آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه با رعایت اصول فنگشویی

فنگشویی به ما کمک می ‌کند تا با یک طراحی ساده و شرقی به زندگی ساده و آرامی برسیم. اولین مسئله این است که اطمینان پیدا کنیم تا این «انرژی نامرئی» یا «چی» که در ابتدا از آن صحبت کردیم بتواند آزادانه و به ‌راحتی و بدون هیچگونه مانعی در خانه جریان پیدا کند چرا که هر مانعی در برابر حرکت این انرژی قرار گیرد در واقع مانعی در میان ما و زندگی راحتمان خواهد بود. با دور ریختن اشیا و وسایل اضافی برای حرکت انرژی فضا ایجاد و امکان جذب انرژی ‌های جدید را به سمت خودتان بیشتر فراهم می ‌کنید. مخصوصاً آن انرژی ‌هایی که بیشتر دوست دارید و یا فکر می ‌کنید در آرامش بخشیدن به شما مؤثر خواهند بود. در فنگشویی از پنج عنصر سنتی طالع بینی یعنی آتش، خاک، فلز، آب و چوب استفاده فروانی می ‌شود و تمام اشیا و پدیده ‌های جهان با یک یا چند عدد از این عناصر پنج گانه مرتبط شناخته می ‌شوند. مفهوم فنگشویی اغلب نواحی مختلف خانه را مورد توجه قرار می ‌دهد که حمام، اتاق ‌خواب و آشپزخانه را شامل می ‌شود. اما باید گفت که اصل فنگشویی در آشپزخانه از دو فضای اتاق‌ خواب و حمام مهمتر است.

استفاده از ترفندها و نکات فنگشویی در همه بخش ‌های دکوراسیون داخلی منزل اعم از آشپزخانه ضروری است بنابراین بهتر است در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از اصول فنگشویی استفاده کنید. قوانینفنگشویی در آشپزخانه بر اساس نظافت و ایمنی فضا تعریف‌ شده اند و این اصول به شما کمک می ‌کنند تا بتوانید دکوراسیونی با فضای مدرن و انرژی مثبت در آشپزخانه منزلتان ایجاد کنید.
عمل کردن به اصول فنگشویی باعث می‌شود که انرژی در فضای آشپزخانه دوچندان شود برای مثال شما می ‌توانید یک کاسه میوه روی میز اپن قرار دهید و از انرژی اش بهره ببرید. آشپزخانه باید دارای طراحی کاربردی و هماهنگ باشد تا بتواند در ما احساس آرامش، هماهنگی، قدرت و شادی به وجود آورد.

فنگشویی در آشپزخانه

نورپردازی

در اصول فنگشویی میزان نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نورپردازی مانع از افسردگی و خستگی در فضای آشپزخانه می ‌شود بنابراین بهتر است آشپزخانه در محلی از منزل که دارای نور طبیعی کافی است ساخته شود. اگر آشپزخانه منزل شما دارای نور طبیعی کافی نیست می ‌توانید با کمک گرفتن از نورهای مصنوعی نورپردازی مورد نیاز و مناسب را برای آشپزخانه طراحی کنید. توجه داشته باشید نورهای مصنوعی باید در سراسر فضای آشپزخانه منزل شما جریان داشته باشند.
آشپزخانه ‌تان را به ‌وسیله یک لوستر پرنور روشن نگه ‌دارید تا به عبور انرژی هم کمک کرده باشید. معمولاً فقط لوستر را در قسمت مرکزی آشپزخانه جایی که میز غذاخوری قرار دارد نصب می‌ کنیم اما اگر به ‌جای یک لامپ پرنور در وسط آشپزخانه از لامپ ‌هایی با نور ملایم در سرتاسر آن استفاده کنید به طوریکه کناره‌ ها و گوشه‌ های آشپزخانه، روی کابینت ‌ها و روی ظرفشویی و اجاق ‌گاز را کامل روشن کند بهتر خواهد بود. همین طور دقت داشته باشید که چراغ ‌ها درجایی نصب نشوند که نور مستقیم به چشم افراد بتابد.

مطلب مرتبط  رنگ خاکستری را با چه رنگ هایی به کار ببریم؟

نکته: در هیچ فضایی استفاده از لامپ های فلورسنت پیشنهاد نمی شود. این لامپ ها دائماً نوسان دارند و چشم ها و سیستم عصبی را تحت الشعاع قرار می دهند و ممكن است سبب افزایش فشار خون، خستگی چشم و سردرد شوند.

