راهنمای خرید

نکاتی برای انتخاب بهتر پرده

در هنگام انتخاب پرده برای خانه خود باید به بسیاری از جزئیات مانند اندازه اتاق، ارتفاع سقف، تعداد و شکل پنجره‌ها، طول، عرض، پارچه و رنگ توجه کنید. در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات خرید پرده را به شما یادآوری کنیم. پس با ما همراه باشید.

نکات خرید پرده

ارتفاع پرده

اولین نکته از نکات خرید پرده ارتفاع آن است. به‌ طور کلی نصب پرده می‌تواند تفاوت زیادی در بزرگ و کوچک نشان دادن خانه ایجاد کند. امروزه میله پرده‌ را از نزدیک‌ ترین قسمت سقف به کف آویزان می کنند این کار باعث می‌شود ارتفاع دیوار بلندتر و پرده جذاب‌ تر دیده شود. معمولاً ارتفاع پرده‌ اتاق خواب‌ هایی که رادیاتور در زیر پنجره قرار دارد را مماس با رادیاتور در نظر می گیرند تا پرده راه عبور گرما را از رادیاتور مسدود نکند و عکس آن در اتاق نشیمن پرده‌ را از سقف تا کف آویزان می کنند تا دکوراسیون خانه جذاب‌ تر شود.

نکات خرید پرده

طول و عرض پرده

قبل از این‌ که اقدام به خرید پرده کنید حتماً سایز دقیق و مناسب پرده را در نظر بگیرید. پرده‌ در سه نوع بدون چین، کم چین و پرچین دوخته می‌شود پس میزان پارچه مصرفی برای آن به سلیقه‌ شما بستگی دارد. همچنین عرض پرده معمولا بیست سانتیمتر از هر سمت پنجره بیشتر است. لزومی ندارد که طول پرده حتماً تا سطح زمین باشد. به خصوص در محل‌ هایی که پنجره‌ها کوچکترند و قسمتی از مبلمان در زیر پنجره قرارگرفته است طول پرده می‌تواند بسته به سلیقه‌ شما درست در زیر پنجره‌ موردنظر تمام‌ شده و یا تا روی زمین ادامه داشته باشد. البته اگر شما در فضای نشیمن پنجره ای دارید که در زیر آن مانعی مانند رادیاتور وجود ندارد و نمی خواهید از فضای زیر آن به صورت کاربردی استفاده کنید ترجیح بر این است که پرده تا روی زمین امتداد یابد.

نکات خرید پرده

جنس پرده

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید جنس پرده و طراحی آن است. جنس پارچه‌ ای که برای پرده‌ انتخاب می‌کنید نقش مهمی در دکوراسیون خانه ایفا می‌کند زیرا عملکرد و طول عمر پرده‌ وابسته به جنس آن است. همچنین باید بررسی کنید که جنس پرده شما کاملاً با آنچه در مبلمان دکوراسیون خانه شما استفاده شده است مطابقت دارد یا نه. پرده‌ های نازک می‌توانند به‌ راحتی اتاق را روشن و پرنور کنند و به نور خورشید اجازه عبور ‌دهند. ولی به این نکته توجه کنید اگر پنجره شما در معرض نور خورشید قرار دارد باید پارچه‌ ای را انتخاب کنید که در مجاورت نور خورشید از بین نرود. معمولاً جنس پرده اتاق نشیمن را رسمی‌ تر و از جنس مخمل، ساتن و یا حریر در نظر می‌گیرند و برای اتاق خواب ها از طرح‌ های رنگارنگ و شاد استفاده می‌ کنند.

نکات خرید پرده

طرح و نقش پرده

می‌توان با انتخاب پرده‌ مناسب قسمتی از عیب‌های فضا و مبلمان منزل را پوشاند. اما چگونه؟ مثلا اگر منزل شما دارای سقفی کوتاه باشد که حس خفگی و دل‌ تنگی را به افراد القا کند می‌توانید با انتخاب پرده‌ ای دارای خطوط عمودی در ایجاد خطای دید و تصور بلندتر بودن دیواره‌ها و سقف تأثیر به سزایی ایجاد کنید. همچنین اگر عرض پنجره شما کم و یا سقف منزل شما خیلی بلند است پرده‌ شما باید دارای طرح و یا خطوط افقی باشد تا چشم را به طرفین هدایت کند. اگر مبلمان شما دارای طرحی یکنواخت و یا بسیار ساده است شما می‌توانید با تهیه‌ پرده‌ طرحدار و شلوغ تضاد قابل‌ توجهی در دکوراسیون منزل خود به وجود آورده و فضایی شاداب ایجاد کنید.

نکات خرید پرده

رنگ پرده

آخرین مورد از نکات خرید پرده انتخاب رنگ آن است. بهترین هماهنگی ممکن می‌تواند بین طرح پرده و کوسن‌ ها به وجود بیاید. بدین صورت رنگ‌ ها تا حد زیادی ملایم سازی شده و چشمنوازتر می‌گردد. هماهنگ کردن سایه‌ های مختلفی از یک رنگ برای مبل و پرده نیز می‌تواند ایده‌ جالبی باشد. رنگ‌ هایی در یک تناژ رنگی می‌توانند به‌ سادگی و بدون زحمت با یکدیگر هماهنگ شوند و درعین‌حال کسل‌ کننده نباشند.

نیازی نیست که برای انتخاب پرده به دنبال شبیه‌ ترین رنگ به مبلمان و یا فرش خود باشید. گاهی تضادها زیبایی آفرینند. برای مثال اگر مبلی خاکستری دارید، آویختن پرده‌ ای به رنگ صورتی و هماهنگ کردن آن با کوسن‌ های گلدار سرخابی می‌تواند نمایی خارق‌العاده و زیبا ایجاد کند.

 

 

نوشته های مشابه