معماری و دکوراسیون خانه

نقطه کانونی در دکوراسیون

هر اتاق به یک نقطه کانونی نیاز دارد
هر اتاق به یک نقطه کانونی نیاز دارد

نقاط کانونی موجود را برجسته کنید

اگر حالت ایده آل را در نظر بگیریم. اتاق ها و فضاها در خانه شما دارای نقطه های کانونی مختص خود خواهند بود چند نقطه کانونی که در هنگام ساخت خانه معمار آنها را طراحی کرده است. در این حالت تمام کاری که باید انجام دهید این است که اتاق را به صورتی دکور کنید که این نقاط را برجسته کند. این نقاط همچنین می تواند تصمیم گیری در مورد طراحی دکوراسیون را برایتان ساده تر کند.

از ویژگی های هیجان انگیز در فضا بهره ببرید

از ویژگی های هیجان انگیز در فضا بهره ببرید

برخی از رایج ترین نقاط کانونی که در خانه ها موجودند

پنجره ها و مناظر بیرونی:

مناظر- خصوصاً نمونه های چشم نواز – بهترین انتخاب برای نقطه کانونی هستند. صرف نظر از آنچه در اتاق است چشم ناخودآگاه به سمت آن حرکت می کند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که مناظر زیبایی در پنجره هایتان قابل دیدن هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پنجره ها تا حد امکان بزرگ و بدون چارچوب انتخاب شوند.

شومینه:

شومینه ها یکی از نقاط اصلی کانونی هستند. حتما در دکوراسیون خانه در اطراف شومینه فضایی برای نشستن ترتیب دهید و در صورتیکه امکان دارد از یک اثر هنری برای دکور بالای شومینه استفاده کنید.

قفسه های توکار و طاقچه:

در اغلب اوقات شومینه و طاقچه باهم ترکیب می شوند اما اگر اینگونه نیست بازهم مانند شومینه سعی کنید که فضای نشیمن را اطراف طاقچه ها بچینید. طاقچه ها را به خوبی بچینید تا زیبایی خوشایندی به فضا بدهند.

سقف های قوس دار:

ممکن است به نظر نرسد که سقف های قوس دار به طراحی احتیاج دارند اما از نظر طراحی مهم است که اطمینان حاصل کنید رنگ آنها خراب نشده و ریخته نشده باشند و همچنین یک روشنایی و لوستر خاص برای آن انتخاب کنید.

دیوارهای زاویه دار:

می توانید با در نظر گرفتن این دیوار به عنوان دیوار کانونی Accent wall در محیط (دیواری که رنگ متمایز دارد) یا در نظر گرفتن یک پنجره نشستنی Window Seat این دیوار را به یک نقطه کانونی تبدیل کنید
در صورت نیاز خودتان دست به طراحی نقاط کانونی بزنید
در صورت نیاز خودتان دست به طراحی نقاط کانونی بزنید

برای ساخت نقطه کانونی مختص خودتان دست به کار شوید

برخلاف موقعیت های بالا ممکن است در فضای خانه تان هیچ نقطه کانونی پیش ساخته ای نداشته باشید در این صورت لازم است فضای مورد نظر خودتان را ایجاد کنید. اگرچه ممکن است کار مشکلی باشد اما به هیچ وجه غیر ممکن نیست. اتفاقا شما انتخاب های زیادی خواهید داشت و همین باعث می شود که احساس آزادی بیشتری کنید. در این حالت موردی را انتخاب کنید که برای شما بهترین گزینه باشد.

دیوار کانونی:
دیوارهای کانونی (accent wall) گزینه ای محبوب برای نقطه کانونی هستند. اگر هیچ نقطه کانونی پیش ساخته ای وجود نداشته باشد اغلب دورترین دیوار از ورودی را برای این کار انتخاب می کنند. برای جلب توجه بیننده به سمت این دیوار می توانید از یک رنگ جسورانه و یا یک کاغذ دیواری طرحدار برای دیوار استفاده کنید.

