کمک شایانی می کند. آویزان کردن وسایل در این قسمت سبب می شود که وسایل مورد نیاز به راحتی قابل رؤیت باشند و به آسانی قابل دسترس و آماده استفاده!

مطلب مرتبط  تغییر در آشپزخانه با تعویض روکش کابینت ها

آشپزخانه ویژه معلولین

در این آشپزخانه فضایی برای شست و شو و همچنین نگهداری وسایل اضافی وجود دارد تا از تجمع ابزار کار در یک جا جلوگیری شود. این آشپزخانه برای افرادی که مشکل حرکتی دارند و در عین حال دوست دارند آشپزخانه ای براق و مدرن داشته باشند بسیار مناسب است. برخی از وسایلی که حین پخت و پز از آنها استفاده می شود بسیار سنگین هستند لذا برای شست و شوی آنها یک شلنگ آب زیبا و بلند که تنها در آشپزخانه های حرفه ای دیده می شود تعبیه شده است تا این افراد بتوانند در شست و شو راحت، بدون دردسر و موفق عمل کنند. همچنین سطح شیب دار آن به افراد کمک می کند که بدون تحمل فشار و سنگینی زیاد وسایل را روی سطح جا به جا کنند. سینک سطح شیب دار و کشوهایی اضافه با ورقه های فولادی دارد که می توان از آن برای ذخیره سازی وسایل اضافی استفاده کرد.

آشپزخانه ویژه معلولین

آشپزخانه ویژه معلولین

وجود سطحی که تکه ای از آن شکاف دارد باعث می شود تا مواد غذایی مانند نان حین تهیه غذا به این طرف و آن طرف پراکنده نشوند و افرادی که از نظر فیزیکی ناتوان و یا کم توان هستند به راحتی و در فضایی کاملا مرتب و منظم با استفاده از هر دو دست غذای خود را آماده کنند. Chopchop دارای سطوحی با طراحی های مختلف است که به راحتی قابل تعویض هستند و افراد می توانند بسته به نوع کاری که انجام می دهند سطوح را به راحتی تعویض کنند.

 

مطلب مرتبط  به آشپزخانه خود نظم ببخشید

همانطور که مشاهده کردید با خلق چنین فضاها و وسایل کارآمدی برای افراد معلول و کم توان می توان بستر مناسبی برای آنان فراهم کرد که همانند سایر افراد به راحتی نیازهای خود را برطرف سازند.

نوشته های مشابه