پارتیشن اداری, دانستنی های دکوراسیون و چیدمان, دکوراسیون داخلی

پارتیشن اداری و رد پای معماران اروپایی در پیدایش آن

پارتیشن اداری و رد پای معماران آلمانی و انگلیسی در پیدایش آن

تاریخچه پارتیشن‌ها

از آنجا که جمعیت جهان به صورت روز افزون در حال افزایش است و به دنبال آن شرکت‌های خصوصی در سراسر دنیا در حال توسعه و رشد هستند؛ معماران، طراحان و مدیران توجه نسبتا ویژه‌ای به راهکارهای بهینه سازی محیط‌های اداری، همچون استفاده از پارتیشن اداری دارند.
پارتیشن اداری یکی از المان‌های محبوب دکوراتیو در طراحی و دکوراسیون داخلی است که پیشینه‌ای طولانی در طراحی و دکوراسیون داخلی ادارات در سراسر دنیا دارد وبه عنوان یک جداکننده و تقسیم کننده فضا، باعث افزایش تعامل اجتماعی، انعطاف پذیری محل کار و افزایش راندمان کار و استفاده بهینه از فضای داخلی می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع پارتیشن اداری به فروشگاه ساویس مراجعه کنید

سیر تکامل محیط‌های کاری و تاریخچه و چگونگی پیدایش پارتیشن اداری

پارتیشن اداری تاریخچه

پیدایش و کشف هرچیزی در دنیا دارای منشا و سیری تکاملی‌ست و هر آنچه که در این دوران با تحول و پیشرفت روبرو شده است مدیون گذشته و تاریخچه‌ی شکلگیری آن کشف است.
در دهه 60 میلادی (1960) و با پیشنهاد و طرح معماران و طراحان آلمانی برای نخستین بار فضاهای اداری و کاری از حالت فشردگی و یکنواختی خارج شدند. در این طرح کارمندان به وسیله غلاف‌های گیاهی و به طور سازمان یافته که پارتیشن ایجاد می‌کردند، مشغول به کار شدند.
پس از چندی مدیر یک موسسه تحقیقاتی برای هر پرسنل اداری یک میز اداری ، یک قفسه اداری (فایل) و بایگانی مشخص برای محل قرار گرفتن اسناد و مدارک آن کارمند و یک سیستم برقراری تلفن اختصاص داد. وی معتقد بود ادارات همچون بیابانی هستند که جلوی موفقیت مجموعه و استعداد کارکنان آن را می‌گیرد و به این طریق در تلاش برای اصلاح آن بود که در آن زمان این طرح به دلیل گرانی مورد قبول و توجه مدیران موسسات اداری دولتی قرار نگرفت.

مطلب مرتبط  آشنایی با ویژگی ها و مزایای پارتیشن مدرن اداری

نخستین دفاتر اداری از رم باستان تا لندن

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که نخستین دفاتر اداری جهان با عنوان فضایی با کارکرد رسمی در رم باستان وجود داشته‌اند که تا آغاز قرن 18‌ام تغییری در سبک و ساختار آنان رخ نداده است اما در سال 1967 نخستین ساختمان اداری به دلیل رشد و گسترش تجارت در لندن ساخته شد که دیوارهایی در راستای جداسازی بخش‌هایی چون اتاق هیئت مدیره با اتاق کارکنان و اتاق جلسات داشت.
پس از تاثیر این طرح بر سازماندهی و افزایش راندمان و کیفیت کار در این ساختمان، دولت بریتانیا اقدام به ساخت ساختمان‌های اداری دیگر در نواحی مختلف این کشور کرد و در این زمان بود که معماران داخلی و طراحان دکوراسیون مدعی شدند که کارمندان و کارکنان یک مجموعه نیازمند محیطی امن و مخصوص خود هستند تا بتوانند تمرکز بیشتری داشته و راندمان کارشان افزایش یاید. این حرکت نقطه آغازی بود برای تولد پارتیشن اداری و نصب آن در محیط‌های بزرگ و کوچک اداری.

