کودک و نوجوان

مبل راحتی برای کودکان

مبلمان مخصوص کودکان در واقع باز تعریفی از وسایلی است که تا پیش از این صرفاً مخصوص بزرگسالان تلقی می‌ شد. این دسته از مبل‌ ها بر اساس صفات روحی و جسمی کودکان طراحی می‌ شوند و شاید بسیاری از ویژگی‌ های مبلمان افراد بزرگسال را نداشته باشند. در مقابل فرم، نقش و رنگی که در مبلمان مخصوص کودکان مورد استفاده قرار می‌ گیرد صرفاً برای جلب توجه کودکان است و ممکن است مورد پسند والدین نباشد اما باید به سلیقه و روحیات کودکان خود احترام بگذاریم. بنابراین به نظر می‌ رسد که می‌ توان بخشی از نیاز کودکان به فضای نشیمن راحت و آرام را با کمک مبلمان مخصوص آنها به‌ ویژه مبل راحتی کودک برطرف کرد. اما این نوع از مبلمان چه ویژگی‌ هایی دارند؟

مبل راحتی کودک

کاربری آسان

کودکان بر روی چه مبلی احساس راحتی بیشتری می‌ کنند؟ پاسخ ساده است بر روی مبلی که بتوانند به‌ آسانی بنشینند، بلند و جا به جا شوند. در نتیجه به نظر می‌ رسد که مبل راحتی مخصوص کودکان باید از ابعادی متناسب با قد و قواره آنها برخوردار باشد. به‌ گونه‌ ای که فاصله نشیمن از سطح زمین به میزانی باشد که کودکان بدون زحمت و کمک گرفتن از والدین بتوانند بر روی آن بنشینند. همچنین کف پای کودکان در هنگام نشستن بر روی مبل راحتی مخصوص خود باید با زمین تماس داشته باشد.

علاوه بر این برخی از مبل‌ های راحتی دارای دسته هستند. این دسته‌ ها نیز باید به شکلی باشند تا کودکان بتوانند به‌ راحتی از آنها استفاده کنند چرا که دسته‌ هایی با ارتفاع بالا می‌ توانند در دراز مدت موجب بروز مشکلاتی نظیر تغییر حالت شانه‌ ها و دست درد و گرفتگی مفاصل شوند. به یاد داشته باشید مبلمان مخصوص کودکان هم در فضای نشیمن خانه و هم در اتاق خواب استفاده می‌ شود. نتیجه آنکه وزن این مبل‌ ها باید به‌ گونه‌ ای باشد که به‌ راحتی جا به جا شوند.

مطلب مرتبط  کاربردی کردن اتاق کودک برای سنین بالاتر

مبل راحتی کودک

مبلی سازگار با روحیات کودکان

باید اعتراف کرد که رنگ‌ هایی که ما به‌طور عمده در دکوراسیون منزل استفاده می‌ کنیم برای کودکان چندان جذابیتی ندارند. حتی با مشاهده تصاویر مربوط به دکوراسیون مدرن در می‌یابیم که رنگ‌ های خنثی نظیر سفید، مشکی و خاکستری که بازیگران اصلی این سبک دکوراسیون محسوب می‌ شوند رنگ‌ هایی هستند که حتی به‌ تنهایی برای بزرگسالان نیز معنا و مفهوم خاصی به همراه ندارند چه برسد به کودکان که به شکل ذاتی شیفته رنگ‌ های شاد مانند سبز و آبی و قرمز هستند.

بنابراین مبلمان مخصوص کودکان باید از رنگ‌ های شاد و مورد علاقه آنها برخوردار باشند. اگر چه مبلمانی با این رنگ‌ ها زودتر کثیف می‌ شود اما تأثیری که در روحیات کودکان دارد بسیار باارزش‌ تر از قیمت یک مبل و کثیف شدن آن خواهد بود.

گذشته از این کودکان از قوه تخیل قوی برخوردارند. این تخیل به آنها اجازه می‌ دهد تا اشیا را به اشکال متفاوت ببینند و با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنند. همچنین به‌ واسطه این قوه خیال‌پردازی می‌ توانند تا ساعت‌ ها پس از خواندن یک کتاب یا تماشای یک کارتون در خیالات سیر کنند و خود را به‌ جای قهرمان داستان تصور کنند. اگر به رشد ذهنی کودک خود اهمیت می‌ دهید تلاش کنید تا مبل راحتی با اشکال و طرح‌ های حیوانات و قهرمان داستان‌ ها و کارتون‌ ها برای او انتخاب کنید در این زمینه می توانید از خود کودک نیز کمک بگیرید.

