راهنمای خرید

راهنمای جامع خرید مبلمان

تغییر همراه با خرید مبل و صندلی و بازسازی برخی از بخش های خانه همراه است. معمولا بیشترین چیزی که در هنگام خرید مبلمان مورد توجه قرار می گیرد منطبق بودن آنها با گرایش ها و مد روز و هماهنگی رنگشان با دیگر وسایل خانه است حال آن که درانتخاب مبلمان بهداشت و سلامتی نیز به همان اندازه اهمیت دارد و استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خرید مبل مستلزم وقت و هزینه است و حاصل کار برای چند سال همراه و همنشین خواهد بود در این مقاله به ذکر چند نکته از نکات خرید مبلمان می پردازیم که می تواند کار را آسان تر و نتیجه را مطلوب تر کند مبل چرمی بهتر است یا مبل پارچه ای؟ شاید این اولین سؤالی باشد که خریدار با آن مواجه است.

نکات خرید مبلمان

انتخاب رنگ مبلمان

یکی دیگر از نکات خرید مبلمان انتخاب رنگ مبلمان است. توجه کنید که رنگ غالب دکوراسیون شما فانتزی، گرم یا سرد است. این مورد بیشتر به روحیه شما بستگی دارد و باید این نکته را بدانید که رنگ های فانتزی برای برخی افراد زود خسته کننده می شوند و معمولا بعد از مدتی دلمان می خواهد که رنگ مورد نظر را تغییر دهیم ولی رنگ های سرد و رنگ های گرم از لحاظ بصری در مدت زمان طولانی قابل تحمل تر هستند.

معمولا رنگ و جنس پارچه مبل باید با رنگ پرده‌ها و فرش منزلتان ست شود ست بودن لزوما به این معنی نیست که اجزای مختلف دکوراسیون باید همرنگ باشند یا از میان یک طیف رنگی انتخاب شوند. بر اساس الگویی که شما انتخاب کرده اید رنگ ها می توانند متضاد یا مکمل یکدیگر و در عین حال زیبا باشند. مهم این است که حاصل کار چشم نواز و هماهنگ جلوه کند. وقتی به انتخاب رنگتان فکر می کنید علاوه بر این هماهنگی و هارمونی یادتان باشد اگر علاقه زیادی به تمیز کردن وسایل خانه ندارید یا وقتش را ندارید نباید پارچه‌های روشن انتخاب کنید مخصوصا تا زمانی که کودکانتان بزرگتر نشدند.

مطلب مرتبط  ۵ توصیه برای خرید مبل راحتی

نکات خرید مبلمان

اصول ارگونومیک در مبلمان

مهمترین نکته از نکات خرید مبلمان منزل باید این نکته است که مبلمانی خریداری کنیم که حتما ارگونومیک باشند. هنگام نشستن روی مبلی که اصول ارگونومیک در آن رعایت شده کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید. مبل مورد نظر باید در قسمت گودی کمر برآمده باشد یا چند کوسن در آن منطقه قرار گرفته باشد تا از ستون فقرات پشتیبانی کرده و شکل بدن را هنگام نشستن در حالت درست حفظ کند.

نکات خرید مبلمان

چرم یا پارچه؟

انتخاب از میان این دو بیش از سلیقه به سبک زندگی شما بستگی دارد. مثلا برای کسانی که عادت دارند به جای استفاده از میز ناهارخوری غذا را در حالیکه روی مبل و کاناپه مقابل تلویزیون نشسته اند میل کنند مسلما مبل چرمی مناسب تر از مبلمان پارچه ای است چون در مبلمان پارچه ای تکه های غذا در میان بافت پارچه فرو می روند و همچنین رطوبت به راحتی جذب مبل می شود و پاک کردن مایعات به سختی انجام می شود. اگر در خانه فردی مبتلا به آسم یا آلرژی دارید انتخاب مبلمان پارچه ای چندان مناسب نیست. این نوع مبل ها گرد و غبار و آلودگی های زیادی به خود جذب می کنند و می توانند به محل زندگی حشرات حساسیت زا تبدیل شوند. استفاده تمیز و بهداشتی از مبلمان پارچه ای دقت و حوصله زیادی را می طلبد و باید به صورت مستمر آنها را با جاروبرقی تمیز کرد تا گرد و غبار در بخش های داخلی مبل نفوذ نکند.

