فضای باز

نشیمن شهری چیست؟

نیمکت‌ها و سطوح نشیمن برای استفاده چند نفره ساخته می‌شوند و با توجه به سروکار داشتن گروه‌های مختلف مانند کودک، بزرگسال، کهنسال، معلول و … طرح نشیمن بایستی از جامعیت کافی برای خدمات‌رسانی مناسب برخوردار باشد.
نشیمن‌هایی که در مکان‌های کم رفت و آمد و در مجاورت مناظر قرار می‌گیرند نیاز بیشتری به راحت بودن دارند و آنها که برای نشستن‌های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند ساده‌تر بوده و از انعطاف پذیری بیشتری در فرم و طرح برخوردار باشد. فرم نیمکت باید با محیط استفاده هماهنگ باشد و زوایا و ابعاد آن مطابق با بدن استفاده کننده و راحتی او طراحی گردد. نوع طراحی و چیدمان نیمکت‌ها باید به گونه‌ای باشد که موجب توسعه روابط اجتماعی شود.

نشیمن به عنوان یکی از تجهیزات شهری با انعطاف پذیری خود به لحاظ ترکیب‌بندی و چیدمان در فضا ی شهر می‌تواند جلوه های جذاب و متنوع ایجاد کرده و از یکنواختی و کسالت محیط جلوگیری کند.

نشیمن با ترکیب وسایل کاربردی و تزئینی همچون گلدان، روشنایی و … در ایجاد مناظر زیبا و کاهش خشکی محیط تاثیرگزار است و میتواند بیشتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.

بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 9 دسامبر 1975، معلولین حق برخورداری از امکاناتی را دارند که بطور مستقل قادر به حضور و زندگی در جامعه باشند. فضای شایسته انسان، مکانی است که علاوه بر داشتن ابعاد انسانی، دارای خصلتی متناسب با مقام انسانی باشد. با اینکه رعایت ابعاد و مقیاس ، شرط لازم برای ایجاد فضای شهری است ولی کافی نیست. ایجاد فضا و دسترسی مناسب برای افراد معلول، مستلزم توجه به ابعاد او در حالت سکون، حرکت و قابلیت‏‌های حرکتی است.
مشکلات و موانع موجود در شبکه دسترسی پیاده شهری و عدم تداوم حرکت روان در مسیرهای پیاده، برای افراد سالم نیز ایجاد اشکال می‏‌کند. افراد سالخورده، مادری که کودک خود را در کالسکه حمل می‏کند، ناتوانی که با وسایل کمکی یا صندلی چرخدار حرکت می‏‌کند، از موانع مختلف و نامناسب بودن مسیرها، گذرگاه‌‏ها و کفپوش‌‏ها رنج می‏‌برند. همسطح سازی و از بین بردن موانع ، جزو اقدامات مهمی است که از مدیریت شهری انتظار می‌رود و مشارکت هر چه بیشتر معلولان در فعالیت‏‌های اجتماعی و حضور در شهر را تسهیل می‏‌کند. (خبرگزاری ایسنا)
متاسفانه در زمینه طراحی و تولید لوازم مناسب برای نشمین شهری اقدامات مناسبی در بخش خصوصی صورت نپذیرفته است و به ندرت کالاهای جدید در این زمینه را در معابر و پارک ها مشاهده می کنیم . امیدواریم که گروه های جوان و خلاق در این زمینه فعالیت نموده و طرح های جدید ارائه نمایند . از شما نیز خواهشمند هستیم که اگر نمونه های جالبی در زمینه نشیمن شهری طراحی و یا تولید نموده اید و یا از آن مطلع هستید برای ما ارسال نمایید .

مطلب مرتبط  همه چیز درباره فضای اداری باز | 20 ایده جذاب

نوشته های مشابه