نشیمن و پذیرایی

جداسازی نشیمن و آشپزخانه

پارتیشن کشویی و شکست در سقف
پارتیشن کشویی و شکست در سقف

1. پارتیشن کشویی

در خانه ای که فضای نشیمن و آشپزخانه هر دو از نور طبیعی بسیاری برخوردار هستند یک در کشویی چوبی می تواند انتخاب خوبی برای جدا کردن دو فضا از هم بدون تاریک کردن آنها باشد. همچنین وجود چوب در محیط حس گرما به آن می دهد.

2. شکست در سقف

علاوه بر قرار دادن میز ناهار خوری که به طور بصری باعث جدا کردن دو فضا از هم می شود اختلاف سطح یا همان شکست در سقف نیز به طور ظریف تری همین کار را می کند.

استفاده از رنگ و چیدمان مبلمان

استفاده از رنگ و چیدمان مبلمان

3. استفاده از رنگ

گاهی فضا آنقدر کوچک است که نمی توانید آن را با پارتیشن جدا کنید در این مواقع رنگ می تواند به عنوان جدا کننده بصری بین دو فضا نقش مهمی ایفا کند مثل خانه تصویر بالا که کوسن های آبی روشن به راحتی حد اتاق نشیمن را تعریف کرده اند. رنگ های خود را به گونه ای انتخاب کنید تا بدون ایجاد فضای بیش از حد شلوغ کنتراست چشمگیری ایجاد کنید.

4. چیدمان مبلمان

قرار دادن مبلمان به گونه ای که رو به روی یکدیگر نباشند و وقتی مهمانان شما روی مبل نشسته اند آشپزخانه در دیدشان نباشد این فکر را به ذهن می آورد که شما از یک پارتیشن نامرئی استفاده کرده اید این یک راه حل کارآمد برای جدا کردن آشپزخانه از اتاق نشیمن است.

ستون و بافت دیوار

ستون و بافت دیوار

5. ستون

در خانه های بزرگتر ستون های آجری و ظاهر سنتی آنها راه حل مناسبی برای جدا کردن فضای نشیمن و آشپزخانه است بدون اینکه مانع تبادل نور و هوا بین این دو فضا شود ولی در یک آپارتمان کوچکتر می توان از ستون های چوبی نازک تر برای این کار استفاده کرد.

6. بافت دیوار

بعضی اوقات تنها وسیله مناسبی که برای جدا کردن آشپزخانه از اتاق نشیمن وجود دارد دیوار است. در خانه تصویر بالا محوطه نشیمن دارای یک دیوار آجری روستایی است که گرما و صمیمیت زیادی را به فضا داده است و در آشپزخانه نیز دیوارها توسط کابینت های سفید مینیمالیستی پوشانده شده که افراد با نگاه کردن به آن تصور می کنند این دو فضا کاملا از هم جدا هستند.

پارتیشن کشویی مات و فرش

پارتیشن کشویی مات و فرش

7. پارتیشن کشویی مات

در خانه هایی که اتاق نشیمن و آشپزخانه از یک منبع به نور طبیعی دسترسی دارند یک در شیشه ای مات با طرح های زیبا می تواند بسیار شیک و کاربردی باشد.

8. فرش

برای جداسازی آشپزخانه و اتاق نشیمن ایده های ساده هم می توانند به اندازه ایده های پیچیده مؤثر باشند در تصویر بالا کل فضای داخلی خانه با کفپوش چوبی پوشانده شده و همانظور که مشاهده می شود فضا را کم نور کرده است و صاحبخانه با قرار دادن یک فرش بزرگ در کف فضای نشیمن را به صورت بصری از آشپزخانه جدا کرده تا مرزی بین دو منطقه ایجاد شود.

دیوار شیشه ای و نیمه دیوار

دیوار شیشه ای و نیمه دیوار

9. دیوار شیشه ای

زمانی که نور طبیعی کمی در فضا باشد بهترین راه برای تقسیم فضا یک دیوار شیشه ای است که محدودیت نوری را بیشتر از آن نکند.

10. نیمه دیوار

به جای جدا کردن کامل دو ناحیه با یک دیوارکامل یک نیمه دیوار پارتیشن مانند فضای موجود را به دو قسمت تقسیم می کند.

