راهنمای خرید

راهنمای انواع فرش مدرن

با هر چه بیشتر مدرن شدن زندگی ها همه چیز باید مدرن شود حتی فرش ها. انواع متنوعی از فرش  مدرن با الیاف متفاوت وجود دارد که می توانید از میان آنها انتخاب کنید و به خانه تان جلوه ای لوکس و زیبا بدهید. با ما همراه باشید تا به اتفاق این محصولات زیبا را بررسی کنیم.

چرا باید فرش بخریم؟

۱. سبک ها، الگوها و رنگ های متنوعی از فرش ها وجود دارند که هر سلیقه ای را راضی می کنند و با هر دکوراسیونی هماهنگ می شود.

۲. سطح نرم فرش مانند عایق صوتی عمل می کند و هنگام راه رفتن سر و صدای کمتری ایجاد می شود.

۳. با توجه به قیمت مناسبش یکی از مقرون به صرفه ترین محصولات بین کفپوش ها است.

۴. فرش ها عایق سرما هستند و در فصول سرد سال باعث می شوند فضای خانه گرم تر شود.

۵. با وجود فرش خیالتان راحت است که دیگر لیز نمی خورید و به خاطر سطح نرم آنها اگر یک شی شکستنی از دستتان بیفتد احتمال شکستن آن بسیار کم است.

۶. بیشتر فرش های جدید که با الیاف مصنوعی بافته می شوند، ضد لک و گرد و غبار هستند و تمیز کردن آنها بسیار آسان است.

در این مقاله بیشتر با فرش ها آشنا خواهیم شد:

مقایسه الیاف فرش ها:

چهار نوع اساسی از الیاف در ساخت فرش مدرن استفاده می شود با توجه به این که فرش را در چه فضایی می خواهید مورد استفاده قرار دهید می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

فرش مدرن

نایلون

فرش های نایلونی مقاوم ترین نوع در برابر لکه هستند همچنین دوام بالایی نیز دارند. اگر در خانه حیوان خانگی و یا فرزند خردسال دارید و یا زیاد برایتان مهمان می آید و رفت و آمدتان زیاد است فرش های نایلونی انتخاب مناسبی برای شما هستند.

فرش مدرن

پلی ­استر

فرش های پلی­ استری به خاطر ظاهر لوکس و تنوع زیاد طرح و رنگ شهرت دارند. اگر در خانه زیاد رفت و آمد ندارید و زیاد برایتان مهمان نمی آید فرش هایی با جنس پلی ­استر ارزش خرید دارند.

فرش مدرن

اولفین

فرش های بافته شده از الیاف اولفین نسبت به لکه و رطوبت بسیار مقاوم هستند اما دوام کمتری نسبت به فرش های پلی استر و نایلونی دارند. فرش های بافته شده از الیاف اولفین با توجه به تراکم و بافت کوتاه (loop) بیشتر مناسب فضاهای باز و یا استفاده به عنوان پادری هستند. بنابراین اگر برای راهروی ورودی فرش انتخاب می کنید این نوع از الیاف انتخاب مناسبی هستند.

فرش مدرن

پشم

فرش های بافته شده از پشم به خاطر ظاهر طبیعی و نوستالژیکشان محبوبیت دارند. الیاف پشمی به طور طبیعی گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند ولی نسبت به جذب لکه ها اصلا مقاوم نیستند. فرش های بافته شده از پشم ظاهر زیبایی دارند و با دوام بالایی که دارند برای مدت طولانی این ظاهر را حفظ می کنند.

ساختمان الیاف فرش:

بیش از ۹۰٪ فرش هایی که در منازل استفاده می شوند از الیاف در هم تنیده شده ساخته می شوند. دستگاه پیچش الیاف مثل یک چرخ خیاطی با هزاران سوزن است که گره های فرش (پیچش ها و بخیه ها) را در قسمت پشتی فرش ایجاد می کند تا فرش بافته شود. ماندگاری فرش بستگی به کیفیت ساخت آن دارد. هرچه کیفیت ساخت فرش بالاتر باشد دوام و ظاهر بهتری دارد و البته گران تر هم هست. کیفیت ساخت فرش بیشتر وابسته به بافت و تراکم آن است.

