تابستان

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : خانواده من و بقیه حیوانات
خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : خانواده من و بقیه حیوانات

1.خانواده من و بقیه حیوانات

شاید نسل جدید درک درستی از تفریحات تابستانی بیرون از خانه و بازی کردن با حیوانات و گهگاه اذیت کردن شان (!) نداشته باشند ولی تا همین بیست سی سال پیش این نوع تفریح خیلی مرسوم بود. اکثر بچه ها چند حیوان خانگی یا حداقل یک جوجه داشتند و انواع و اقسام آزمایش های علمی روی حشرات انجام می شد! کتاب «خانواده من و بقیه حیوانات» نوشته جرالد دارل (Gerald Durrell) نویسنده و جانورشناس بریتانیایی داستان رابطه آدم ها و حیوانات است و در آن طبیعت یونان در تابستان به دقت توصیف شده است. این کتاب را گلی امامی ترجمه کرده و نشر چشمه هم کار انتشارش را برعهده داشته است.

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : گتسبی بزرگ

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : گتسبی بزرگ

2.گتسبی بزرگ

شاید کمتر کسی نشانه های تابستانی در «گتسبی بزرگ» را به یاد داشته باشد. اما فیتزجرالد (Scott Fitzgerald) تابستان برای توصیف فضا استفاده کرده است. مهمانی های شبانه گتسبی با نوشیدنی های خنک تابستان را تداعی می کنند اما صحنه ای وجود دارد که تنش بین شخصیت ها با گرمای تابستان گره خورده و صحنه ای بی نظیر رقم زده: وقتی گتسبی و دیزی و تام در هتل پلازا هستند فیتجرالد گرما را این طور توصیف می کند: گرمایی که باعث می شود لباس ها به تن بچسبند و هوای خفه و دم کرده و شرایط ناراحت. توصیف گرما به این شکل که با تنش ترکیب شده تصویر دقیقی از اتاق به ما می دهد. این کتاب هم با ترجمه رضا رضایی و انتشارات ماهی و هم با ترجمه کریم امامی و نشر نیلوفر در دسترس است.

مطلب مرتبط  10 استخر با طراحی داخلی منحصر به فرد
خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : خطای ستارگان بخت ما

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : خطای ستارگان بخت ما

3.خطای ستارگان بخت ما

حرف از «خطای ستارگان بخت ما» که می شود اکثرا یاد فیلمی با این نام با بازی شیلین وودلی (Shailene Woodley) می افتند. در واقع این فیلم با الهام از کتابی به همین نام ساخته شده است. کتاب روایت گر زندگی دختری است که به سرطان مبتلاست، در جلسات درمان با پسری هم سن و سال خودش که او هم سرطان دارد، آشنا می شود و هر دو تصمیم می گیرند برای دیدن نویسنده مورد علاقه شان به آمستردام سفر کنند. نشانه های تابستانی کتاب به خوبی با داستان سازگار است. تابستان آمستردام زیبا است مخصوصا برای دو آمریکایی که در طول عمر چندان سفر نکرده اند و مدت زیادی را بیمار بوده اند. این کتاب با ترجمه میلاد بابانژاد و الهه مرادی از نشر پیدایش و دو ترجمه دیگر از این کتاب با نام های «نحسی ستارگان بخت ما» با ترجمه آرمان آیت اللهی از نشر آموت و «بخت پریشان» با ترجمه مریم فرادی از نشر هیرمند در بازار کتاب موجود است.

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : ما دروغگو بودیم

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : ما دروغگو بودیم

4.ما دروغگو بودیم

«ما دروغگو بودیم» یکی از دیگر از رمان ها با تم تابستانی است و تابستانه ترین فضاها را در میان رمان های این فهرست دارد. راوی ما دروغگو بودیم دختری به نام کادنس است که خانواده اش عادت دارند تابستان ها را در جزیره شخصی شان بگذرانند. کادنس گذران این تابستان ها و بودن با اقوام را روایت می کند. در این میان اتفاقات عجیب و غریبی می افتد و شکل خانه هم در جزیره عوض می شود. امیلی لاکهارت (E. Lockhart) در این قصه تابستانی در کنار دریا، آفتاب گرم و بازی با شن و ماسه را به خوبی توصیف کرده است. ما دروغگو بودیم با ترجمه مهرآیین اخوت توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

مطلب مرتبط  تابستونه، بیا بریم سفر
خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : دو دنیا

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : دو دنیا

6.دو دنیا

به عنوان آخرین مورد از کتاب های ادبی با تم تابستانی یک مجموعه داستان کوتاه را انتخاب کرده ایم از گلی ترقی. گلی ترقی نامی شناخته شده برای کتاب دوستان ایرانی است. ترقی به داستان های کوتاه که حالت خاطره-داستان دارند معروف است. داستان های او صمیمیتی دارند که به دل می نشیند و البته سرکی هم به تهران قدیم می کشد. «دو دنیا» هم یکی از مجموعه داستان های کوتاه او است. در این مجموعه داستان هیچ داستانی مستقیما از تابستان حرف نمی زند اما تعطیلی تابستان و کلاس های تابستانی، دوچرخه سواری در خیابان های تهران و بازی با بچه های کوچه همگی عناصری هستند که هر شخصی را یاد تابستان می اندازد. علاوه بر این ها در دو دنیا کاملا به جا به قوانین نانوشته تابستانی ایرانی ها مثل چرت ظهرگاهی و مراسم هندوانه خوری عصر هم اشاره می شود.

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : دایی جان ناپلئون

خواندنی ترین رمان ها با تم تابستانی : دایی جان ناپلئون

تابستان در کتاب های ایرانی

تابستان در کتاب های نویسندگان خارجی بیشتر با ساحل و سفر گره خورده. برای نویسندگان ایرانی اما هرم گرما بیشتر است و البته تعطیلات تابستانی هم پررنگ هستند. برویم سراغ داستان های ایرانی با تم تابستان.

5.دایی جان ناپلئون

رمان «دایی جان ناپلئون» با این جمله آغاز می شود: «من یک روز گرم تابستان دقیقا یک 13 مرداد حدود ساعت سه – ربع کم بعد از ظهر عاشق شدم.» راوی داستان سعید است که با دایی ها همسایه هستند و همگی در یک باغ زندگی می کنند. سعید عاشق دختردایی اش لیلی می شود و کتاب شرح ماجراهایی است که برای خانواده سعید و خانواده دایی جان ناپلئون می افتد. عناصر خانواده های ایرانی در تابستان مثل چرت بعد از ظهر در زیرزمین های خنک و خوردن هندوانه و خربزه و شربت با یخ در کاسه در این کتاب هم هست و تصویر تابستان های قدیم را پیش چشم زنده می کند. طنز ایرج پزشکزاد با گذشت سال ها از انتشار کتاب هنوز گرم و شیرین است و شما را به خنده می اندازد. فرهنگ معاصر بعد از سال‌ها کتاب را تجدید چاپ کرده است.

مطلب مرتبط  راهنمای سفرهای تابستانی ارزان