طراحی صنعتی

نشیمن های محبوب برای خانه شما (۲)

صندلی ها قطعاتی از مبلمان هستند که وجود آنها در هر خانه ای ضروری است و به راحتی می توان با تعویض آن ها فضا را تغییر داد و جلوه ای نو به آن بخشید. چه به دنبال صندلی آشپزخانه و ناهارخوری باشید و چه برای کار انواع بیشماری از آنها وجود دارد که می توانید از میانشان انتخاب کنید. بسیاری از صندلی های محبوب و امروزی ریشه ای تاریخی دارند و در واقع در زیر پوسته طراحی مدرنشان یک میراث تاریخی نهفته است. اما برخی دیگر ابداعات مدرنی هستند که تبدیل به قطعات آیکونیک شده اند و می توانند به هر خانه ای روح تازه ببخشند. در این مقاله قصد داریم ۱۱ مدل نشیمن معروف باقیمانده را به شما معرفی کنیم.

نشیمن معروف

۱. صندلی فارتینگیل (Farthingale Chair)

این صندلی  بدون دسته با نشیمنگاه بزرگ از جنس کوسن رویه دوزی شده در اصل برای بانوان اواخر قرن شانزدهم میلادی طراحی شده بود. پشتی صندلی ممکن است روکش شده باشد ولی پایه ها عمدتا صاف و مستطیلی شکل هستند. ممکن است بپرسید چرا برای «بانوان» طراحی شده بود؟ پاسخ ساده است در اواخر قرن شانزدهم دامن های چین دار و پف دار مد بود و نشیمنگاه بزرگ این صندلی و نداشتن دسته باعث می شد بانوان راحت تر بتوانند روی آن بنشینند.

نشیمن معروف

۲. صندلی فیدلبک (Fiddleback Chair)

این صندلی های تمام چوبی یکی از نمونه های سبک طراحی امپراتوری است. این جنبش نئوکلاسیک در اوایل قرن نوزدهم بین سال های ۱۸۰۰تا ۱۸۱۵میلادی و در دوران کنسولگری و اولین دوره امپراتوری فرانسه شکل گرفت. این صندلی ها معمولا دارای نشیمنگاه رویه دوزی شده و تیغه میانی در پشتی خود هستند. این تیغه میانی معمولا چوبی حکاکی شده شبیه به ویولن است. صندلی های فیدلبک با گذشت دهه ها همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده اند و در طرح های مختلف عرضه می شوند.

نشیمن معروف

۳. صندلی کارگردان (Director’s chair)

این نشیمن معروف که به آن صندلی واسیلی نیز گفته می شود مستقیم از هالیوود آمده. از طرفین تا می شود و می توان به راحتی آن را جا به جا کرد. بدنه آن معمولا از جنس چوب یا فلز است و نشیمنگاه و پشتی آن از پارچه یا چرم دوخته شده است. به نقل از Showfire Displays پیشینه ساخت این صندلی به سال ۱۴۰۰میلادی باز می گردد. برخی نیز بر این باورند که این صندلی بازمانده امپراتوری رومیان است و طراحی آن به هزاران سال پیش باز می گردد. به هر حال ظاهر کلاسیک و ساده آن باعث شده است که به مدلی محبوب تبدیل شود. علاوه بر این عوض کردن پشتی و نشیمنگاه آن بسیار آسان است که همین امر باعث محبوبیت دوچندان آن می شود.

مطلب مرتبط  طراحی مبلمان با استفاده از ماشین و قطعاتش

نشیمن معروف

۴. صندلی تخم مرغی (Egg chair)

صندلی های تخم مرغی را اولین بار آرنه یاکوبسون (Arne Jacobsen) طراح دانمارکی در سال ۱۹۵۸طراحی کرده است. از دهه ۵۰ میلادی تاکنون این صندلی ها یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین مدل های صندلی هستند. یاکوبسون اولین بار این نشیمن معروف را برای هتلی مجلل در کپنهاگ طراحی کرد ولی از آن زمان به بعد این مدل نه تنها در هتل ها بلکه در خانه ها نیز با استقبال چشمگیری مواجه شد.

نشیمن معروف

۵. صندلی با پشتی نردبانی (Ladderback chair)

صندلی هایی با پشتی نردبانی قدمتی به درازای تاریخ دارند و همچنان از محبوبیت زیادی برخوردارند. از این نشیمن معروف در فضاهای مختلفی استفاده می شود. به نقل از LovetoKnow پیشینه طراحی این صندلی ها به قرون وسطی باز می گردد. بعدها این صندلی با ظاهر ساده اما زیبایش در ایالات متحده با استقبال چشمگیری روبرو شد زیرا ساخت آن آسان و سریع بود و در همه جا می شد از آن استفاده کرد.