بافت

بافت های مختلف فرش مدرن با توجه به نحوه بافته شدن و قرار گرفتن گره ها در کنار یکدیگر تغییر می کنند. بافت فرش در واقع روش بافته شدن فرش است و هرچه بافت آن با کیفیت تر باشد دوام بیشتری خواهد داشت. مخصوصا در فرش هایی با سطح الیاف برش خورده نوع بافت اهمیت بیشتری دارد زیرا در این نوع از فرش ها اگر بافت مناسب نباشد گره ها به راحتی از هم باز می شوند.

تراکم

تراکم هم به تعداد گره ها و هم به نزدیکی گره ها به یکدیگر بستگی دارد. هر چه الیاف بیشتر در هم تنیده شده باشند تراکم بالاتر و ظاهر فرش بهتر است.

برای بررسی تراکم فرش می توان انگشت را روی بافت فرش فشار داد و دید که انگشت چقدر فرو می رود و به سطح پشتی فرش نزدیک می شود. هر چقدر انگشتتان کمتر فرو برود تراکم الیاف فرش بیشتر است. راه حل دیگر این است  که فرش را تا کنید و ببینید که آیا سطح پشتی فرش از بین الیاف دیده می شود یا نه هر چه کمتر دیده شود نشان دهنده این است که بافت فرش متراکم تر است.

ضد لک بودن فرش ها چقدر برایتان مهم است؟

در نظر داشته باشید که این فرش مدرن را برای کدام قسمت از خانه می خواهید؟ اگر کودک خردسال و یا حیوان خانگی دارید و یا رفت و آمد در خانه زیاد است و مهمانی های زیادی برگزار می کنید حتما به دنبال انواع ضد لک فرش باشید. البته نگران نباشید فرش های ضد لک انتخاب شما را برای طرح و رنگ محدود نمی کنند.

اولین عاملی که روی ضد لک بودن فرش تاثیر می گذارد نوع الیاف به کار رفته در آن است. برخی الیاف مانند الیاف نایلونی و پلی استری ذاتا ضد لک هستند ولی برخی از تولید کنندگان فرش یک لایه ضد لک روی فرش از هر جنس (الیافی) اعمال می کنند. اگر ضد لک بودن فرش برایتان اهمیت دارد حتما در هنگام خرید این موضوع را بررسی کنید.

بافت فرش:

بافت فرش به چگونگی بافته شدن الیاف به سطح پشت فرش بستگی دارد. سه نوع بافت فرش وجود دارد:

فرش مدرن

سطح الیاف برش خورده

در این روش سطح الیاف پس از بافته شدن برش می خورند این کار باعث ایجاد سطحی نرم روی فرش می شود. فرش هایی که با این روش تولید می شوند برای اتاق خواب و اتاق نشیمن مناسب هستند.

فرش مدرن

سطح الیاف برش نخورده

این نوع فرش شامل الیاف گره خورده ای هستند که پس بافته شدن برش نخورده اند. ارتفاع گره های الیاف در این نوع می تواند متفاوت باشد. هر چه ارتفاع پرزهای فرش بیشتر باشد ظاهر آن لوکس تر است. فرش با پرزهای برش نخورده قدرت و قابلیت پنهان کردن گرد و غبار را دارد. این نوع فرش مناسب نقاط پر رفت و آمد است.

فرش مدرن

ترکیبی از دو روش بالا

این نوع فرش که با ترکیبی از دو روش بالا بافته می شود ظاهر زیبایی دارد و با طرح های برجسته عرضه می شود اما نسبت به نوع برش نخورده دوام کمتری دارد.

روش رنگرزی فرش:

دو روش محبوب برای رنگ کردن فرش ها وجود دارد که نتیجه کار در هر دو روش نیز ظاهری زیبا خواهد بود.

محلول رنگی

در این روش الیاف پیش از بافتن فرش رنگ می شوند. این روش رنگرزی باعث می شود رنگ فرش دوام بیشتری داشته باشد و در برابر لکه و مواد شوینده مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

الیاف رنگی

در این روش فرش در مرحله تافتینگ رنگ می شود و بهترین راه برای رنگرزی فرش های تک رنگ است.

انتخاب رنگ:

به کف اتاق به چشم دیوار پنجم نگاه کنید که تمام عناصر طراحی دکوراسیون اتاق را به هم متصل می کند. در انتخاب رنگ فرش دیوارها، نور پنجره ها و مبلمان اتاق را در نظر بگیرید. تمامی این نکات در ظاهر نهایی کفپوش و اتاقتان تاثیر گذار هستند.

نوشته های مشابه