فنگشویی در آشپزخانه

محل قرارگیری اجاق گاز

بهتر است اجاق ‌گاز نزدیک در ورودی نباشد همچنین نباید مقابل در ورودی آپارتمان، سرویس بهداشتی یا در اتاق ‌خواب قرار گیرد. ضمناً اگر اجاق‌ گاز در گوشه آشپزخانه قرار نگیرد بهتر است چرا که رفت و آمد در اطراف آن سخت می ‌شود. سینک ظرف‌شویی، یخچال و ماشین لباسشویی را هم نباید در مجاورت اجاق ‌گاز قرار دهید. بهترین طرز قرارگیری یخچال، سینک ظرفشویی و اجاق ‌گاز به گونه ایست که این وسایل سه رأس یک مثلث را بسازند. در این صورت فرد کمترین انرژی را صرف دسترسی به آنها می ‌کند. همچنین در فضای بالای اجاق گیاه یا ظروف روغن یا مایعات اشتعال زا قرار ندهید. نظافت آشپزخانه و نظم آن نیز بسیار مهم است چرا که انباشتگی نه تنها باعث آلودگی می ‌شود بلکه سردرگمی، آشفتگی و استرس را نیز در پی خواهد داشت. در مقابل یک محیط کاری تمیز و نظیف به ما احساس آرامش می ‌دهد و خلاقیت را بالا می‌برد.

فنگشویی در آشپزخانه

محل قرارگیری سینک

محل قرار گیری وسایل در مکان های مناسب یکی دیگر از مهمترین اصول فنگشویی در آشپزخانه است. بر اساس اصول فنگشویی عناصر آتش و آب نباید در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار بگیرند بنابراین همانطور که گفتیم ماشین ظرفشویی و سینک نباید در مجاورت اجاق گاز باشند زیرا تقابل بین آب و آتش باعث ایجاد تنش در فضای آشپزخانه می شود. عناصر چوبی از عناصر اعتدال بین آب و آتش محسوب می شوند بنابراین شما می توانید در بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی از قفسه ها و یا کابینت های چوبی و ام دی اف و یا عناصر با رنگ سبز استفاده کنید.

مطلب مرتبط  تغییر در آشپزخانه با تعویض روکش کابینت ها

نکته: گاز، مایكروفر و توستر را در یك طرف و یخچال و سینک و ماشین ظرفشویی را در طرف دیگر قرار دهید. هر گروه از این وسایل را می توانید با چوب از هم جدا كنید.
اجاق در ارتباط با عنصر آتش است، بنابراین آن را مستقیم رو به سینک ظرفشویی یا یخچال قرار ندهید زیرا هر دوی اینها تحت تأثیر عنصر آب هستند.
اگر می خواهید از طریق فنگشویی به رشد مالی برسید هر روز لااقل یکبار از اجاق گازتان استفاده کنید.

فنگشویی در آشپزخانه

رنگ ها را به خاطر بسپارید

استفاده درست از رنگ می ‌تواند تأثیر شگرفی بر محیط داشته باشد. تأثیر یک رنگ روشن با کمک گرفتن از محیط و نور طبیعی یا مصنوعی باعث می ‌شود که فضای آشپزخانه بزرگتر و چشمگیرتر به نظر آید. در اصول فنگشویی رنگ ‌ها از مهمترین عناصر ایجاد کننده انرژی مثبت در فضا هستند بنابراین بهتر است از ترکیب رنگ ‌های مناسبی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده کنید. رنگ‌ های تیره فضایی سنگین و توأم با انرژی منفی ایجاد می ‌کنند. بنابراین بهتر است حتی ‌الامکان از این رنگ ‌ها در فضای آشپزخانه استفاده نکنید.
کابینت ‌ها و شیشه ‌های پنجره هم می ‌توانند در رعایت اصول فنگشویی تأثیرگذار باشند. رنگ کابینت ‌ها اغلب دارای محدودیت‌ های مختلفی مانند براق یا مات بودن هستند اما با پیشرفت تکنولوژی این محدودیت ‌ها اغلب از بین رفته است. افزایش تنوع نوع چوب، متریال، رنگ و طراحی سبب شده است که هر فردی با هر سلیقه ای آشپزخانه خود را طراحی کند.

برای نمونه چند رنگ مطرح در فنگ شویی آشپزخانه را معرفی می کنیم:

همانطور که می دانید رنگ مناسب برای دیوارها سفید است که سمبل پاکی و روشنی است. از رنگ های کرم، بژ و زرد کمرنگ هم می توانید استفاده کنید که می توانند طراوت و شادابی را چاشنی آشپزخانه تان کنند. رنگ نارنجی هم باعث تحریک اشتها می شود و می توانید در دکوراسیون آشپزخانه از این رنگ استفاده کنید. اگر در آشپزخانه تان از رنگ های تیره استفاده کرده اید و امکان تعویض آنها وجود ندارد تعدادی گیاه خانگی در این فضا قرار دهید تا محیط را تلطیف کند و حس سرزندگی را به شما برگرداند.

نکته: از رنگ های قرمز، صورتی، بنفش که رنگ آتش هستند و منجر به بحث و مشاجره می شوند به شدت دوری کنید و به جای آنها از رنگ سفید، سبز روشن و آبی استفاده کنید.