مطلب مرتبط  نشیمن های محبوب برای خانه شما (۱)

مزیت دیگر مبل های چرم این است که گرد و خاک را کمتر به خود جذب می کنند و تمیز کردن آنها هم بسیار ساده تر است. اگر درخانه حیوان خانگی دارید به این نکته نیز توجه کنید که معمولا حیوانات خانگی علاقه زیادی به مبل های چرمی ندارند و در عوض زمان زیادی را روی مبل های پارچه ای سپری می کنند. پاک کردن مبل پارچه ای از موی این حیوانات بسیار مشکل است اما مبل چرمی را می توان به صورت مستمر و به راحتی با یک دستمال نمدار و تمیز پاک کرد.

نکات خرید مبلمان

ساختار مبل

یکی از نکات مهم در خرید مبلمان فوم و اسفنج به کار رفته در داخل آن است. باید دقت کنید که فوم‌ ها از نوع سرد باشند یا اگر به جای فوم در ساخت مبل از اسفنج استفاده شده اسفنج‌ها ۳۰ یا ۳۵کیلویی باشند این نوع اسفنج‌ ها سفت و قابل شستشو هستند و با گذشت چند‌ماه از خرید مبل شکل و شمایل خود را از دست نمی‌دهند. بد نیست بدانید نوعی از فوم به نام فوم گرم نیز در بازار به‌کار می‌رود که درمدت زمانی بسیار کوتاه قابلیت انعطاف خود را از دست داده و در اصطلاح می‌خوابد. اما از کجا بفهمیم فوم استفاده شده در مبل سرد است یا گرم؟ یکی از راه‌های ساده برای تشخیص این موضوع این است که بعد از فشار وارد کردن به فوم سرد فوم خیلی زود به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد اما فوم گرم بعد از تحمل فشار با کمی تأخیر به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

نکته دیگری که باید در ساختار مبل مورد توجه قرار بگیرد فنرهای آن است. حتما قبل از خرید به فنرهای مبل دقت کنید. فنر‌ها خاصیت ارتجاعی دارند بنابراین به محض اینکه از روی مبل بلند می‌شوید باید به حالت اولیه خود برگردند. فنرهای مبل باید دارای انعطاف کافی باشند. به این معنا که زیاد از حد فرو نروند و در عین حال نرم باشند. بهترین کار این است که روی مبل بنشینید و راحتی آن را بررسی کنید. در عین حال به پایه ‌های مبل توجه کنید پایه‌ ها باید دارای استحکام کافی بوده و تحمل وزن بالا را داشته باشند. پایه‌ها هنگام نشستن نباید بلغزند یا انحنا داشته باشند.

مطلب مرتبط  نشیمن های محبوب برای خانه شما (۲)

و در آخر این که مبل و صندلی که انتخاب می کنید نباید خیلی سنگین باشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی برای مبلمان نیست چون ممکن هست در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیتی استفاده شده باشد. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیاری دارد.

نکات خرید مبلمان

ابعاد مبلمان

ابعاد مبلمانی که می خواهیم خریداری کنیم چگونه باید باشد؟ این سؤالی است که در هنگام خرید به ذهن همه خطور خواهد کرد ارتفاع استاندارد کفه مبل و صندلی از زمین برای افراد بالغ بین ۴۳ تا ۵۰ سانتیمتر است. ابعاد صندلی باید طوری باشدکه هنگام نشستن و تکیه دادن روی آن حداقل فشار را در قسمت پشت و ناحیه گردن داشته باشیم. زاویه کف صندلی با قسمت پشتی حدودا باید ۱۰۰درجه باشد و ارتفاع پشتی صندلی هم به طور متوسط ۶۴ سانتیمتر در نظر گرفته شود تا بدن در بهترین وضعیت قرار بگیرد.

نکات خرید مبلمان

کوسن های مورد استفاده بر روی مبل

در مورد کوسن هایی که روی مبل گذاشته می شود هم باید دقت کنیم که هم از لحاظ رنگبندی هم از لحاظ روکش باید مثل پارچه مبلمان قابل شستشو باشند همچنین ابر و اسفنج داخل کوسن‌ ها هم باید قابلیت شستشو داشته باشند. بنابراین کیفیت موادی که داخل کوسن قرار می گیرد هم مهم هستند.

سخن آخر

در هنگام خرید مبلمان باید توجه داشته باشیم که همه اعضای خانواده باید روی مبلمان احساس راحتی داشته باشند چه کودک و چه افراد مسن خانواده!

نوشته های مشابه