طراحی صنعتی

نشیمن های محبوب برای خانه شما (۱)

چه به دنبال صندلی آشپزخانه و ناهارخوری باشید و چه برای کار (دورکاری) به یک صندلی اداری نیاز داشته باشید انواع بیشماری از آنها وجود دارد که می توانید از میانشان انتخاب کنید. بسیاری از صندلی های محبوب و امروزی ریشه ای تاریخی دارند و در واقع در زیر پوسته طراحی مدرنشان یک میراث تاریخی نهفته است. اما برخی دیگر ابداعات مدرنی هستند که تبدیل به قطعات آیکونیک (نمادین) در دنیای مبلمان شده اند که می توانند به هر خانه ای روح تازه ببخشند. در این مقاله قصد داریم ۲۲ مدل صندلی معروف و محبوب را که شاید اسم بعضی از آنها را نشنیده باشید به شما معرفی کنیم که در زیر بخش اول آن را می خوانید.

البته اینها تنها گوشه ای از انواع صندلی هایی است که می توانید برای خانه یا دفتر کارتان انتخاب کنید. چه به دنبال سبک های مدرن باشید و چه از طرح های سنتی خوشتان بیاید مدل های بسیار متنوعی از صندلی ها برایتان وجود دارد. قبل از خرید کردن بهتر است این دو مقاله را بخوانید و صندلی مناسب خود را پیدا کنید تا در میان انواع بیشمار مبل و صندلی های موجود در بازار سرگردان نشوید.

صندلی معروف

۱. صندلی دسته دار (Armchair)

یکی از متداول ترین انواع صندلی ها که در بیشتر خانه ها یافت می شود صندلی های دسته دار هستند. این مدل به خاطر داشتن تکیه گاه برای دست ها بسیار راحت است و طراحی آن به گونه ای است که مختص یک فضای خاص نیست و می توانید آن را در هر کجا که دوست دارید قرار دهید. این صندلی ها که در انواع رسمی و راحتی تولید می شوند را می توانید در اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی پشت میز ناهارخوری قرار دهید.

مطلب مرتبط  طراحی مبلمان با استفاده از ماشین و قطعاتش

صندلی معروف

۲. شزلون (Chaise longue)

دومین مورد از ۲۲ صندلی معروف اشاره شده در این مقاله شزلون ها هستند. این کلمه در فرانسوی به معنی صندلی بلند است و هر صندلی یا مبلی که نشیمنگاه آن بلند باشد به طوریکه بتوان پاها را روی آن دراز کرد در طبقه بندی شزلون ها قرار می گیرد. کاناپه ها و دِی بِدها (Daybed) نیز که طراحی مشابه شزلون دارند را نیز می توان در اتاق نشیمن و حتی اتاق خواب قرار داد.

صندلی معروف

۳. صندلی وینگ (Wing Chair)

این مدل با طراحی کلاسیکش ابتدا برای قرار گرفتن در مقابل شومینه طراحی شده بود. پشتی بلند آن به گونه ای بود که اگر خوابتان برد از سر و گردن محافظت کند و همچنین دسته های آن علاه بر ایجاد تکیه گاه جلوی حرارت آتش را می گرفتند. اما امروزه این مدل صندلی در انواع و اندازه ها و حتی طرح های مختلف و غیر کلاسیک تولید می شوند.

صندلی معروف

۴. صندلی ناهارخوری (Dining chair)

صندلی ناهارخوری در واقع به یک دسته از صندلی ها گفته می شود اما امروزه شمردن انواع مختلف آنها تقریبا غیر ممکن است. در گذشته صندلی ناهارخوری به صندلی هایی گفته می شد که همراه با میز ناهارخوری یک ست کامل با طراحی هماهنگ را تشکیل می دادند اما در طراحی دکوراسیون نوین استفاده از طرح های متفاوت و حتی رنگ های متفاوت بسیار مرسوم است. تنها نکته ای که باعث می شود یک صندلی در دسته صندلی های ناهارخوری قرار بگیرد ارتفاع آن است. ارتفاع آن باید طوری باشد که بتوان راحت روی آن نشست و غذا خورد.

