دانش، هنر صنعت

پروژه چراغ پت چیست و چه هدفی دارد؟

پروژه چراغ پت پروژه ای است که در آن با استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی PET و ترکیب آنها با روش های سنتی بافندگی از گوشه های مختلف جهان چراغ های دستباف منحصر به فردی طراحی و تولید می شود. این ایده ابتدا توسط Alvaro Catalán de Ocón که خود یک طراح است شکل گرفت.

پروژه چراغ پت

شرح مسئله و تلاش برای یافتن راه حل

این روزها مقدار بسیار زیادی زباله پلاستیکی در تمامی نقاط کره زمین وجود دارد که متأسفانه روز به روز بر مقدار آن افزوده می‌ شود. خبر بد این است که در بسیاری از مناطق منابع مناسب و کافی برای جمع و بازیافت این زباله‌ ها وجود ندارد. در مناطق استوایی این مشکل بسیار شدت گرفته است زیرا باران‌ های استوایی پلاستیک‌ ها را به سمت رودخانه‌ ها هدایت می‌ کنند که در نهایت آنها به دریا می‌ رسند و این زباله‌ ها روی اقیانوس شناور خواهند شد. با وجود اهمیت و جدیت این مشکل هیچ کشوری مسئولیت این اتفاق ناخوشایند را قبول نمی‌ کند و در راستای بهبود آن قدمی بر نمی‌ دارد.

راه حل پیشنهادی

در این پروژه به جای بازیافت پلاستیک استفاده دوباره از آن پیشنهاد می‌ شود. نقطه شروع این پروژه تناقض موجود در بطری‌ های پلاستیکی PET است یعنی عمر کوتاه استفاده از آنها و مدت زمان طولانی لازم برای تجزیه آنها به مواد اولیه‌ شان. علاوه بر انرژی لازم برای تولید محصولات بازیافت آنها را نیز باید در نظر گرفت. با این وجود محصولات ساخته شده از این جنس به دلیل قیمت مناسب و کاربردی بودنشان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. هدف این پروژه پیدا کردن راهکاری است که در طولانی مدت بتوان از پلاستیک ها استفاده کرد. فرایند مناسب و راهکار درست می‌ تواند به تبدیل پلاستیک‌ های زائد به محصولاتی مرغوب، محبوب و با عملکرد مناسب کمک کند.

مطلب مرتبط  آشنایی با برندهای برتر مبلمان ایتالیا

پروژه چراغ پت

منبع الهام پروژه چراغ پت

ایده اولیه این روش از همزن بامبو که متعلق به جشن چای مخصوص ژاپنی هاست الهام گرفته شده است. این دو روش نقاط مشترک بسیاری دارند به عنوان مثال در هر دوی آنها از یک متریال استفاده می شود و در نهایت محصولی یکپارچه به دست می آید. همچنین هر دوی آنها یک ساختار اصلی بافته شده دارند و یک سطح با قابلیت چرخش. با استفاده از ترکیب این دو و پیچش های موجود در آن این محصول می‌ تواند به فرم مورد نظر برسد.

پروژه چراغ پت

طراحی ایده

بطری های پلاستیکی می‌ توانند بارها مورد استفاده قرار گیرند راه های بسیاری برای این کار وجود دارد اما در این پروژه تصمیم گرفته شد تا این پلاستیک ها که یکی از پر مصرف ترین محصولات تولیدی هستند با کمک یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش هابه چراغ های سقفی تبدیل شوند. در این روش از قسمت بالا و درپوش بطری برای اتصال قطعات الکتریکی استفاده شده است قسمت گردنی آن به عنوان پایه و از بدنه هم به عنوان سطحی برای انجام بافت استفاده می‌ شود.

پروژه چراغ پت

جهانی شدن پروژه چراغ پت

یکی از فرضیه های این پروژه این است که در این روش می‌ توان یک مشکل بزرگ جهانی یعنی زباله های پلاستیکی را با رویکرد فعالیت های محلی (بافتن سبد) حل کرد. بافتن سبد و تکنیک های بافت یک سنت و هنر دست قدیمی است که در بسیاری از نقاط دنیا از زمان های قدیم مرسوم بوده است. این بافته ها روشی برای انتقال دانش، فرهنگ و عقاید گذشته هستند که می‌ توان آنها را با امکانات امروزی تطبیق داد. هدف این پروژه صرفا تولید محصولی جذاب و مدرن نیست بلکه بافتن روش کاری است که در آن رویکردهای انسان شناسانه وجود دارد. هویت هر فرهنگ و قومی که در این پروژه همکاری کرده اند در این لامپ ها دیده می شود. رنگ ها، متریال های افزوده شده، نرمی و سختی، ظرافت و بسیاری دیگر از ویژگی ها در محصول وجود دارند که نشان دهنده فرهنگ الهام گرفته شده از آن هستند.

مطلب مرتبط  آشنایی با مبلمان حیوانات برند محبوب ایکیا

هدف پروژه

هدف این پروژه تولید محصولاتی مدرن، جذاب و محبوب است که با روش های سنتی و محلی گره خورده باشند. این محصولات در تعداد بالا تولید خواهند شد که ترکیبی از محصولات صنعتی با هنر دست هستند. طی این فرایند هدف نشان دادن اهمیت و معضل زباله های پلاستیکی و افزایش آگاهی در مورد آن و همچنین احیای روش های سنتی و بازیابی آنهاست. در این پروژه نشان داده شد که طراحی می تواند در حل مشکلات و تولید محصولاتی پرکاربرد و مناسب با شرایط انسان ها و زمین تأثیر به سزایی داشته باشد.

نوشته های مشابه