معماری و دکوراسیون خانه

دکوراسیون اتاق خواب کودک

دکوراسیون اتاق خواب کودک
دکوراسیون اتاق خواب کودک

اولین قدم در دکوراسیون اتاق خواب کودک

اگرچه طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک کاری لذت بخش است اما به دلایل مختلف چالش های خود را هم دارد مخصوصا هنگامی که کودکان هنوز آنقدر مستقل نشده اند که بتوانند شما را در انتخاب سبک مورد علاقه شان یاری کنند. اگر شما در شرف گرفتن این تصمیم ها هستید باید آگاه باشید اولین قانون توجه به ویژگی های شخصیتی و توجه به سلایق خاص خود اوست. پس شناخت خود را از کودک نادیده نگیرید و اتاقی را برای او طراحی کنید، نه برای آنچه دوست دارید باشد!

دکوراسیون اتاق خواب کودک

دکوراسیون اتاق خواب کودک

اول ایمنی بعد طراحی دکوراسیون

مهمترین اولویت هر پدر و مادری ایمنی فرزندش است. ایمنی وسایل اتاق خواب کودک با افزایش سن کودک باید دوباره بررسی شود؛ مثلاً تخت خواب حفاظ دار کودک تا یک سالگی بسیار امن است ولی به محض راه افتادنش خود این محافظ یک عامل آسیب است. هنگام خرید مبلمان اتاق کودک باید حتماً این نکات را در نظر داشته باشید: ایمنی، راحتی، سادگی و کاربردی بودن. اگر اتاق را برای کودکان زیر سه سال طراحی می کنید باید از به کار بردن هرگونه وسیله الکتریکی با سیم های بلند در جایی که دست کودک به آن برسد و خریدن اسباب و اثاثیه با گوشه های تیز خود داری. محل پریزهای برق را که ضروری نیست بپوشانید. اگر پنجره قفل یا حفظ مطمئن ندارد نباید کودک به آن دسترسی پیدا کند. پس مبلمان این اتاق یا نباید چندان مرتفع باشد که کودک با ایستادن روی آن به دستگیره پنجره دسترسی داشته باشد یا اگر این چنین است نباید سبک باشد که کودک بتواند آن را به نزدیکی پنجر برساند.

مطلب مرتبط  آشنایی با سبک آرت نوو در دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

حداکثر استفاده از فضا

در یک اتاق خواب کوچک، با قرار دادن وسایل و مبلمان در کنار دیوار و جایگذاری درست آنها می توانید حداکثر استفاده را از فضا داشته باشد. باید تخت خواب را طوری به دیوار بچسبانید که تاج تخت به گوشه دیوار بچسبد. چسباندن وسایل به دیوار نه تنها فضای خالی اتاق را بیشتر می کند و جای کافی برای بازی را در اختیار کودک قرار می دهد بلکه با بستن فضاهای کوچک خالی پشت تخت و کمد کودکان دیگر از تاریکی و وجود فضای خالی و احتمالا موجودات خیالی (!) پشت تخت و کمد نخواهند ترسید.

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

اتاق مشترک به معنی وسایل شکل هم نیست

این باور را کنار بگذارید که وقتی فرزندانتان اتاق مشترک دارند، وسیله هایشان باید هم شکل باشد. ممکن است برخی از داشتن وسایلی با یک شکل و طرح لذت ببرند و گروهی دیگر ترجیح می دهند سبک منحصربه فرد خود را داشته باشند. اگر کودکان شما هم جز دسته دوم هستند لطفاً اجازه دهید، هر کدام روتختی و قاب عکس مورد علاقه خودشان را داشته باشند. برای داشتن هارمونی در چینش اتاق خواب می توانید از روتختی های یک شکل با طرح متفاوت یا از تخت خواب هایی با طرح متفاوت ولی هم رنگ استفاده نمایید.