صندلی معروف

۵. کاناپه تک نفره یا چسترفیلد (Chesterfield chair)

صندلی های چسترفیلد قدمتی طولانی دارند و با رویه نرم و دکمه دار شناخته می شوند. این مدل صندلی ها معمولا به صندلی های کلاب شباهت دارند اما می توانند به صندلی های دسته دار و صندلی های وینگ نیز شبیه باشند. اگر چه می توانید صندلی های چسترفیلد با رویه پارچه ای پیدا کنید ولی اغلب آنها با رویه چرم تولید می شوند.

مطلب مرتبط  ساده اما کاربردی!

صندلی معروف

۶. صندلی کلاب

این مدل صندلی در دهه ۱۸۵۰ میلادی در کلاب های ویژه افراد متشخص در لندن بسیار محبوب بود به همین دلیل به آنها صندلی کلاب می گویند. این مدل صندلی به خاطر داشتن پشتی و دسته های محکم و سنگین شهرت دارند و ارتفاع دسته ها و پشتی آن معمولا یکسانند.

صندلی معروف

۷. صندلی های اسلیپر (Slipper Chair)

این مدل صندلی در قرن نوزدهم میلادی محبوبیت زیادی کسب کرد زیرا ارتفاع کوتاه نشیمنگاه آن پوشیدن کفش، جوراب های ساق بلند و این دست جامه های مخصوص آن دوره را برای خانم ها آسان می کرد. جان هنری بلتر (John Henry Belter) طراح آلمانی الاصل در زمان ساخت این صندلی اختراعاتی از قبیل نوع جدیدی از اره مویی و روشی برای خم کردن چوب را به نام خود ثبت کرد. تکنیک خاص او بعدها توسط طراحان مشهوری چون چارلز ایمز مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از این تکنیک برخی از صندلی های آیکونیک ایمز تولید شد.

صندلی معروف

۸. صندلی های فایتینگ (Fighting Chair)

این هشتمین مدل از یازده مدل صندلی معروف بررسی شده در این بخش است که در اصل مخصوص ماهیگیرانی طراحی شده بود که تلاش می کردند با قلاب ماهی های بزرگ صید کنند. البته طراحان مدرن ایده اصلی این صندلی ها را پایه و اساس طراحی هایشان قرار داده و آن را به کلی دگرگون کرده اند.

صندلی معروف

۹. صندلی کاگزول (Cogswell Chair)

اگر چه صندلی کاگزول در اصل همان صندلی راحتی است اما نیمرخ آن طراحی مشخص و خاصی دارد. پشتی شیب دار، دسته هایی که زیر آن خالی است و پایه هایی که به بیرون متمایلند این صندلی را از سایر صندلی های راحتی متمایز می کنند. انواع مختلفی از این مدل صندلی از طراحی های مجلل گرفته تا انواع مدرن با رویه کروم یا چرم تولید می شوند که بسیار راحت هستند و برای اتاق نشیمن و یا مکان های اداری و سالن های انتظار مناسب اند.

مطلب مرتبط  چند نمونه طراحی مبلمان چند منظوره

صندلی معروف

۱۰. مبل شزلون ایمز (Eames Lounge Chair)

یک قطعه مبلمان کلاسیک که تلفیقی از راحتی، سبک طبیعی و طراحی مدرن است. این مبل که چارلز ایمز آن را طراحی کرده است از اولین حضورش در نمایشگاه آرلن فرانسیس (Arlene Francis) در سال ۱۹۵۰میلادی تاکنون از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. طراحی منحنی شکل و کوسن های چرمی این مبل تجلی آسایش و راحتی هستند.

صندلی معروف

۱۱. صندلی و مبل راحتی

«صندلی راحتی» شامل گستره وسیعی از سبک ها و طرح ها می شود. در اغلب کتب مرجع صندلی راحتی به این معنی است که هنگام نشستن و یا لم دادن روی آن بدن در حالت راحتی قرار بگیرد. این مدل صندلی معمولا دارای دسته و پشتی است.  با آوردن اسم «صندلی راحتی» یک صندلی بزرگ با رویه نرم و راحت مناسب برای کار کردن و کتاب خواندن در ذهن بسیاری از افراد شکل می گیرد. احتمالا مبل های تختخوابشو نیز امروزه در این گروه جای می گیرند.

در این بخش از مقاله به معرفی یازده نوع صندلی معروف پرداختیم و در بخش دوم آن به یازده صندلی معروف دیگر می پردازیم پس با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه