دکوراسیون داخلی, فضای اداری, مبلمان اداری, نور و نورپردازی

نورپردازی فضای اداری و محیط کار | راهنمای جامع

نورپردازی فضای اداری و محیط کار

توجه به نورپردازی فضای اداری، انتخاب و خرید لوستر اداری مناسب، یکی از نکات مهم و اساسی در طراحی دکوراسیون اداری است. خرید مبلمان اداری مناسب به تنهایی کفایت نمیکند. در صورتی که نورپردازی فضاهای اداری به طور اصولی انجام شود، در بهبود عملکرد کارکنان نتایج مطلوبی ایجاد می شود. یکی از مهم ترین دلایل اهمیت نورپردازی محیط های اداری، این است که افراد ساعات زیادی در روز را در آنجا می گذرانند. همچنین زمانی که مشتریان یا ارباب رجوع به محل کار شما مراجعه می کنند، درک بهتری از کار شما خواهند داشت. در این مقاله از مجله ساویس با ما همراه باشید تا با نحوه نورپردازی محیط کار آشنا شوید.

نورپردازی مناسب محیط اداری | نورپردازی فضای اداری

اصول نورپردازی فضای اداری و محیط کار

نورپردازی اداری باید به گونه ای باشد که محیط کار را لذت بخش کند و موجب افزایش بهره وری کارمندان شود. نبودن نور کافی و استاندارد در محیط کار، موجب خستگی و عدم تمرکز کارکنان می شود. در ادامه این مقاله نکات اصولی در نورپردازی محیط اداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • مقدار روشنایی: شدت روشنایی با واحد سنجش نور یا لوکس اندازه گیری می شود. شدت روشنایی در نورپردازی فضای اداری، با توجه به فضای شرکت و نوع فعالیت آن مشخص می شود. در اداراتی که کارمندان باید با کامپیوتر کار کنند، حداقل روشنایی مورد نیاز در حدود 500 لوکس است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، بالا رفتن میزان روشنایی تا 1000 لوکس، تاثیر زیادی در افزایش سرعت کارمندان دارد.
  • دما و رنگ لامپ ها: رنگ لامپ هایی که در نورپردازی محیط کار استفاده می شود، تاثیر قابل توجهی در راندمان کاری دارد. نورهای گرم مانند زرد و نارنجی تاثیر زیادی در روحیه افراد دارند و برای استراحت و آرامش اعصاب مناسب هستند. نورهای سرد مانند آبی و سفید برای تمرکز و افزایش بهره وری بهترین گزینه هستند. لامپ های ال ای دی و لامپ های فلورسنت، نور را در طیف آبی و سفید پخش می کنند و به همین دلیل بهترین نور برای روشنایی محیط کار هستند.
  • جهت نور: جهت نوردهی یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها برای نورپردازی فضای اداری است. در محیط های اداری معمولاً از نورهای متمرکز و جهت دار استفاده نمی شود؛ چون این نورپردازی چشم کارمندان را خسته می کند.

استفاده از لوستر دیواری مدرن در فضای اداری

لوازم  نورپردازی مناسب برای محیط های اداری

یکی از بهترین لامپ ها برای نورپردازی اداری، لامپ های ال ای دی هستند. این لامپ ها علاوه بر کوچک بودن نور خیلی خوبی دارند و به آسانی نصب می شوند. این لامپ ها در قسمت های مختلف محیط اداری مانند زیر سقف تا بالای کتابخانه قابل نصب هستند. مهمترین مزیت این لامپ ها این است که می توانید آنها را به طور یکپارچه در زیر سقف نصب کنید. به این ترتیب نور به خوبی در محیط پخش می شود و علاوه بر این به خاطر تکنولوژی پیشرفته در آنها، می توان مقدار نور را تنظیم کرد.

چراغ های هالوژن، چراغ های خطی، لامپ های کم مصرف، چراغ های سقفی و پنلی و چراغ های آویز سقفی از دیگر لامپ ها برای نورپردازی محیط های اداری هستند.

ایجاد فضایی باز با نورپردازی صحیح

نکاتی که در انتخاب نورپردازی اتاق اداری باید در نظر گرفته شود

نور خوب در مکانی که در آن کار می کنید مهم است و همچنین به افزایش بهره وری شما کمک می کند. نور ضعیف می تواند انرژی شما را کاهش دهد و باعث خستگی چشم و سردرد شود که توانایی شما را برای کار موثر کاهش می دهد.

اگر منبع کافی از نور طبیعی برای روشن کردن فضایی که در آن کار می کنید ندارید، چراغ های لامپ اهمیت بیشتری پیدا می کنند. اکثر دفاتر خانگی فقط دارای روشنایی بالای سر هستند، اما این کافی نیست و لازم است منابع نور دیگری اضافه شود.

نورپردازی فضای اداری

نورپردازی مناسب فضای اداری

در اینجا به چهار نکته برای انتخاب نورپردازی برای اتاق اداری در خانه خود توجه کنید:

1- نورپردازی فضای اداری را غیر مستقیم کنید

از کار مستقیم زیر نورهای بالای سر خودداری کنید و به دنبال راه هایی برای پراکندگی نور باشید، هدف این است که کل فضا را روشن کنید.

2- روشنایی را با توجه به وظایف توزیع کنید

برای کارهای کامپیوتری و سایر کارهایی که تمرکز زیادی دارند، منبع نوری را انتخاب کنید که به کاری که انجام می دهید اختصاص داده شده است. می توان از پرده های متحرک استفاده کرد که به شما این امکان را می دهد که یک منطقه خاص را برجسته کنید.

نورپردازی فضای اداری

3- نورپردازی فضای اداری | مونیتور

باید محل منبع نور را در نظر بگیرید، به عنوان مثال اگر با کامپیوتر کار می کنید و منبع نور پشت شماست، این کار برای شما ناراحتی ایجاد می کند و دید شما را تار می کند. پس این باید در نظر گرفته شود.

4- نور طبیعی

مزایای منحصر به فرد نور طبیعی که از پنجره وارد می شود را نادیده نگیرید، زیرا نور خورشید می تواند نور گرم ایجاد کند که محیط کار را بهبود می بخشد.

از نور طبیعی در اتاق کار اداری خود بهره ببرید

سوالات متداول در مورد نحوه نورپردازی محیط های اداری

  1. رایج ترین اشتباه در نورپردازی محیط های اداری چیست؟

استفاده بیش از حد از نور فلورسنت و عدم استفاده از نور طبیعی، رایج ترین اشتباه در نورپردازی فضای اداری است.

  1. نور غیر مستقیم چه نوری است؟

از این نور به طور مخفی استفاده می شود و چون انعکاسی روی مانتیور ندارد، چشم را خسته نمی کند.

جمع بندی

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام نورپردازی فضای اداری باید به آن توجه کرد، بررسی نور طبیعی در محیط کار است. بعد از بررسی نور طبیعی به این نتیجه می رسید که کدام بخش از محیط کار به نور بیشتر یا کمتری نیاز دارد.

برای خواندن مقالات بیشتر در مورد نحوه نورپردازی محیط های اداری، می توانید مقالات مرتبط با این موضوع در مجله ساویس را مطالعه کنید. کارشناسان با تجربه ما در این زمینه به سوالات شما پاسخ می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *