راهنمای خرید

شناخت نردبان و انواع آن

نردبان ابزاری برای بالا رفتن از دیوار، درخت و دیگر ارتفاعاتی است که از دسترس انسان معمولی خارج هستند. آنها در انواع، اشکال، ارتفاعات و جنس های گوناگون در بازار عرضه می شوند. حال در این مقاله به معرفی انواع مختلف آن می پردازیم.

از نظر کاربرد و ارتفاع به ۳ دسته تقسیم می شوند:

نردبان

خانگی

این نوع از نردبان کم حجم و سبک است و تعداد پله های آن حداکثر به  ۷ پله می رسد، به دلیل سبکی جا به جایی آن آسان است و بیشتر در خانه ها و فروشگاه های کوچک کاربرد دارد و چون پله های پهنی دارد حفظ تعادل بر روی آن کار راحتی است.

نربان

تاشو

این نوع از نردبان متشکل از ۲ یا ۴ نردبان متصل به هم است  که دارای قفل های تاشوی فولادی و پله هایی کم عرض هستند. در واقع با استفاده از این وسیله از یک نردبان بسیار بلند بهره مند می شویم که برای دسترسی به سقف های خیلی بلند مناسب است و پس از استفاده می توانیم آن را جمع و به راحتی در گوشه ای از سالن نگهداری کنیم.

در این مدل حجم مدل ۴ تکه نصف مدل ۲ تکه است زیرا ۲ بار تا می شود.

نردبان

مخابراتی

علت نامگذاری آن استفاده بسیار وسیع از این وسیله در بخش تعمیرات شرکت مخابرات است. این محصول از ۲ یا ۳ نردبان جدا از هم تشکیل شده است که به صورت کشویی و موازی هم حرکت می کنند و برای استفاده از آن به سطحی ثابت تکیه داده می شوند. پله های آن نیز مثل نردبان های تاشو کم عرض هستند و ارتفاع آنها حتی می تواند تا ۱۰متر نیز برسد.

انواع مواد قابل استفاده در نردبان

نردبان چوبی

در استفاده از چوب برای اینگونه وسایل باید دقت کرد چوب مورد استفاده پوسیدگی، ترک خوردگی، شکستگی و … نداشته باشد و از نظر سلامت قابل اعتماد باشد. پله های نردبان های چوبی نیز معمولا از چوب ساخته می شوند. جنس چوب مورد استفاده برای ساخت آنها، معمولا چوب هایی با تراکم  و استحکام بالا هستند مانند چوب درخت بلوط و چوب درخت گردوی آمریکایی.

نردبان فایبرگلاس

این نوع از محصول را به دلیل تراکم بالای فایبرگلاس نمی توان در ارتفاع بالا ساخت. یک نردبان از جنس فایبرگلاس سنگین تر از همان اندازه از جنس چوب است.

فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه و مواد پلیمری است. محصولی انسان ساخت و بسیار متراکم که امروزه متداول ترین عایق حرارتی محسوب می شود، در برابر گرما خشک و پوسته پوسته نمی شود و مقاومت بالایی در مقابل حرارت بالا در کوتاه مدت دارد. در حالت خشک نیز جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی دهد. اما ممکن است در اثر حرارت خیلی بالا بسوزد.

نردبان آلومینیومی

در تهیه این نوع از نردبان ها از آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۳ استفاده می شود که مخلوطی از آلومینیوم، آهن، سیلیسیم، مس، کروم، روی، منیزیم، منگنز و تیتانیوم است. مقاومت بالایی دارد در عین حال سبک و انعطاف پذیر است و محصولاتی از این جنس می توانند بسیار کاربردی تر از جنس های دیگر آن باشند.