مبل راحتی کودک

ایمنی مبل راحتی کودک

در حالی که کودکان در طول روز چندین برابر ما تحرک دارند محیطی که در آن زندگی می‌ کنند از لحاظ ایمنی چندان با شرایط آنها سازگار نیست. این مشکل اگر چه از دهه‌ های پیش وجود داشته است اما امروزه به دلیل استفاده بیشتر از موادی نظیر چوب، شیشه و فلز در دکوراسیون خانه‌ ها، عدم تعادل کودکان در هنگام راه رفتن و دویدن و بی‌ دقتی آنها به محیط اطراف خطرات بیشتری متوجه کودکان می شود.

مطلب مرتبط  چیدن اتاق نوزاد و چگونگی جذاب کردن آن برای نوزاد

با این حال می‌ توان با خرید یک مبل راحتی مناسب برای کودکان تا حد امکان محیط اطراف آنها را ایمن کرد. ارتفاع مناسب یکی از معیارهایی است که علاوه بر کارایی به ایمنی نیز ارتباط دارد. ارتفاع مناسب مبل کودک موجب می‌شود تا کودکان هنگام برخاستن از مبل نیازی به پریدن به روی زمین نداشته باشند. در نتیجه احتمال بروز حوادثی مانند شکستگی و پیچ‌ خوردگی پا نیز کاهش می‌ یابد. افزون بر این اغلب مبلمان مخصوص کودکان فاقد لبه تیز و بدنه‌ ای چوبی یا فلزی است. بدنه نرم و قابل انعطاف این مبل‌ ها از آسیب‌ های احتمالی به کودکان جلوگیری می‌ کند.

مبل راحتی کودک

خلاقیت در انتخاب مبلمان مخصوص کودکان

یکی از مزایای مبل‌ های راحتی تنوع بی‌ نظیر آنها در طرح و فرم است و در این بین چندان هم تفاوت ندارد که به دنبال محصولات مناسب بزرگسالان هستید یا مبلمان مخصوص کودکان. یکی از محصولات راحتی که طی سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته پاف است. پاف ها را می‌ توان به‌عنوان یک مبل راحتی مناسب برای کودکان مورد استفاده قرار داد اما چرا؟

پاف نوعی مبل راحتی عمدتاً بدون ساختار چوبی و فلزی است که در طرح‌ ها، رنگ‌ ها و اشکال مختلف هندسی مانند مکعب و کره تولید و عرضه می‌ شود. جالب آنکه استفاده از این محصول شرایط سنی ندارد و تمام اعضای خانواده می‌ توانند از آن استفاده کنند. در نتیجه با خرید پاف به شکلی هوشمندانه در هزینه نیز صرفه‌ جویی خواهید کرد.

به لحاظ کاربرد پاف ها از کارایی ساده‌ ای برخوردارند و با توجه به فرم و شکل‌ های متنوعی که دارند برای کودکان جذاب به نظر می‌ رسند. در واقع پاف چیزی مشابه بالش است که به دلیل نرم بودنش به‌ سرعت کودکان را سرگرم می‌ کند. افزون بر این تنوع رنگ این محصولات به همراه قیمت مناسب آنها نیز موجب شده تا بتوانید در تعداد زیاد و رنگ‌ های مختلف این محصول را سفارش دهید. به لحاظ ایمنی هم پاف با ساختار نرم و بدون اسکلت هیچ تهدیدی را متوجه کودکان نمی‌ کند. درنتیجه از هر منظر پاف یک مبل راحتی مناسب کودک محسوب می‌ شود.

مطلب مرتبط  چیدن اتاق نوزاد و چگونگی جذاب کردن آن برای نوزاد

با این حال پاف تکیه گاهی ندارد و ممکن است این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد (چرا که کودکان معمولاً به مدت طولانی یک جا نمی‌ نشینند) اما شاید شما را در خرید این محصول دلسرد کند نگران نباشید چون باز هم دنیای مبلمان راحتی برای شما محصولات جالبی رو می‌ کند. توگو با ظاهر عجیب و دلنشین خود نوعی مبل راحتی محسوب می‌ شود که همانند پاف فاقد ساختار چوبی یا فلزی است اما تکیه گاه دارد و برای نشستن طولانی مدت گزینه مناسب‌ تری خواهد بود. این وسیله محدودیتی هم برای استفاده بزرگسالان و کودکان ندارد و درنتیجه با خرید توگو هم شما و هم کودکانتان می‌ توانید به‌ راحتی از آن استفاده کنید. اگر چه توگوهایی با ابعاد کوچکتر برای کاربری کودکان هم تولید می‌ شوند اما به دلیل ارتفاع کم محصولات و فرم نرم و بی‌ خطر آن کودکان می‌ توانند از توگوهای بزرگسال نیز استفاده کنند.