اثر هنری:
یک اثر هنری یا یک آیینه می تواند به نقطه کانونی تبدیل شود. توجه داشته باشید که تابلو نقاشی یا آیینه انتخابیتان به اندازه کافی بزرگ و متناسب با دیواری که روی آن نصب می شود باشد. دقت کنید اثر هنری در ارتفاع چشم نصب شود و در نورپردازی از لامپ های مخصوص برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید.

کاشی های بین کابینت ها:
نقاط کانونی آشپزخانه و حمام ویژگی های خاص خودشان را دارند. معمولا استفاده از کاشی های متفاوت برای این فضاها بهترین راه است. تنها باید اطمینان پیدا کنید که کاشی ها رنگی جسورانه و یا نقشی خاص دارند.

مبلمان خاص:
مبل بزرگ، خاص و گیرا می تواند نقطه ای کانونی برای اتاق غذا خوری و اتاق خواب باشد. توجه داشته باشید که در این مکان ها مبل خاص و متفاوت در کنار مبلمان اصلی مانند میز ناهارخوری و یا تختخواب قرار می گیرند و یا حتی می توانند بخشی از آن باشند. یک مبل یا وسیله ای خاص، یک میز متفاوت می توانند به نقاط کانونی تبدیل شوند و تزیین خاص روی میز، کوسن طرحدار یا یک پاف گلگلی نیز می توانند برای تأکید به نقطه کانونی افزوده شوند

درنظر گرفتن بیش از یک نقطه ی کانونی درفضا یک اشتباه رایج است

درنظر گرفتن بیش از یک نقطه ی کانونی درفضا یک اشتباه رایج است

مراقب اشتباهات زیر باشید

همانقدر که مهم است بدانید چگونه یک نقطه کانونی ایجاد کنید دانستن اشتباهات متداول نیز بسیار مهم و حیاتی است. در زیر به برخی ازاشتباهات که باعث بر هم زدن انسجام در دکوراسیون می شوند اشاره می کنیم.

داشتن بیش از یک نقطه کانونی:

هنگامی که یک اتاق دارای دو منطقه مجزاست برای مثال آشپزخانه و فضای ناهارخوری ممکن است وسوسه شوید که دو نقطه کانونی ایجاد کنید. اما بدانید که در هر اتاق تنها باید یک نقطه کانونی اولیه و نهایتا یک نقطه ثانویه داشته باشید تا بیننده گیج نشود. در صورت وجود نقطه کانونی ثانویه باید آن را به گونه ای در نظر بگیرید که در راستای کاربرد نقطه کانونی اولیه قرار بگیرد.

تأکید نکردن بر روی نقطه کانونی:

حتی اگر اتاقتان دارای نقطه کانونی مختص خود است این وظیفه شماست که جزئیات دیگری را به آن اضافه کنید تا مطمئن شوید چشم ها مسیر درستی را طی می کنند. برای جلب توجه بیشتر به سمت نقطه کانونی می توانید در اطراف نقطه کانونی المان های طراحی مانند تابلو، مجسمه، گلدان و… قرار دهید.

استفاده نکردن از روشنایی:

هر نقطه کانونی باید منبع روشنایی خودش را داشته باشد تا کمک کند آن نقطه بهتر دیده شود

شما می توانید با رعایت نکات مهم نقاط کانونی مختص خودتان را بسازید

شما می توانید با رعایت نکات مهم نقاط کانونی مختص خودتان را بسازید

انتخاب نقطه کانونی یکی از مهمترین بخش ها در طراحی داخلی است. این نقطه اولین چیزی است که توجه بیننده را جلب می کند و مرکز فضای شما را می سازد. چند تغییر کوچک می تواند به شما کمک کند تا دکوراسیون محیط مورد نظرتان حرفه ای تر باشد.

آیا شما تا کنون توانسته اید نقطه کانونی برای محیط های مورد نظر خود بسازید؟ آیا توصیه ای برای کسانی که می خواهند این کار را انجام دهند دارید؟ خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.