آشپزخانه

با آشپزخانه یو شکل چه کنیم؟

بسیاری از افرادی که از این آشپزخانه ها با طراحی نامناسب استفاده کرده اند از مشکلات گسترده ای که با آن دست و پنجه نرم کرده اند گله داشتند. از عمده‌ ترین مشکلات این آشپزخانه‌ ها بلااستفاده بودن گوشه‌ هاست. هنگامی که کابینت‌ ها در این فضا قرار می‌ گیرند از فضاهایی که در قسمت های زاویه دار و گوشه ها قرار دارد نمی توان استفاده کرد و همچنین دسترسی به آنها مشکل است. مسئله مهم دیگر طول این آشپزخانه‌ ها است که معمولا در طراحی ها به آن دقت نمی شود به گونه ای که راهروی باریک و بلندی ایجاد می شود که برای کاربران چندان خوشایند نیست. در اینجا به بهترین دکوراسیون برای یک آشپزخانه یو شکل پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

آشپزخانه یو شکل

پنجره‌ها را پیدا کنید

برای آشپزخانه‌ هایی که به شکل یو طراحی می‌ شوند بهترین انتخاب در مرحله اول پیدا کردن پنجره‌ هاست چرا که معمولا این آشپزخانه ها کمترین میزان پنجره را نسب به سایر آشپزخانه ها دارند. پس در ابتدا پنجره‌ های آشپزخانه را پیدا کنید و متناسب با نور و جایگاه آنها به طراحی دیگر قسمت‌ های آشپزخانه بپردازید. نور را در مقابل سینک ظرفشویی قرار دهید که این بهترین انتخاب است. پراکندگی نور از سمت سینک به دیگر قسمت‌ ها هم محیط امن‌ تری را برایتان فراهم می‌ آورد و هم می‌ توانید در زمان کار با سینک ظرفشویی از محیط بیرون لذت ببرید.

آشپزخانه یو شکل

مثلث طلایی

برای تمامی آشپزخانه‌ ها اصلی ترین قانون حفظ مثلث طلایی در قرار‌گیری سینک، گاز و یخچال است. این سه قسمت مهم باید هرکدام در وجهی از مثلث قرار گیرند که هم در ترکیب‌ بندی در جایگاه درستی باشند و هم حین استفاده از هر کدام که از اجزای پرکاربرد آشپزخانه هستند مشکل ازدحام و ناهماهنگی و یا برخورد با یکدیگر را نداشته باشند.

اگر در آشپزخانه یو شکل شما جایگاه های متفاوتی برای قرار دادن این وسایل دارید بهتر است که هر سه را با فاصله بیشتری در یک مجموعه قرار دهید. قرار دادن گاز در یک سمت امنیت کافی را برایتان به ارمغان می آورد تا شما هنگام آشپزی به دیگران برخورد نکنید و در فضای کوچک آشپزخانه‌ دچار مشکل و یا خطر نشوید.

مطلب مرتبط  معنی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

آشپزخانه یو شکل

از کابینت‌ های کوتاه و بلند استفاده کنید

برای ایجاد فضای بهتر و هیجان‌ انگیزتر به کابینت‌ های کوتاه و بلند در این نوع آشپزخانه فکر کنید. این کابینت‌ ها را تا جاهایی پیش ببرید که فضاهای باریک را پر‌تر نشان دهد. کابینت‌ های پایینی را یک اندازه بگیرید ولی در کابینت‌ های بالایی تغییراتی ایجاد کنید و همه را تا سقف بالا نبرید. می‌ توانید در برخی قسمت‌ ها برای ایجاد تنوع از قفسه‌ های باز به جای کابینت‌ استفاده کنید.

آشپزخانه یو شکل

رنگ را فراموش نکنید

رنگ در طراحی یکی از عناصر اساسی است. برای آشپزخانه‌ های U شکل کوچک بهتر است از رنگ سفید استفاده کنید تا خطوط اتصال و گوشه‌ ها دیده نشوند. همچنین رنگ‌ های روشن به بزرگتر و نورانی‌ تر شدن فضا کمک بسیاری می‌ کنند. در آشپزخانه‌ هایی که بزرگ هستند بهتر است از ترکیب رنگ‌ های عمیق و تیره‌ تر استفاده کنید و از رنگ چوب برای ایجاد گرما در آن بهره بیشتری ببرید. در برخی موارد آشپزخانه بخش اعظمی از محیط خانه به حساب می‌ آید در این صورت بهتر است از ترکیب رنگ‌ های مختلف استفاده کنید. مثلا گذاشتن تک گلدان‌ یا استفاده از چراغ‌ های رنگی برای ایجاد یک ترکیب مناسب و پر کردن فضا بسیار کاربردی است.

آشپزخانه یو شکل

برای گوشه های آشپزخانه هم برنامه ریزی کنید

اگر وجود گوشه‌ های آشپزخانه یو شکل را عیب آن ندانیم می‌ توان از گوشه‌ ها در طراحی بهترین استفاده را کرد. مثلاً می‌ توانید در یک گوشه قفسه‌ ای بزنید تا وسایلی که هر روز به آنها نیاز دارید را در آن قرار دهید و به‌ راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. راه‌ حل دیگر استفاده کشویی از این گوشه‌ هاست. اگر در دو ضلع منتهی به گوشه این آشپزخانه‌ ها کابینت دارید بهتر است در آن ریلی برای جا به‌ جایی و کشویی کردن وسایل قرار دهید تا هم از تمام فضای آن استفاده کنید و هم در بهره‌ گیری از آن دچار مشکل نشوید.

