سبک زندگی

درباره رنگ سال چه می‌دانید؟

تصویر 1
تصویر 1

تاثیر رنگ ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست. رنگ ها می توانند روی انرژی ذهن انسان و احساسات و عواطف آنها تاثیر بگذارند یا حتی تاثیرات فیزیکی از جمله کنترل فشار خون، اشتها، استرس و غیره داشته باشند. از این رو تعدادی از بهترین طراحان مد، هنرمندان، بازیگران، سیاستمداران، روانشاسان و غیره به دور هم جمع می شوند تا با انتخاب یک رنگ برای سال، روی انرژی ذهنی مردم دنیا تاثیر بگذارند و روحیه جهان را به سمت تعادل سوق دهند. در حقیقت باید گفت که انتخاب رنگ سال یک فرآینده پیچیده است که به اقتضای اتفاقات و عواملی که در سال گذشته جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ مثل جنگ ها، بلایای طبیعی، بحران های اقتصادی، بیماری ها و غیره انتخاب می شود.

تصویر 2
تصویر 2

رنگ سال 2015، رنگ عنابی (شرابی متمایل به قهوه ای) معرف شد. عنابی یک رنگ قوی و پیچیده و دلچسب دارای طیف های متنوع و گرم است که هم به عنوان رنگ پایه و هم به عنوان رنگ مکمل کاربرد دارد. با توجه به اینکه در سال 2014 اخبار خوبی به گوش جهانیان نرسید و شاهد اتفاقات ناگواری در سراسر جهان بودیم، انتظار می رفت رنگی آرامش بخش برای سال پیش رو انتخاب شود. حال با نگاهی به اتفاقات سال گذشته از جمله شیوع بیماری ابولا که جان بالغ بر 7 هزار نفر را گرفت، حملات داعش که باعث قتل بیش از 10 هزار نفر در خاورمیانه شد، سیل در هند، سقوط در هواپیما، ایدز، مهاجرت های غیرقانونی و غیره می توان دریافت که انتخاب رنگ عنابی بسیار دقیق و هوشمندانه است.

مطلب مرتبط  فنگ شویی
تصویر 3
تصویر 3

این رنگ که ترکیبی از قرمز و قهوه ای است نشانه قدرت، اطمینان، اعتماد به نفس و امنیت و آسایش است. این رنگ گرم می تواند بیانگر غرور و هیجان باشد در حالی که می تواند طبیعی بودن و زمینی بودن را تداعی کند اما گاهی بیانگر پیچیدگی و متعالی بودن است.همانطور که می دانید عنابی رنگی بسیار گرم است و حس امنیت و دوستی را القا می کند و با توجه به این که به عنوان رنگ پایه با رنگ های بسیاری سازگاری دارد می تواند نمادی از دوستی و همزیستی به شمار آید.
مارسالا یک رنگ تکان دهنده با سایه های متنوع دلربا برای پوشاک و لوازم جانبی است که خلاقیت در رنگ و آزمایش را می پروراند.در حالی که این رنگ شیک و جذاب در همه جای جهان به راحتی در صنعت مد و زیبایی، طراحی صنعتی، مبلمان منزل و طراحی خانه کاربرد دارد و این رنگ گرم برای غذاخوری، آشپزخانه، مبلمان، لوازم خانگی، ماشین، کیف و کفش و… مناسب است.

تصویر 4
تصویر 4

رنگ عنابی در دکوراسیون می‌تواند استفاده بسیاری داشته باشد و با توجه به خاکی و غنی بودن این رنگ و وجود قرمز در آن به فضا گرمی می‌بخشد. این رنگ می‌تواند در اجزا دکوراسیون مانند مبل، کوسن‌ها، تابلو‌ها و غیره و یا به صورت کلی‌تر، به طور مثال رنگ دیوار استفاده شود. مقدار استفاده از این رنگ با‌توجه به کاربری فضا و یا اندازه فضا می‌تواند متفاوت باشد اما استفاده از این رنگ چه در مقیاس‌های بزرگ یا کوچک قطعا بی‌تاثیر نیست.

تصویر 5
تصویر 5

این رنگ می‌تواند در کنار بسیاری از رنگ‌ها استفاده شود از جمله آبی، سبز، طوسی و نارنجی و هرکدام از این رنگ‌ها جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشند. این انعطاف‌پذیری این امکان را می‌دهد که شما با توجه به سلیقه و کاربری فضای مورد نظر در مورد چگونگی قرارگرفتن رنگ‌ها در کنار هم تصمیم‌گیرنده باشد.
در آخر می‌توان گفت فرایند انتخاب رنگ سال شاید خیلی پیچیده‌تر از چیزی که شما تصور می‌کردید باشد و این رنگ تنها مختص صنایع مد و لباس نیست و رنگی مشترک براساس ویژگی‌ها و اتفاقات مشترک جهان و برای کمک و یا سرعت بخشیدن به بعضی اتفاقات است. همچنین این رنگ قابل استفاده در تمامی زمینه‌ها به خصوص دکوراسیون است.

مطلب مرتبط  آشنایی با طراح معاصر کریم رشید

نوشته های مشابه