نشیمن معروف

۶. صندلی روح لویی (Louis Ghost Chair)

در دنیای طراحی مبلمان ممکن است دهه ها طول می کشد تا یک قطعه مبلمان به آیتمی آیکونیک (نمادین) تبدیل شود اما برای صندلی روح لویی که فیلیپ استارک (Philippe Starck) آن را طراحی کرد این طور نبود. این صندلی با گذشت اندکی پس از یک دهه با فروش بیش از ۱/۵میلیون نسخه از آن به یکی از اصلی ترین الگوهای طراحی تبدیل شد. این نشیمن معروف با ویژگی های خاصش اولین بار در سال ۲۰۰۲ برای رستوران کنگ (Kong restaurant) در پاریس طراحی شد. اما چرا اسم آن را «روح لویی» گذاشته اند؟ طراحی خلاقانه این صندلی پلاستیکی شفاف در واقع بازسازی جزء به جزء صندلی با شکوه لویی شانزدهم است. همانطور که در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «این مدرن کردن لویی شانزدهم است.»

مطلب مرتبط  نمونه هایی خلاقانه از مبلمان مشترک انسان و حیوان

نشیمن معروف

۷. صندلی پتنتون (Panton Chair)

صندلی پنتون یک صندلی پلاستیکی یک تکه است که در سال ۱۹۶۰ طراحی و ساخته شد و در این عرصه پیشگام بود. این اولین صندلی بود که با همکاری شرکت ویترا به طور کامل از پلاستیک ساخته می شد. در آغاز سال ۱۹۹۹میلادی شرکت ویترا با وفاداری به طرح اولیه، شروع به ساخت این صندلی از جنس پلاستیک با دوام رنگی و مات کرد. با وجود رنگین کمانی از رنگ های مختلف و طرح منحنی شکل و راحت آن امروزه صندلی پنتون به یکی از محبوب ترین صندلی ها به سبک میانه قرن بیستم تبدیل شده است.

نشیمن معروف

۸. صندلی راک (Rocking Chair)

صندلی های راک معمولا صندلی هایی از جنس چوب هستند که روی پایه های خمیده و غلتان سوار شده اند و در انواع دسته دار یا بدون دسته تولید می شوند. البته امروزه صندلی های راک در طرح ها و جنس های مختلف مانند سبک های مدرن فلزی و یا مدل هایی با رویه پارچه ای تولید می شوند.

نشیمن معروف

۹. صندلی های تولیپ یا طرح لاله (Tulip Chair)

تعداد کمی از طراحان موفق شده اند قطعاتی طراحی کنند که بیش از نیم قرن محبوبیت خود را حفظ کنند ولی Eero Saarinen موفق شد این کار را انجام دهد. صندلی ها و میز تولیپ که او در سال ۱۹۵۶میلادی طراحی کرد یکی از قطعات آیکونیک در دنیای مبلمان هستند که برای خانه ها و دفاتر کاری مناسبند. صندلی های تک پایه تولیپ تلاش Saarinenبرای خلوت کردن فضای زندگی بود.  موزه هنرهای مدرن از او نقل می کند: «در طراحی های متداول زیر میزها و صندلی ها شلوغ، زشت و گیج کننده است. من می خواستم زاغه ای که از پایه ها تشکیل شده بود را پاکسازی کنم. می خواستم دوباره صندلی را به یک قطعه یکپارچه تبدیل کنم.»

مطلب مرتبط  صندلی اداری ایکیا مارکوس راحت و مقرون به صرفه

نشیمن معروف

۱۰. صندلی های ویندزور (Windsor Chair)

بسیاری از افراد این قطعات مبلمان چوبی را صندلی های آشپزخانه می دانند که برای فضاهای غیر رسمی عالی هستند. پشتی این صندلی ها معمولا از چند قطعه چوب عمودی تشکیل شده است که مربعی و یا منحنی شکل هستند و با یک تاج طرح دار تکمیل شده اند. نشیمنگاه این صندلی ها روکش ندارد ولی معمولا به گونه ای ساخته می شوند که نشستن روی آنها راحت است. امروزه خیلی از خانواده ها خودشان تشکچه های کوچکی روی آنها قرار می دهند البته این ویژگی چیزی از ارزش و محبوبیت این صندلی ها کم نکرده است.

نشیمن معروف

۱۱. صندلی زیگزاگ (Zig-Zag chair)

صندلی زیگزاگ را  گریت ریتولد (Gerrit Rietveld) طراح و معمار هلندی در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی طراحی کرده است. روزنامه فایننشال تایمز از وی نقل کرده است که طراحی این صندلی یک شوخی بود!

او می خواست امتحان کند که آیا می توان با چهار قطعه مسطح یک صندلی ساخت یا نه! در ابتدا قطعات فلزی و تخته سه لا را امتحان کرد ولی تلاش های وی با شکست مواجه شد. در نهایت این صندلی با دوام  و راحت را از جنس چوب درخت گیلاس ساخت که امروزه با طراحی خاصی که دارد به یکی از سبک های کلاسیک تبدیل شده است.

نوشته های مشابه