طراحی صنعتی

نمونه هایی از قفسه های مدرن و مدولار

یکی از انواع مبلمان که سیستم مدولار پاسخ مناسبی برای طراحی آنهاست قفسه است. در این مطلب با چند نمونه زیبا و کاربردی و به روز از قفسه های مدرن و مدولار آشنا خواهید شد. در انتخاب همه این نمونه ها نکاتی مانند استفاده آسان، زیبایی شناسی و فراگیری در نظر گرفته شده اند.

اما پیش از شروع شاید لازم باشد کمی بیشتر درباره واژه مدولار بدانیم. مدول یعنی قطعاتی هم خانواده که از ساختار و اندازه‌ای مشخص نسبت به هم برخوردارند. به عنوان مثال «آجر» یک مدول است و با تکرار آن دیوار ساخته می‌شود. مبلمان ماژولار یا مدولار خود را به خوبی با شرایط، ابعاد و اندازه محیط وفق می دهد.

​​​​​​با سیستم قفسه مدرن و مدولار می توانید سلیقه شخصی تان را راحت تر اعمال کنید. در واقع این قفسه ها هم در طراحی و هم در کاربردی بودن دست ما را باز می‌گذارند تا آنطور که راحت تر هستیم آن را بچینیم و حتی هر از چند گاهی آن را تغییر دهیم. طبق گفته‌ طراح صنعتی دیتر رمس (Dieter Rams) «لوازمی که طراحی ضعیفی دارند لزوما زشت تر از محصولاتی که خوب طراحی شده اند نیستند. بلکه مسئله در مورد ارزش و کاربردی بودن است. یکی از بدترین چیزها درمورد یک محصول کاربردی نبودن و به خوبی جای نگرفتن میان سایر مبلمان خانه است.» رمس این حرف را در سخنرانی سال ۱۹۷۶ در نیویورک گفته است اما تا همین امروز هم این جمله ارزش خودش را حفظ کرده و مصداق دارد.

قفسه مدولار

سیستم مونتانا

سیستم مونتانا با بی نهایت ترکیب برای چیدمان و لوازم کاربردی یکی از کلاسیک های اواخر قرن بیستم است. پیتر جی. لسن (Peter J. Lassen) شرکت دانمارکی مونتانا را در سال ۱۹۸۲ تأسیس و سیستم قفسه مدولار بسیار کاربردی این شرکت را طراحی کرد. این سیستم شامل ۳۶ قفسه در ۴ عمق متفاوت، در کشویی و سیستم نورپردازی است.

قفسه مدولار

اُتی‌زی OTZ

اُ تی زی بخشی از کسب و کار خانوادگی شرکت فکمودو دیزاین (Facmodo Design) است که کارش را سال ۲۰۱۳ شروع کرد. استودیوی این شرکت مبلمانی را طراحی می کند و توسعه می دهد که کاربردی، ساده، مقاوم و مدولار هستند. اُ تی زی سیستمی انعطاف پذیر است که با ورقه های آهنی داغ و روکش دار ساخته شده است.

قفسه مدولار

یونیت نگهدارنده چند تکه دیکسون

یونیت های مدولار دیکسون هم برای نگهداری و هم به نمایش گذاشتن اشیای دکوری و یا کتاب ها عالی هستند. این قفسه های مدرن ساخت استودیوی دِر (Dare Studio) و نمونه‌ ای کلاسیک از طراحی انگلیسی هستند. محصولات استودیوی در دستسازند و همین ویژگی کیفیت آنها را منحصر به فرد می کند.

قفسه مدولار

استَک ترولی Stak Trolley

سیستم استک ترولی با طراحی براق، ساده و موقر پاتریک فِرِی (Patrick Frey) برای محیط های خانگی و اداری ساخته شده است. شعار ریچارد لمپرت (Richard Lampert) که این کار را سفارش داده این است: «کوچک و کاربردی تا حد ممکن»

قفسه مدولار

یونیت نگهدارنده کامپونیبیلی Componibili

آنا کاستلی (Anna Castelli) یونیت نگه دارنده کامپونیبیلی را سال ۱۹۶۸برای شرکت شناخته شده کارتل طراحی کرد. این طرح کلاسیک در همان زمان در نمایشگاه هنرهای مدرن نیویورک هم به نمایش درآمد. این یونیت چندکاره با پوشش سخت، کاربردی، تطبیق‌پذیر و هوشمندانه در بیشتر اتاق های خانه قابل استفاده است. قفسه های مدرن کامپونیبیلی قابلیت فشرده شدن دارند و در دو شکل کروی و مربعی و اندازه ها و رنگ های مختلف تولید شده اند.

قفسه مدولار

سیستم قفسه بندی جهانی ۶۰۶

ویتسو (Vitsœ) برای خودش تعهدی در نظر گرفته و آن تولید محصولاتی است که دوام بلندمدت دارند. این تعهد شرکت ویتسو راهی است که به واسطه آن سعی می کند ارزشی که برای مشتری قائل است را نشان دهد. یکی از محصولات این شرکت قفسه هایی مدرن با نام سیستم قفسه بندی جهانی ۶۰۶ است که دیتر رمس آن را در سال ۱۹۶۰ طراحی کرد و از همان زمان توسط ویتسو تولید می شود. ۶۰۶ با طراحی دقیق، انعطاف پذیری و تطبیق‌پذیری همراهی مادام العمر برای کتاب هاست.

نوشته های مشابه