نقش آمریکا در آغاز استفاده از پارتیشن

پارتیشن های اداری

مدتی کوتاه پس از برپایی ساختمان‌های اداری توسط دولت انگلستان در نواحی مختلف این کشور، کلیه ادارات دولتی ایالات متحده آمریکا دچار تحولاتی بزرگ شدند. آمریکا ساخت برج‌ها و آسمان خراش‌های عظیم را با در نظر گرفتن عناصر مهمی چون روشنایی، تلگراف و تعبیه سیستم تهویه هوا، آغاز کرد تا در راستای سازماندهی بیشتر کارکنان و کارمندان قدمی بزرگ برداشته باشد.
این آسمان خراش‌های بزرگ باعث جداسازی کارخانه و محیط اداری شد و نیازی مبرمی به طراحان دکوراسیون داخلی احساس شد تا کلیه ادارات دولتی بتوانند در فضای داخلی خود دارای عناصر جداکننده یا جداساز باشند. با آغاز قرن 19 وبا افزایش روزافزون نیروی انسانی، ورود پارتیشن اداری به عنوان یک المان مهم در طراحی داخلی،فضای ادارات اجتماعی تر و سازمانده یافته‌تر شد و کارمندان از حریم خصوصی و آزادی بیشتر برخوردار شدند.

مطلب مرتبط  موارد استفاده از پارتیشن بندی اداری

آغاز دوره صنعتی و تحول درتولید پارتیشن‌های اداری

تولید پارتیشن‌های اداری

با شروع دوره صنعتی در اوایل قرن 20 میلادی، پزشکان، مدیران کارخانجات، شرکت‌ها و ادارات خصوصی نیز به سازماندهی کردن فضای کاری خود علاقه مند شدند. پیش از این پارتیشن‌های به کاربرده شده تشکیل شده از پارتیشن فلزی در بیمارستان‌ها و ادارات دولتی بود و نقش چندانی به عنوان یک جلوه زیبای بصری نداشت، این پارنیشن‌ها اکثرا جداکننده فضای کاری با قسمت‌هایی چون آشپزخانه و سرویس بهداشتی که مکان هایی رطوبت زا هستند بود تا سرانجام پارتیشن های چوبی و سپس پارتیشن ام دی اف MDF به بازار وارد شدند و مدیران با خرید این مدل پارتیشن اداری، کمبود و نقصان مدلهای فلزی را در زیباتر کردن محیط بر طرف کردند.

50 سال از ورود پارتیشن‌ به ایران می‌گذرد

پارتیشن اداری در ایران

ورود و استفاده از پارتیشن اداری در فضاهای داخلی در ایران سابقه کمتری داشته و حدود نیم قرن است که در کشورمان از این المان در طراحی داخلی و دکوراسیون ادارات دولتی و خصوصی استفاده می‌شود. ابتدا کاربرد پارتیشن در ایران تنها در جداسازی غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بین المللی بود و سپس با استقبال از آن نصب و به کارگیری آن روز به روز افزایش یافت به طوری که همینک ایران خود یکی از تولیدکنندگان پارتیشن اداری در دنیا محسوب می‌شود.

گذر زمان و تحول در طراحی، متریال و تولید پارتیشن

خرید پارتیشن اداری

پارتیشن‌ها ابتدا با غلاف‌های سازمان یافته از جنس گیاهان طبیعی و سپس با جنس فلزی و کاربردهایی محدود، وارد عرصه طراحی و دکوراسیون داخلی در دنیا شدند و با گذر زمان و پیشرفت علم، تکنولوژی و صنعت هم اکنون در قرن 21 شاهد تنوع در مدل‌های مختلف این محصولات هستیم که فضای شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی را فراگرفته و این اماکن را تبدیل به فضایی جذاب، شیک و آرامش بخش کرده و در کنار جلوه‌های بصری آنها را به محیطی منظم و سامان یافته تبدیل کرده‌اند.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره فضای اداری باز | 20 ایده جذاب

گذر زمان طلی سالیانی طولانی از غلاف های گیاهی و رسیدن تا پارتیشن های ام دی اف MDF، آلومینیومی، شیشه‌ای، پارتیشن دوجداره و حتی پارتیشن‌هایی با ترکیب این متریال ها کنار یکدیگر. پارتیشن‌هایی که در این گذر زمان روز به روز با رشد علم و فناوری و طراحان و مهندسان خبره علاوه بر جنس و متریال مصرفی ، تنوع مدل هایی چون پارتیشن متحرک، لولایی، پارتیشن‌های آکاردئونی و چرخ دار را نیز در ساخت خود دیده است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع پارتیشن اداری به فروشگاه ساویس مراجعه کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *