معماری و دکوراسیون خانه

طراحی داخلی مناسب افراد ناشنوا و کم شنوا

طراحی دکوراسیون مناسب ناشنوایان
طراحی دکوراسیون مناسب ناشنوایان

طراحی دکوراسیون مناسب ناشنوایان

در خانه ای که یکی از اعضای آن مشکل شنوایایی دارد بهتر است تا حد امکان وسایل کمی چیده شود. بهترین مدل چیدمان وسایل این است که همه چیز به دیوارها تکیه داده شود و وسط سالن کاملا خالی بماند تا ناشنوایان بتوانند از تمامی زوایا به اطرافشان تسلط داشته باشند و حضار را ببینند.

 نکات اولیه در طراحی نقشه و خرید وسایل

نکات اولیه در طراحی نقشه و خرید وسایل

نکات اولیه در طراحی نقشه و خرید وسایل

در طراحی نقشه خانه مناسب ناشنوایان باید از طراحی راهروهای باریک و دیوارهای بلند پرهیز شود. همچنین دیوارهای بلند هم مناسب نیستند زیرا باعث ایجاد اکوی صدا در خانه می شود و هر گونه صدای اضافی حواس کم شنوایان را از موضوعی که در حال شنیدن و توجه کردن به آن هستند، پرت خواهد کرد.

ایمن کردن وسایل خانه و تعویض پنجره ها

ایمن کردن وسایل خانه و تعویض پنجره ها

رنگ ها، نورها و صداها

بهتر است پنجره های خانه، دو جداره باشند و پرده های دو لایه و ضخیم هم جلو پنجره ها نصب شود تا از ورود صداهای اضافی به داخل خانه جلوگیری شود، این صداها برای افراد کم شنوا بسیار آزار دهنده هستند. از آنجایی که ناشنوایان به دیدن و دقت بیشتری برای فهم دنیای اطراف نیاز دارند باید از استفاده از رنگ های تیره و گرم در رنگ دیوارها پرهیز شود. بهترین رنگ برای انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ دیوار، رنگ های ملایم و نزدیک به سفید هستند. نکته دیگر در طراحی تجهیزات خانگی، استفاده از نورهای ملایم در هر دو رنگ زرد و سفید در چندین نقطه از خانه است. نورهای شدید و متمرکز ممکن است برای ناشنوایان آزاردهنده باشند.

زنگ ساعت

زنگ ساعت

زنگ ساعت

زنگ ساعت مخصوصا ناشنوایان با استفاده از لرزش یا نوردهی آن ها را بیدار می کند. معمولا این نوع ساعت ها را در زیر بالش یا ملحفه روی تخت می گذارند تا متوجه لرزش و نور ساعت شوند. دستگاه های زنگ هشدار مخصوص ناشنوایان هم روی ساعت های معمولی نصب می شود و هم به طور جداگانه قابل خریداری هستند. برای کم شنوایان هم ساعت های با صدای زنگ بسیار بلند وجود دارد. برای افرادی که هم نابینا و هم ناشنوا هستند هم ساعت هایی مخصوص طراحی شده که علاوه بر ویژگی های بالا با خط بریل ساعت را نمایش می دهد.

زنگ در

زنگ در

زنگ در

برای خانه هایی که در آن یک یا چند نفر از اغضای خانواده ناشنوا هستند، حسگرها و چراغ هایی طراحی شده که هنگام نزدیک شدن و ایستادن کسی پشت در، با خاموش و روشن شدن به فرد ناشنوا هشدار می دهند. این چراغ ها یا به طور جداگانه در کنار در تعبیه شده و یا قابل اتصال به لامپ های معمولی خانه هستند. مدل پیشرفته تری از درها هم وجود دارند که با حسگر بی سیم و اتصال به بلندگو وجود مهمان پشت در را با لرزش به صاحب خانه خبر می دهند.

گریه کودک

گریه کودک

هشدار دهنده گریه کودک

دستگاه هایی با سنسورهای فوق حساس برای والدین ناشنوا طراحی شده است که می توانند کوچک ترین صدای بچه را هم تشخیص دهند و با استفاده از نور والدین را متوجه آن سازند. این دستگاه ها می توانند به طور تخصصی حساس به گریه بچه باشند یا یک جزو از کل مجموعه محافظت از کودکان با والد ناشنوا.

هشدار دهنده ی آتش سوزی

هشدار دهنده ی آتش سوزی

هشدار دهنده آتش سوزی

این دستگاه ها در دو مدل طراحی شده اند، دستگاه های که برای نصب نیاز به یک برق کار دارند و دستگاه های آماده. این دستگاه هم مانند دستگاه های بالا با استفاده از نور و لرزش وجود دود را اطلاع می دهند و در صورت نیاز می توان آن ها را به سیستم هشدار کلی ساختمان هم متصل کرد.

تجهیزات مناسب خانه کم شنوایان و ناشنوایان

تجهیزات مناسب خانه کم شنوایان و ناشنوایان

نشانگر مونوکسیدکربن

شناساگرهای گاز مونوکسید کربن نیز در مدل های مختلف طراحی شده اند، در مواردی هنگام هشدار صدای بسیار بلند تولید می کنند که مخصوص کم شنوایان است و یا نورهای رنگی (معمولا قرمز) نشان می دهند تا فرد ناشنوا متوجه وجود خطر شود. این شناساگر ها هم می توانند به سیستم هشدار کلی ساختمان متصل شوند.

نوشته های مشابه