شومینه و قاب شیشه ای

شومینه و قاب شیشه ای

11. شومینه

ایده دیگر برای جداسازی اتاق نشیمن و آشپزخانه شومینه ای است که بین آنها قرار گرفته است. علاوه بر این ترتیب چیدمان صندلی نیز باید به گونه ای باشد که تمرکز روی تلویزیون و دور از منظره مستقیم آشپزخانه باشد.

12. قاب شیشه ای

قاب شیشه ای می تواند جایگزین مناسبی برای دیوار و در شیشه ای باشد. می توان از یک قاب چوبی زیبا با پنل های شیشه ای برای جداسازی استفاده کرد از طرف دیگر می توان از قفسه ها نیز برای این کار استفاده کرد.

جزیره آشپزخانه و تضاد رنگ ها

جزیره آشپزخانه و تضاد رنگ ها

13. جزیره آشپزخانه

در خانه ای که آشپزخانه و اتاق نشیمن فضای مشترکی دارند یکی از راه های جداسازی دو فضا ساخت یک کانتر جزیره ای در بین آن دو است. این امر به منزله داشتن یک میز پیشخوان است که به آسانی نشیمن و آشپزخانه را از هم جدا می کند.

14. تضاد رنگ ها

در آپارتمان مینیمالیستی تصویر بالا کل منطقه دارای سایه هایی از خاکستری، سفید و بژ است. با این حال یک رنگ خاکستری تیره تر برای کابینت های آشپزخانه استفاده شده تا تضاد رنگی بصری ایجاد کند و به راحتی باعث جدایی این دو فضا از یکدیگر شده است.

ستون چند منظوره و ارتفاع سقف

ستون چند منظوره و ارتفاع سقف

15. ستون چند منظوره

می توان درخانه از یک ستون بزرگ خاکستری که آشپزخانه در پشت آن قرار می گیرد با عملکردهای مختلف برای جداسازی اتاق نشیمن و آشپزخانه یا علاوه بر آن به عنوان دیوار پشت تلویزیون و یا شومینه نیز از آن استفاده کرد. دودکش شومینه نیز درون ستون گنجانده می شود.

16. ارتفاع سقف

در خانه ای با یک نشیمن و آشپزخانه یکسره وجود ارتفاع متفاوت باعث جدایی این دو فضا می شود. به این صورت که ارتفاع سقف نشیمن بلندتر از ارتفاع سقف آشپزخانه باشد.

پرده و شکاف

پرده و شکاف

17. پرده

استفاده از پرده ساده ترین ایده برای جدا کردن اتاق نشیمن از آشپزخانه است. می توان به زیبایی از پرده ای از سقف تا کف استفاده کرد که باعث فیلتر کردن نور می شود اما بسته به نیاز و سلیقه پرده های ضخیم تر یا حتی پرده های عمودی را می توان برای جداسازی دو ناحیه مورد استفاده قرار داد.

18. شکاف

وقتی آشپزخانه در گوشه ای از فضای باز خانه قرار گرفته است با ایجاد یک دیوار گچی شکاف دار می توان آن را از اتاق نشیمن جدا کرد تا این تصور را ایجاد کند که فضایی جداگانه است.

اتاق عبادت هندی و صفحه فلزی برش لیزری

اتاق عبادت هندی و صفحه فلزی برش لیزری

19. اتاق عبادت هندی(pooja room)

در یک خانه بزرگ با ایجاد یک اتاق کوچک پوجا به راحتی می توان آشپزخانه را از اتاق نشیمن جدا کرد. این اتاق پوجا می تواند ساخته شده از چوب یا هر جنس دیگری باشد.

20. صفحه فلزی برش لیزری

برش لیزری با طرح گل در یک صفحه فلزی روش دیگری برای پنهان کردن آشپزخانه از دید افراد در سالن است. در این روش به دلیل مشبک بودن صفحه فلزی نور طبیعی کاهش پیدا نمی کند.

 

علاوه بر موارد مذکور می توانید ایده های خلاقانه زیادی را برای جدا کردن اتاق نشیمن و آشپزخانه در نظر بگیرید تا هر یک از فضاها هویت خود را حفظ کنند. مشاوره با یک طراح داخلی به شما کمک می کند تا ایده های منحصر به فردی را داشته ب­اشید. این طرح ها نه تنها کاربردی بلکه خیره کننده نیز هستند.