تابستان

بستنی ها در شهر!

مجسمه بستنی قیفی افتاده اثر کلاس اولدنبرگ
مجسمه بستنی قیفی افتاده اثر کلاس اولدنبرگ

بستنی قیفی افتاده

این مجسمه عظیم الجثه با ارتفای 12 متر بر روی یکی از ساختمان های شهر کلن نصب شده است. طراح این مجسمه کلاس اولدنبرگ (Claes Oldenburg) و همسرش کوشی ون بورگن (Coosje van Bruggen) هستند. به گفته اولدنبرگ نکته جالب در طراحی این مجسمه شباهت اسمی این اثر و شهر کلن است. ترجمه بستنی قیفی به زبان انگلیسی Cone است و شهر محل نصب Cologne نام دارد. در طراحی اثر از مواد پلی استر استفاده شده و به شکل بستنی که از دست کودکی افتاده در گوشه ساختمان نصب شده است. نصب این بستنی به گونه ایست که انگار مقداری از بستنی آب شده و روی پنجره ها آمده است.

دیگر آثار اولدنبرگ

دیگر آثار اولدنبرگ

خالق بستنی قیفی افتاده!

کلاس اولدنبرگ در سال 1929 در شهر استکهلم به دنیا آمد اما هنگامی که تنها 7 سال داشت همراه خانواده اش به آمریکا نقل مکان کرد. تحصیلاتش را در آنجا گذراند و اولین استودیوی خود را در شهر شیکاگو باز کرد. اولدنبرگ در طراحی مجسمه های شهری مهارت زیادی داشت و به همین علت هم خیلی زود معروف شد و کارهای زیادی در شهرهای مختلف آمریکا ساخت. وی در ساخت مجسمه های شهری از رنگ ها و نمادهای همان شهر الهام می گیرد و طرفدار کارهای ساده، بزرگ و تک موضوعی است. اولدنبرگ در سال 1977 با کوشی ون بورگن هنرمند هلندی ازدواج کرد و این دو کارهای مشترک زیادی از جمله مجسمه بستنی قیفی را با هم ساختند. معروف ترین کارهای این دو هنرمند اثر گیلاس و پل قاشق در مینه سوتا است. از آثار دیگر اولدنبرگ می توان به مجسمه بزرگ خرس عروسکی در سنترال پارک (Central park) نیویورک اشاره کرد. او کارهای زیادی برای موزه های معروف آمریکا انجام داده است.

مجسمه بستنی قیفی توت فرنگی

مجسمه بستنی قیفی توت فرنگی

مجسمه بستنی قیفی توت فرنگی

این مجسمه در سال 2016 توسط اما راچو (Emma Rachu) به سفارش یک بستنی فروشی بزرگ در ایالت ویکانسین امریکا ساخته شده است. مجسمه بستنی توت فرنگی آنقدر با دقت و زیبا ساخته شده که به گفته افرادی که آن را از نزدیک دیده اند با اینکه می دانند خوراکی نیست، گاهی به سرشان می زند تا مزه اش کنند! این مجسمه بستنی که در ابتدا قرار بود یک مجسمه معمولی برای بستنی فروشی باشد، تبدیل به یکی از آثار مورد علاقه شهروندان و جاذبه ای گردشگری شده است و تقریبا تمام بازدیدکنندگان با آن عکس یادگاری دارند.

مزرعه بستنی در چستر

مزرعه بستنی در چستر

مزرعه بستنی در چستر

این درخت غول پیکر بستنی میوه ای در مزرعه بستنی در شهر چستر قرار دارد. مزرعه بستنی، یک بازیگاه هیجان انگیز با تم بستنی برای کودکان است و این درخت در دل این مزرعه قرار دارد. در این درخت جای بزرگ بستنی های خوشمزه میوه ای با طعم های مختلف قرار گرفته است. هرچند به دلیل ارتفاع زیادش دست کسی به آنها نمی رسد اما همه را وادار می کند تا به نزدیک ترین دکه بستنی فروشی بروند و یک بستنی میوه ای برای خودشان سفارش دهند!

 مجسمه بستنی لیوانی

مجسمه بستنی لیوانی

مجسمه بستنی لیوانی

شهر لوا (Lowa) در آمریکا، شهری کوچک در نزدیکی رودخانه می سی سی پی است. به دلیل وجود یک بستنی فروشی معروف که بستنی های بسیار خوشمره ای دارد و البته فستیوال بستنی در بهار، بستنی به نماد این شهر تبدیل شده است. مجسمه بستنی لیوانی با ارتفاع حدود دو متر یکی از مجسمه های جالب شهری در شهر لوا است. در رنگ آمیزی این مجسمه از رنگ های زنده و شاد استفاده شده است و قرار دادن آن در یکی از محله های قدیمی نشاطی تازه ای به شهر بخشیده است.

بستنی خسته

بستنی خسته

بستنی خسته

در یکی از کوچه های شهر لندن مجسمه بستنی قیفی قرار دارد که ترکیبی از بستنی میوه ای و وانیلی با رنگ های براق است که به دیوار تکیه داده شده است. در نگاه رهگذران انگار این مجسمه از هیاهوی شهری خسته شده، به گوشه ای پناه برده و به دیوار تکیه داده است. نصب این مجسمه در یک کوچه بی نام نشان بیننده ها را شگفت زده می کند. معمولا با دیدن این بستنی آنها هم برای چند لحظه توقف می کنند و به دیوار کنار آن تکیه می دهند و کمی خستگی در می کنند.

بستنی ها در شهر!

بستنی ها در شهر!