فضای باز

طراحی باغ و سبک های مختلف آن

امروزه تولید و نوآوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی رو به روست اما شناخت و انتخاب صحیح مصالح برای طراحی باغ امری است که علاوه بر حس زیبایی شناسی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی را نیز دارد.

طراحی باغ

المان های مورد استفاده در طراحی باغ:

با توجه به مساحت فضا و خواست کارفرما المان های متفاوتی در چیدمان باغ مورد استفاده قرار می گیرند. برخی ازاین المان ها عبارتند از آلاچیق، رواق، آبنما، برکه، استخر، باربیکیو و…
گلدان ها و مبلمان زیبای محوطه، تزیینات رنگارنگ و گلکاری های خلاقانه با آرایش و مرزبندی های زیبا، استفاده از اشیای بازیافتی و… همگی از مواردی هستند که می توانند در طراحی مدرن یک باغ مورد استفاده قرار بگیرند. این آثار با خلاقیت و ذوقی که در ساختنشان به کار رفته است نه تنها کیفیت چشم انداز ما را ارتقا می دهند بلکه طراحی فضای سبز را کاملا شخصی و خاص می کنند. استفاده از مواد و مصالح دیگری از جمله چوب، سنگ ریزه، تخته سنگ، شیشه های رنگی، سرامیک و فلز با گیاهان، گل ها و درختچه های تزیینی، بوته های کوتاه وحتی خزه ها، بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند.

نورپردازی باغ:

نورپردازی نیزعامل مهم دیگری درطراحی باغ است. نورپردازی فضای سبز و داخل گل و گیاه که به صورت توده ای است باید به گونه ای باشد که در نمایش ویژگی های بصری و عمومی تأثیر داشته باشد بهتر است نور طوری باشد که در دسترسی و تسلط و وضوح پوشش های گیاهان مؤثر باشد و رنگ گل ها و چمن و درختان نمایان شود. خیلی از گیاهان در روشنایی روز قابل توجه نیستند ولی در شب با نوردادن به آنها جلوه ای خاص پیدا می کنند.

مطلب مرتبط  چیدمان بالکن

طراحی باغ

نورپردازی استخر:

برای نورپردازی استخر می توان چراغ ها را در زیر سطح آن یا به صورت غیر مستقیم از لابه لای درختان و گیاهان تاباند و فضایی زیبا توأم با آرامش ایجاد کرد.

طراحی باغ

نورپردازی آلاچیق:

برای آلاچیق بهتر است با توجه به جنبه های روانشناسی نورپردازی به گونه ای انجام شود که آرامش و راحتی رابه دنبال داشته باشد. افراد در زمان استراحت کردن نیازمند نور مناسبی هستند بنابراین استفاده از چراغ های پرنور و نورافکن خیلی مناسب نیست بنابراین بهتر است از نور ملایم و نرم استفاده کنید و نورپردازی به گونه ای باشد که حریم خصوصی افراد نیز حفظ شود. می توان ابزارهای نوری را در لابه لای پوشش گیاهی و یا در بین دیوارها و سقف آلاچیق و سایبان ها قرار داد.

سبک طراحی:

نکته دیگر در طراحی و دکوراسیون باغ انتخاب سبکی مناسب است.در زیر به سبک هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می کنیم.

طراحی باغ

باغ فرانسوی:

درسبک رسمی و باغ های فرانسوی برای دست یافتن به دکوراسیونی آرامش بخش از خطوط منحنی و اشکال منظم استفاده می شود.

طراحی باغ

باغ انگلیسی:

در سبک غیر رسمی و باغ های انگلیسی با استفاده از خطوط کرنش و پیچ در پیچ که با گل و گیاه در همه اطراف با شکل های مجزا ( مخروط، هرم یا مارپیچی ) همراه است زیبایی محبوبی برای صاحبان خانه به ارمغان می آورد.

طراحی باغ

باغ ژاپنی:

باغ ژاپنی مشتق از زیبایی و ترکیب عناصر مختلف مانند شن، سنگ و  آب و همینطور زیور آلات مانند فانوس و حوضچه های آب و نرده های چوب خیزران، گیاهان طبیعی و … است.

مطلب مرتبط  7 ایده در طراحی فضای اداری باز

طراحی باغ

باغ ایرانی:

باغ ایرانی از قدیمی ترین و مهمترین باغ های جهان به شمار می رود. باغ ایرانی بیشتر حاکی از رفع نیازهای روحی با بهره گیری از قدرت تخیل و ابداع بوده است. باغ ایرانی به عنوان گونه ای از معماری برونگرای ایرانی در منطق و اصول شکل گیری فضا ارتباطی نزدیک با معماری درونگرا (حیاط دار) دارد. اصول باغ ایرانی از عقاید اسلامی نیز متأثر است. واژه پردیس به همان باغ های پیرامون خانه ها گفته شده است. عناصر اصلی باغ ایرانی عبارتست از زمین، آب، گیاه و فضا.

طراحی باغ

باغ مدرن:

طراحی باغ های مدرن با استفاده از طرح های جسورانه و شفاف و گیاهان و مواد تأثیرگذار با ایجاد تضاد رنگی هیجان انگیز و هماهنگ با فرم های معماری مدرن است با طراحی براق با چوب و سازه های فلزی که فضای باغ را به خوبی سازمان یافته و زیبا نشان می دهند.

نوشته های مشابه