معماری و دکوراسیون خانه

راهنمای دکوراسیون مدرن برای خانه

راهنمای دکوراسیون مدرن
راهنمای دکوراسیون مدرن

دکوارسیون مدرن یعنی چه؟

این سبک، ریشه هایی در جنبش های هنری و طراحی ابتدا و میانه قرن بیستم دارد. معماری و وسایل منزل مدرن، به جای نظم و ترتیب سطحی، بیشتر روی فرم و ساختار تاکید دارند و از همه متریال ها استفاده می کنند، سطوح بزرگ شیشه را به خانه می آورند و روی دیوارها سیمان و فلز می زنند، از سنگ و چوب استفاده می کنند و حتی ترکیب هایی مثل چرم سیاه را کنار آن ها می گذارند.

سبک مدرن:

ساده و تمیز است: هر چیز اضافه، حواس پرتی می آورد و باید از آن پرهیز کرد. در ایجاد یک استایل مدرن باید ساده و ساختاری فکر کنید. شکل ها قدرتمند هستند و خطوط و مرزهای بسیار مشخصی دارند.
معماری را در نظر می گیرد: وسایل شما باید تکمیل کننده شکل ویژه معماری آن باشند و آن را بهتر نشان بدهند.

مینیمال است: اتسایل مدرن، فضاهای منفی را با وسایلی پر می‎‌کند که رنگ‎‌های خنثی و الگوهای ساده دارند.

 

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

فضای مدرن، معاصر یا میان قرن بیستم؟

این سه فضا، یک سری ویژگی های مشترک و جالب دارند. تمام آن ها، خطوط ساده و وسایل مینیمال دارند. استایل مدرن از هنر مدرن و بائوهاس (Bauhaus) ریشه می گیرد، یک مکتب هنر مهم در آلمان که در اولین سال های قرن بیستم پا گرفته بود. استایل مدرن سال های میانه قرن بیستم در پی این جنبش مدرن در سال های میانی قرن یعنی دهه چهل تا دهه هفتاد به وجود آمد و استایل مدرن هم مبتنی بر زمان خاصی نیست، صرفا ترندهای حال حاضر را دنبال می کند.

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

فضایی برای نفس کشیدن بگذارید

یکی از مهم ترین ویژگی های فضای استایل مدرن که با مینیمالیسم این استایل هم هم راستاست، فضای میان وسایل است. این فضا درست به اندازه خود وسایل اهمیت دارد. کف خانه را (اگر سرامیک خوش ظاهری دارد) می توانید برهنه بگذارید یا نهایتا با یک فرش تک رنگ بپوشانید و بعد وسایل را با فاصله دور آن بچینید. دیوارهای سفید و پنجره هایی بدون پرده با تزئینات کم مثل یک گلدان کوچک، پیشنهاد خوبی برای یک سالن پذیرایی مدرن هستند.

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

پالت رنگی قدرتمند

در راهنمای دکوراسیون مدرن برای خانه از همه مهمتر پرداختن به رنگ است. درست است که در خانه های مدرن تمرکز به جای رنگ و طرح، روی معماری و فضاست اما پالت های رنگی باید هوشمندانه و قدرتمند انتخاب شوند تا خانه را کامل کنند. سفید، رنگ های طبیعی مثل سبز و آبی و مشکی و به طور کلی رنگ های غیر پاستلی در قالب اکسسوری یا آثار هنری در بیشتر خانه هایی که استایل مدرن دارند، پیدا می شوند. برای استایل خانه تان می توانید از خاکستری، کرمی، سفید، مشکی مات، قرمز تیره، آبی نفتی، آبی درباری و فیروزه ای استفاده کنید. اما آیا استایل مدرن، تحت هیچ شرایطی نمی تواند رنگارنگ باشد؟ بهتر است اگر می خواهید رنگ های تند و شاد را به فضا بیاورید، آن ها را در یک المان متمرکز کنید. مثلا یک مبل بزرگ زرد رنگ در سالن پذیرایی یا یکی دو گلدان با رنگ های شاد حس و حال فضا را به کلی عوض می کنند.
راهنمای دکوراسیون مدرن
راهنمای دکوراسیون مدرن

بافت گرم و صمیمی و نورپردازی دقیق

از آن جایی که ممکن است فضاهای مدرن به دلیل کمبود رنگ های گرم کمی رنگ پریده به نظر برسند، واجب است که بافت های خاص و جذاب در آن ها وجود داشته باشند. فرش های برجسته، پتوهای گرم و پارچه های طرح دار، کوسن های بافته شده و سبدهای قدیمی می توانند به خوبی از پس این موضوع بر بیایند. علاوه بر این، نور هم در فضا و استایل مدرن اهمیت زیادی دارد. چراغ های آویزدار یا چراغ هایی که به صورت توکار در سقف یا دیوارها کار می شوند خیلی مناسب اند. لامپ یا لوستر و چراغ را با رنگ های طلایی روشن، مسی یا نقره ای یا مشکی مات انتخاب کنید و البته سفید و مشکی هم که در همه اتاق ها با هر استایلی به کمک شما می آیند.

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

سایه روشن ها

وسایل و مبلمانی که خطوط ضدنور یا سایه روشن دارند در فضاهای مدرن خیلی خوب به نظر خواهند رسید. به دنبال مبل های کوتاه و نازک بگردید یا صندلی هایتان را صاف و محکم انتخاب کنید. رنگ های آکریلیک، شیشه و وسایل سیاه و سفید را به فضا بیاورید و به جای بافت های ساده از چرم، مخمل یا حتی ابریشم استفاده کنید. کمی لوکس بودن هم فکر بدی نیست! وقتی فضا خالی است، هر المانی اهمیت پیدا می کند. قطعات ارزشمندی که مدت هاست برنامه خریدشان را دارید می توانید در این فضاها بگذارید. چیزهایی مثل آثار هنری مدرن یا عکس های معروف، فرش های دستباف گران قیمت، مجسمه های سرامیکی یا چوبی تزئینی، لوسترها و آباژورهایی با طراحی خاص و…

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

آشپزخانه هم باید مدرن باشد

آشپزخانه خانه های مدرن مینیمال و ساده هستند و خطوط بسیار قابل پیش بینی دارند. علاوه بر این که خیلی زیبا به نظر می رسند، کاربرد و راحتی را هم در نظر می گیرند و با دما و بو، کاری می کنند که زندگی در آن ها در جریان باشد. برای داشتن یک آشپزخانه مدرن کابینت ها را بدون قاب انتخاب کنید تا ساده و مسطح باشند. ابزار مختلف مثل شیرآلات و سینک را در ساده ترین حالت انتخاب کنید و در انتخاب رنگ زیاده روی کنید.

راهنمای دکوراسیون مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن

حمام و دستشویی‌های مدرن

راهنمای دکوراسیون مدرن برای خانه را با بخش حمام به پایان می رسانیم. بسیاری از ویژگی های پذیرایی و آشپزخانه، در حمام و دستشویی هم صحت دارند. آینه ها و وان را بدون قاب انتخاب کنید و سعی کنید برای کف، کاشی های تیره بگیرید. نورپردازی حمام باید کاملا مدرن باشد یعنی لوستر و چراغ های بزرگ و اغراق آمیز ممنوع است. می توانید یک عنصر تعیین کننده و چشمگیر در حمام بگذارید، مثل یک سازه آبی یا مجسمه خاص.