سبک زندگی

سادگی،کارآیی،زیبایی در محصولات IKEA

بنیانگذار شرکت IKEA و یکی از ث
بنیانگذار شرکت IKEA و یکی از ث

در بسیاری از نقاط دنیا،‌ زمانی که افراد برای خرید مبلمان به فروشگاه می‌روند اصلا به اینکه چه کسی صاحب فروشگاه است فکر نمی‌کنند و بیشتر به دنبال مبلمانی با قیمت مناسب هستند و بنابراین نام اینگوار کمپارد اغلب چیزی را به یادشان نمی‌آورد.
کمپارد موسس شرکت IKEA است. IKEA یکی از بزرگترین زنجیره فروشگاه‌های مبلمان خانه بوده که در سرتاسر دنیا شعبه دارد و هنوز هم فروشگاه‌هایش در حال اضافه شدن هستند. در حال حاضر، اینگوار کمپارد با ثروت 22 میلیارد دلاری اش پنجمین فرد ثرتمند جهان به شمار می‌رود.

اینگوار کامپارد (Ingvar Kampard) بنیانگذار شرکت IKEA و یکی از ثروتمندترین مردان جهان
نام Ingvar Kampard بنیانگذار شرکت IKEA در اوایل سال 2004، تیتر روزنامه‌ها شد چرا که معلوم شد ثروت او از ثروت بیل گیتس هم بیشتر است.
«کمپارد» در سال 1926 در سوئد متولد شد و در مزرعه‌ای به نام «Elmtaryd» بزرگ شد. در اوایل جوانی دریافت که می‌تواند کبریت‌ها را به طور عمده از استکهلم بخرد و آنها را به قیمت مناسبی بفروشد و سود خوبی نصیبش شود. او از سود به دست آمده استفاده کرد و کارش را به خرید و فروش ماهی، بذر، درخت کریسمس، وسایل تزئینی، خودکار و مداد توسعه داد. وقتی 17 ساله بود، پدرش به خاطر ممتاز شدنش در مدرسه به او پاداش خوبی داد. می‌دانید او با آ‌ن پاداش چه کرد؟ IKEA را پایه‌گذاشت. نام IKEA از حروف اول نام و نام فامیل خودش گرفته شده بود و نام‌های دهکده و مزرعه محل سکونتش نیز به آ‌ن اضافه شده بود. او تجارتش را به کیف‌های پول، ساعت‌های مچی و جواهرات توسعه داد.

مطلب مرتبط  انتخاب مبلمان اداری راحت برای افزایش بهره وری

به گفته خودش «بزرگترین اشتباهی که در زندگی مرتکب شده» شرکت در جلساتی از حزب نازی بوده است. این مطلب در سال 1994 فاش شد و او همیشه می‌گوید: «این کار بخشی از زندگی من است که همیشه از انجام دادن آن شرمنده و پشیمانم.» او در کتابی که در سال 1998 منتشر کرد و «تاریخچه IKEA» نام دارد، از همه به خاطر این کارش عذرخواهی می‌کند. در سال 1947، او مبلمان و طراحی آن را وارد خط تولید شرکت IKEA کرد. با استفاده و بکارگیری مبلمان محلی او توانست هزینه‌ها را به حداقل برساند. در سال 1951، او تولیدات دیگر را به حداقل رساند و فقط بر تولید مبلمان تمرکز کرد. در سال 1953 اولین نمایشگاه IKEA افتتاح شد. در این زمان فشار رقبا زیاد بود و شرکت IKEA همیشه درگیر رقابت بر سر قیمت‌ بود. نمایشگاه به مردم اطمینان می‌داد چرا که می‌توانستند مبلمان را از نزدیک ببینند، لمس کنند و راحتی آن را احساس کنند و از کیفیت آن پیش از خرید مطمئن شوند. رقابت با دیگران، منجر به ابداع و نوآوری در طراحی مبلمان IKEA شد.

اکنون IKEA به خاطر طراحی بدیع و جالبش شهرت جهانی دارد. تمامی مبلمان‌های IKEA طوری طراحی شده‌اند که به راحتی بسته‌بندی می‌شوند و این کار حمل و نقل آنها را آسان کرده و از هزینه‌های حمل و نقل می‌‌کاهد.

