راهنمای خرید

راهنمای خرید مبل

واژه های دیگری که به مبل اطلاق می شوند نظیر Couch، Sofa  و Canapé نیز معانی مشابهی دارند. مثلا Couch در گذشته به معنی نشیمن چند نفره راحت بدون دسته بوده است، سوفا به نشیمنی نرمی و پارچه ای که رویش پر از کوسن است، گفته می شده و کاناپه نشیمن بدون پشتی و دسته سه نفره بوده است.

 

مبل

انواع مبل

مبل در بازار ایران به طور کلی به دو دسته مبل کلاسیک (استیل) و مبل مدرن (راحتی) تقسیم بندی می شود. چسترفیلد، تاکسیدو، شزلون، ال و … همگی از گونه های این دو نوع هستند.

مبل استیل چیست و کجا کاربرد دارد؟

مبل استیل یا کلاسیک می تواند پرآرایه و یا کم آرایه باشد که در اصطلاح عامیانه به کلاسیک پرآرایه، مبل سلطنتی هم می گویند. این نوع مبل در دکوراسیون های کلاسیک مانند دکوراسیون هایی به سبک باروک و روکوکو و انواع دکوراسیون های سنتی به سبک های ایرانی، فرانسوی، ترکی، عربی ایتالیایی کاربرد دارند.

در مبل استیل ساختار بدنه؛ پایه ها، دسته ها به اندازه به اندازه نشیمن و پشتی و حتی بیشتر در طراحی اهمیت دارند. تزیینات ظریف و متعدد و منبت کاری در مبلمان استیل مشاهده می شوند که ممکن است هنر دست یا ساخته و پرداخته پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های سی انی سی باشند. «تاج» عنصر مهم دیگر در مبل استیل است که در گونه های دیگر وجود ندارد.  هرچه تاج بزرگتر باشد با شکوه تر بنظر می رسد.

مبل

مبل راحتی چیست و کجا کاربرد دارد؟

ارتفاع نشیمن مبل راحتی کمتر از مبل استیل و نشیمنش به زمین نزدیکتر است. مبل راحتی فاقد هر گونه تزئینات است و همانطور که از اسم آن مشخص است به منظور راحتی و آسایش طراحی شده است. این مدل نشیمن عریضتری دارد. پشتی یک راست به نشیمن می رسد، سطح نشیمن و پشتی معمولا صاف است و قوس نشیمن و پشتی بسیار کمتر از نمونه های استیل است. مبل های راحتی می توانند بدون دسته باشند. در این نوع ساختار و کلاف حتی در پایه ها تا جای ممکن در رویه پارچه ای پنهان می شوند. فرم نمونه های مدرن بیشتر به حالت خالص احجام هندسی نزدیک است، مربع یا مستطیل به همین دلیل در انواع دکوراسیون های مدرن کاربرد دارد.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید جاکفشی و جالباسی

مبل

نکات خرید

ابعاد و اندازه

قبل از خرید دقیقا ابعاد و اندازه را بدانید و مطمئن شوید، ابعاد کامل محصولی که انتخاب کرده اید آن چیزی است که به شما می گویند. یعنی فقط دانستن طول و عرض نشیمن کافی نیست و باید فاصله انتهایی دو دسته مبل را بدانید.

 

مبل

جنس

جنس چوب:

دو نوع درخت وجود دارد: سوزنی برگان و پهن برگان. چوب سوزنی برگان نرم تر و چوب پهن برگان سخت تر و طبیعتا مقاوم تر و با کیفیت ترو البته گران تر است. گردو، ماهون، غان و ساج پهن برگ و کاج، صنوبر و سدر سوزنی برگ هستند.

جنس رویه:

مخمل، کتان، چرم، میکروفیبر و نخ انواع رویه ها هستند. هر کدام از این ها درجات کیفیت مختلفی دارند.

جنس فوم:

دو نوع فوم وجود دارد گرم و سرد. اولین تفاوت در فرایند تولید این فوم هاست. فوم سرد هنگام تولید حرارت غیر مستقیم می بیند و در دمای پایین تولید می شود. این فوم ارتجاعی تر و نرم و راحت تر است. فوم گرم یا پلی یورتان با حرارت مستقیم پخته می شود، چندان حالت ارتجاعی ندارد و البته ارزان تر است.

 

مبل

سایر نکات:

کاربران:

اگر فرزند خردسال، کودک یا سالمند در خانه دارید باید مدلی را انتخاب کنید که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

سبک زندگی:

نظافت و شستشو را در نظر بگیرید. اگر بیم آن می رود، زود به زود کثیف شود باید گزینه هایی مثل چرم را در نظر داشته باشید.

حیوان خانگی دارید؟ پارچه های کتان و مدل هایی که مقاوم ترند و پاکسازی موی حیوان خانگی از آن ها راحت است را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید آباژور

 

نمونه های مبلمان معاصر را ببینید و هنگام انتخاب طرح، نقش و رنگ رویه و رابطه اش با دکوراسیون فکر کنید.

نوشته های مشابه