رویدادها

معتبرترین جایزه معماری جهان “نوبل معماری” سال 2015 به چه کسی رسید ؟!

جایزه معماری پریتزکر به صورت سالیانه به آرشیتکت های در قید حیات که کارهای ساخته شده توسط ایشان بیانگر همزمانی کیفیت و استعداد می باشد اعطا می شود. نکته مهم دیگر در ارزیابی، دیدگاههای تعهد آوری خواهد بود که از طریق هنر آرشیتکت بر انسانیت و حفظ محیط زیست پافشاری می نمایند.

از بهترین کارهای آقای “Freir Otto” می توان به طراحی سقف استادیوم المپیک پارک مونیخ اشاره نمود که برای المپیک تابستانی سال 1972 آماده شد .

همچنین طراحی غرفه آلمان در اکسپو سال 1967 و غرفه ژاپن در اکسپو سال 2000 در هانور از مجموعه کارهای وی می باشد.

خوشبختانه او آنقدر زنده ماند که برنده چهلمین دوره جایزه پریتزکر گردد ولی متاسفانه چند هفته مانده به تولد 90 سالگیش دنیا را وداع گفت .

نخستین زنی که موفق به دریافت این جایزه نائل گردید ، خانم زاها حدید از کشور عراق بود.

بنیاد Hyatt در سال 1979 بوسیله خانواده پریتزکر ، آقای ” Jay A. Pritzker ” و خانمش Cindy” تاسیس شد. که پشتیبانی مالی این جایزه را برعهده دارد این جایزه یکی از معتبرترین جوایزدر حوزه معماری در جهان می باشد . جایزه پریتزکر به عنوان جایزه نوبل در مبحث معماری شناخته می شود .
این جایزه به ملیت ها توجهی ندارد ، نژاد ، کیش و عقیده و ایدئولوژی نیز در اعطاء این جایزه بی تاثیر می باشد . از سال 1987 دریافت کننده این جایزه مبلغ 100000 $ US به همراه یک تقدیر نامه رسمی و یک مدال برنز نیز دریافت می نماید .
این مدال توسط آرشیتکت “Louis Sullivan” طراحی و ساخته شده است و سه لغت به زبان لاتین روی این مدال نوشته شده است که معانی آن ها “durability ,utility ,and beauty” ، ماندگاری ، سودمندی و جمال می باشد .

مطلب مرتبط  طراحی میز با بال بوئینگ 737

هیئت داورانی که طی این سالها به بررسی و انتخاب هنرمندان برتر آرشیتکت در جهان می پردازند از معتبرترین معماران در جهان می باشند.

نوشته های مشابه