تابستان

برترین رمان‌های منتشر شده در 98 را بخوانید

دوازده صندلی
دوازده صندلی

دوازده صندلی

اولین چیزی که باید درمورد «دوازده صندلی» بدانید این است که دو نویسنده این رمان را نوشته اند! رمان ها و داستان های کوتاه معمولا توسط یک نفر نوشته می شوند اما ایلیا ایلف (Ilya Ilf) و یوگنی پتروف (Yevgeni Petrov) با همکاری هم این رمان را در دهه بیست میلادی در روسیه نوشتند. این کتاب که رگه هایی از طنز دارد چندان مورد استقبال مقامات شوروی قرار نگرفت و کتاب چندین بار زیر تیغ سانسور رفت تا آنجا که حجمش یک سوم حجم اصلی کتاب شد!

دوازده صندلی تصویر اتحاد جماهیر شوروی در اولین سال های شکل گیری اش را نشان می دهد و ضعف های آن مثل شعاری بودن، تبلیغات، کاغذبازی های دیوان سالاری سختگیرانه و دیگر معایب آن را طنازانه و با ظرافت به تصویر می کشد. این کتاب بعد از 100 سال در سال 98 به ایران رسید و آبتین گلکار آن را ترجمه و نشر ماهی منتشرش کرده است. دوازده صندلی به قیمت 67000 تومان فروخته می شود.

در راه

در راه

در راه

سفرهای بی مقصد، لذت بردن از مسیر و زدن به دل جاده آرزوی خیلی از ما است که البته یا فرصتش را نداریم یا جرات و توانش را. اگر می خواهید دورادور در دل جاده های آمریکا برانید و به سرتاسر کشور سرک بکشید کتاب «در راه» جک کرواک (Jack Kerouac) را از دست ندهید. در راه شرح سفرهای نویسنده به همراه دوستش در آمریکای شمالی است.

این کتاب در اصل روی طومار نوشته شده و تا سال ها ناشری حاضر به چاپ آن نبود و از آن دسته آثاری بود که در زمان خود کمی دچار بی مهری شد. طومار اصلی آن اکنون در موزه نگهدای می شود و نسخه کتاب آن در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر و به خوبی از آن استقبال شده است.

در کتاب در راه می توان با نویسنده و دوستش همراه شد و مناطق مختلف آمریکا را زیرپا گذاشت. در راه را احسان نوروزی ترجمه کرده و نشر چشمه با قیمت 65000 تومان عرضه کرده است.

نفس عمیق

نفس عمیق

نفس عمیق

زندگی افراد هر کشوری دقیقا همان چیزی نیست که در فیلم ها و سریال ها می بینیم. اکثر اوقات لایه های پنهان تری از روابط افراد در خانواده، محل کار و جامعه وجود دارد. بخشی از فرهنگ آن جامعه که معمولا در کتاب ها یا فیلم ها منعکس نمی شود. نفس عمیق یکی از کتاب هایی است که از همین لایه های پنهان پرده برداری می کند.

نفس عمیق داستان زندگی مگی و آیرا زوج آمریکایی و فرزندان آن هاست که به دوران بزرگسالی رسیده اند. این زوج به خصوص مگی برای خوشحالی و خوشبختی فرزندانش تلاش می کند و نقشه می کشد که گاهی نقشه هایش موفق می شوند و گاهی شکست می خورند، مثل زندگی عادی خیلی از ما.

نفس عمیق داستانی نوشته آن تایلر (Anne Tyler) همسر تقی مدرسی نویسنده و روانپزشک ایرانی است. امین حسینیون کار ترجمه کتاب و نشر ثالث انتشارش را برعهده داشته اند. نفس عمیق را می توانید با قیمت 58500 تومان تهیه کنید.

ماهی ها نگاهم می کنند

ماهی ها نگاهم می کنند

ماهی ها نگاهم می کنند

روابط پدر و پسری همیشه موضوعی جذاب برای نویسنده ها و مخاطبان ادبیات بوده است. از گذشته تا به حال رابطه ای وصف نشدنی بین پدرها و پسرها وجود داشته، تلاش نویسندگان برای نوشتن از این رابطه هم بیشتر برای کندوکاو و رازگشایی از آن بوده است. حالا در کتاب «ماهی ها نگاهم می کنند» به نوع دیگری از این روابط بر می خوریم.

کتاب درمورد زیمر مان گزارشگر ورزشی است که زندگی آرام و بی دغدغه ای دارد. تا اینکه سروکله پدر الکلی و دائم الخمرش در قصه پیدا می شود و همه چیز را به هم می ریزد. پدر زیمر گاهی مهربان است و حس خوبی به زیمر می دهد. اما گاهی با دستورهای نابه جا، عصبانیت و بدرفتاری زیمر را از خودش دور می کند.

کتاب «ماهی ها نگاهم می کنند» از نویسنده فرانسوی ژان پل دوبوآ (Jean-Paul Dubois) است که اصغر نوری آن را از فرانسوی به فارسی ترجمه کرده و نشر افق نیز کتاب را با قیمت 25000 تومان روانه بازار کرده است.

اوراد نیمروز

اوراد نیمروز

اوراد نیمروز

هر قسمتی از کشورما با توجه به تنوع قومی و اقلیمی آداب و رسوم، زبان و قصه های مخصوص خود را دارد. یکی از راه های شناخت این آداب محلی خواندن داستان های نویسندگان آن اقلیم است. منصور علیمرادی نویسنده کرمانی در «اوراد نیمروز» -رمان آخرش که به تازگی منتشر شده است.- سفر جادویی شخصیت اصلی کتاب به کویر لوت را روایت می کند. در این کتاب اسطوره، تاریخ و فلسفه با هم ترکیب و داستانی جذاب و خواندنی آفریده شده است.

ساختار داستان روان و یکدست است و روایتی تمیز دارد. منصور علیمرادی جوایز ادبی زیادی هم برده و داور جوایز ادبی متعددی هم بوده است. کتاب اوراد نیمروز را نشر نیماژ با قیمت 33000 تومان به بازار عرضه کرده است.