بسته بندی
اگر تا به حال از محصولات IKEA خریداری کرده باشید می دانید که محصولات این
شرکت همگی به صورت Flat pack هستند، به این معنی که نیاز به مونتاژ شدن و
سرهم کردن دارند. این امر سبب می شود که هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا
کند، هزینه های انبارداری کم شود و از همه مهمتر شما هزینه ای بابت مونتاژ
کردن آنها نمی پردازید و عملا با سرهم کردن این اجناس توسط خودتان، هزینه
ای که شرکتهای دیگر از شما برای مونتاژ اخذ می کنند، در جیب خودتان باقی می
ماند. مزیت دیگری که این نوع بسته بندی دارد این است که شما نیاز به ماشین
باری برای حمل و نقل محصولات به درب منزلتان ندارید و می توانید با وسیله
نقلیه خودتان محصولات خریداری شده را به منزلتان انتقال دهید.در نهایت همه
اینها سبب می شود که شما هزینه های کمتری بپردازید و بتوانید محصول
دلخواهتان را با قیمت نازلی تهیه کنید.

مطلب مرتبط  درباره رنگ سال چه می‌دانید؟

طراحی محصولات IKEA دیگر مزیت بزرگ محصولات این شرکت است. این شرکت با
داشتن طراحان بسیار زبده و خلاق ، محصولاتی را طراحی می کند که بیشترین
سازگاری را با نیازهای مشتریان داشته باشد و به تمامی جزئیات آنها فکر شده
باشد. به عنوان مثال یکی از طراحان سوئدی IKEA برای طراحی یک صندلی نانویی
(Rocking Chair) حصیری، مدت ۶ ماه در هند،‌به بررسی رفتار این نوع خاص حصیر
پرداخت تا بتواند در نهایت صندلی Golholmen را طراحی کند. در کاتالوگ IKEA
کنار نام هر یک از محصولات نام طراح آن نیز درج شده است.

آیا محصولات IKEA چینی است ؟

شما ممکن است بارها این جمله را از دوستان و آشنایان شنیده باشید که محصولات IKEA ارزان قیمت و بی کیفیت است و یا این محصولات چینی است و برای قشر کم درآمد ساخته شده است. ولی آیا حقیقت چنین است ؟.
اصالت این شرکت سوئدی است و این نکته روی تمامی Label های اجناس IKEA درج شده است ولی محصولات این شرکت در اقصی نقاط دنیا تولید می شود : 67% درصد محصولات در اروپا ،30% در آسیا و 3% در آمریکای شمالی تولید می شود. ( فقط 18% از محصولات IKEAدر چین تولید می گردد.
دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که : از کل میزان فروش ، 81% در اروپا ، 16% در آمریکای شمالی و فقط 3% در آسیا و استرالیا انجام می شود

شرکت IKEA و شرکت‌های زیرمجموعه آن را خانواده کمپارد اداره می‌کنند. این شرکت‌های زیر مجموعه کارهای جالبی از قبیل تولید و توزیع و نمایندگی فروش محصولات را بر عهده دارند. کمپارد به شدت با عمومی کردن شرکت مخالف است چرا که عقیده دارد این کار روند تصمیم‌گیری آنها را کند می‌کند. همچنین کمپارد به این معروف شده که زندگی ساده‌ای دارد. او برای رفت و آمد یا از مترو استفاده می‌کند یا سوار اتومبیل قدیمی خودش می‌شود. شایعه‌ای بر سر زبان‌هاست و آ‌ن این است که اگر او در هتلی بخواهد یک نوشیدنی بخورد اما هتل آ‌ن را گرانتر بفروشد، از هتل نوشیدنی نمی‌خرد، بلکه از فروشگاه ارزان قیمتی در بیرون از هتل آن را می‌خرد. IKEA در کارهای خیریه دست دارد و کارهای انسان دوستانه زیادی از جمله کمک به یونیسف و سازمان‌های حامی حقوق بشر انجام می‌دهد.

مطلب مرتبط  رویای زندگی در محلی زیبا و دور از شهرها

نوشته های مشابه