امکان دیگری که برای طراحی وجود دارد این است که می‌ توانید گوشه‌ ها را گرد کنید و از حالت منحنی آن هم برای بهترین دسترسی‌ ها و هم برای یک ترکیب‌ بندی هیجان‌ انگیز و متفاوت استفاده کنید. این گوشه‌ های منحنی شکل به شما امکان این را می‌ دهند که با باز کردن یک در به هر دو گوشه هرچند با فضای کوچکتر دسترسی داشته باشید. همچنین نمای بیرونی آن نیز باعث بزرگتر نشان دادن فضا می‌ شود.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید صندلی اپن

این طراحی که در برخی موارد به آن طراحی آشپزخانه جزیره‌ ای می‌ گویند امکانات زیادی به شما می‌ دهد. به‌ غیر از این‌که این نوع آشپزخانه‌ ها ازجمله آشپزخانه‌ های گران‌ قیمت محسوب می‌ شوند می‌ توان از آن در طراحی‌ های مختلف نیز بهره گرفت. البته باید گفت که هزینه زیاد آن به این دلیل است که در این نوع آشپزخانه تعداد زیادی کابینت نصب می‌ شود. وجود این آشپزخانه در خانه‌ های بزرگ شرایط بسیار خوبی را فراهم می‌ کند و همچنین برای منازل کوچک نیز باکمی خلاقیت می‌ توان از آن استفاده‌ های زیادی کرد.

آشپزخانه یو شکل

از هر گوشه‌ ای استفاده کنید

اولین ویژگی‌ لازمه هر محیط میزان کارایی آن است. شما از هر نقطه و گوشه و کنار این آشپزخانه‌ ها می‌ توانید استفاده کنید. مثلاً می‌ توانید با قرار دادن یک میز به‌ جای یکی از اضلاع آن یا استفاده از اپن کوتاه‌ تر و قرار دادن صندلی در اطراف آن به یک امکان تازه برای سرو غذا برسید ضمن اینکه دیگر نیازی به‌اضافه کردن میز غذاخوری جاگیر در محیط نخواهید داشت.

مسئله دیگر این است که می‌ توانید این فضا را با اضافه کردن یک میز کابینت دار در وسط آن به دو قسمت تقسیم کنید که از هر فضا بتوانید به تفکیک استفاده کنید. همچنین خود این میز می‌ تواند امکانی برای قرار دادن وسایل برای شما فراهم آورد. با اینکه قرار دادن لوازم آشپزخانه در سطح از نظر بصری مناسب نیست اما می‌ توان از این سطوح برای قرار دادن برخی وسایل استفاده کرد و آشپزخانه یو شکل امکان داشتن سطوح زیادی را برای شما فراهم می آورد. همچنین کاربرد دیگر آن می‌ تواند این باشد که شما با قرار دادن میز در قسمتی از آشپزخانه و تکیه یک ضلع آن به دیوار آشپزخانه را کوچکتر کنید و قسمت دیگر این فضا را به اتاق نشیمن اختصاص دهید.

مطلب مرتبط  نکاتی برای چیدمان بهتر اتاق نشیمن

آشپزخانه یو شکل

آشپزخانه را شلوغ نکنید

یکی از مهمترین عواملی که باید به آن توجه شود نظم در آشپزخانه‌ ها به‌ خصوص در فضا‌های کوچک‌ است. اگر فضا به اندازه‌ ای کوچک است که وجود هر وسیله کاملا به چشم می‌ آید برای هر وسیله کابینت و یا کمدی تعبیه کنید و سعی کنید برخی از وسایل حجیم را در آن قرار دهید. به این شکل هم نظم بصری بهتری ایجاد کرده‌ اید و هم در هنگام نظافت دردسر نخواهید داشت.

آشپزخانه یو شکل

خود را محدود نکنید

ممکن است در قسمتی از آشپزخانه شما در یا فضای بازی وجود داشته باشد سعی کنید از آن استفاده کنید. یک سمت آشپزخانه را به شکل یو ببندید و سمت دیگر را رو به محیط باز قرار دهید. در این صورت هم فضای تابستانه خوبی خواهید داشت و هم با کور نکردن آن نور بهتری در فضا می تابد. پس خود را محدود نکنید و از زیبایی‌ های منزلتان نهایت استفاده را ببرید.

آشپزخانه یو شکل

نقطه مهم در U شکل‌ ها

معمولا قسمت انتهایی آشپزخانه یو شکل همیشه در معرض دید است که شاید این را بتوان مهمترین نقطه‌ این آشپزخانه‌ ها دانست. بهتر است در این نقطه سینک را قرار دهید و بقیه فضا را با دیگر امکانات آشپزخانه پرکنید. این نقطه هم از لحاظ بصری می‌ تواند بهتر نمایان شود و هم شلوغی دیگر قسمت‌ ها را بپوشاند البته اگر در پشت این قسمت پنجره‌ ای قرار داشته باشد این کار برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.

با ایجاد این امکانات در آشپزخانه‌ های یو شکل می‌ توان بهترین تنوع بصری و ترکیب‌ بندی را ایجاد کرد و از کوچکترین نقاط بیشترین استفاده را برد. اما مسئله‌ ای که وجود دارد این است که برای طراحی‌ هایتان لازم نیست خود را محدود کنید فقط سعی کنید فضایی را ایجاد کنید که در آن آرامش کافی داشته باشید. آشپزخانه قلب منزل شماست.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز: 1

نوشته های مشابه