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

تا وقتی دو طبقه هست، چرا یک طبقه؟

یکی از بهترین راهکارهای چیدمان در اتاق های کوچکی که کودکان مشترک از آن استفاده می کنند تخت خواب های دو نفره است. اکثر بچه ها عاشق تخت های دونفره هستند. البته به خاطر داشته باشید اگر دعوا سر اینکه کدامشان طبقه بالا بخوابد بالا گرفت، خوابیدن روی تخت بالا را نوبتی کنید و به هرکدام بگویید بعد از یک ماه باید جایش را با دیگری عوض کند. قوانین خوابیدن روی تخت دونفره: نباید از پایین با پا به محافظ زیر تخت بالا فشار وارد کرد، برای بالا رفتن از تخت فقط از نردبان استفاده شود، بازی های خشن روی تخت بالایی اکیداً ممنوع است.

مطلب مرتبط  راهنمای استفاده از کتابخانه شلف و باکس در منزل
دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

کمد کودک

همه کمدها داخلشان طبقه بندی شده اما طبقه بندی کمد کودک کمی متفاوت است. بر عکس کمدهای دیگر جای آویز لباسها باید پایین باشد تا دست بچه ها به آن برسد، بهتر است برای گذاشتن وسایل بزرگتر داخل کمد را قفسه بزنید و برای گذاشتن جوراب ها، لباس زیر و تکه های کوچک از کشو استفاده کنید، بهتر است به هر کشو برچسبی بزرگ بزنید و وسایل داخلش را بنویسید یا اگر امکانش بود از استیکر شکل آن وسیله استفاده کنید مثلاً روی کشوی جوراب ها استیکر جوراب بچسبانید؛ در آخر می توانید یک زیرپایی کوچک کنار کمد بگذارید تا اگر فرزندتان دستش به چیزی نرسید آن را زیر پایش بگذارد.

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

فرزندانتان از چه چیزهایی خوششان می آید؟

اکثر کودکان بالاخره از یک چیزی خوششان می آید: فضا، حشرات، رنگ صورتی، کاراکتر Hello Kitty یا شخصیت های معروف کارتونی. اگر برایتان مقدور است حتماً از موضوع مورد علاقه فرزندتان در تم اتاق استفاده کنید. نیاز نیست برای داشتن تم مورد علاقه کودکتان خرج زیادی بکنید چسبندان چند عدد استیکر دیواری و خرید یک روتختی یا چراغ خواب با عکس موضوع مورد علاقه برای اینکه تم اتاق رنگ و بویی از آن داشته باشد کافی است. وقتی عناصر تم کم باشد تغییر آن هنگامی که فرزندتان بزرگ شد و علاقه اش تغییر کرد هم راحت تر است.

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

طراحی اتاق کودک باید شاد باشد

کودکان شادی زندگی اند. طراحی اتاق کودکان باید این شادی را منتقل کند. یکی از اجزائی که به شاد و هیجان انگیز کردن طراحی اتاق کمک می کند پرده است. شما می توانید پرده اتاق را از هر رنگ یا طرح جذابی که دوست دارید، انتخاب کنید. اما هیچ چیز بیشتر از اسباب بازی بچه ها و البته اتاقشان را خوشحال نمی کند. پس اسباب بازی ها به ویژه اسباب بازی های کم آموزشی را پشت شیشه کمدها و ویترین ها حبس نکنید و تعدادی را در قفسه های باز و حتی روی میزها قرار دهید. برای آخرین مورد می توانید تخت کودکتان را پر از بالشتک های رنگی کنید؛ بالشتک هایی که از تکه پارچه های پرده مانده اند و می توانند دکوراسیون اتاق کودک را منسجم کنند.

مطلب مرتبط  نورپردازی در معماری سنتی ایرانی و جایگاه آن

در آخر باز هم تأکید می کنیم که در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک به سلیقه کودکتان احترام بگذارید و بگذارید لحظات خوبی را در اتاقش داشته باشد.

نوشته های مشابه