سایر

لیزا پِری؛ روحی تازه در کالبد ریجنسی

اولین پروژه بازسازی لیزاپری
اولین پروژه بازسازی لیزاپری

خانه های سبک ریجنسی – که نماد تشریفات هستند – به سبک ساده دکوراسیون نمی شود. متراژ این خانه بالغ بر 1600 مترمربع است و شش اتاق خواب، شش سرویس بهداشتی و یک توالت زنانه دارد که حدودا پانصد متر مربع از کل بنا را در برمی گیرد. پِری با بی پروایی عصای سحرآمیز خود را در تمام فضاهای داخلی و خارجی خانه به حرکت در آورد. او رنگ های شاد و اصلی را با فضاهای یک دست شده خارجی و داخلی خانه ترکیب کرد و فضاهای روباز خانه را به فضایی خودمانی و مدرن تبدیل کرد.

این عمارت دنج تنها به فاصله سه ملک از اقیانوس، در امتداد ده ملک خصوصی دیگر با سبک ریجنسی واقع شده است. این خیابان را دو ملک مشرف به دریا بن بست کرده اند که صاحب یکی از این دو ملک، همسر دوم رییس جمهور پیشین کوب فولخنسیو باتیستا Fulgencio Batista است. ملک شماره ی 3 خیابان Via Los Icans پیش از این تنها دو مالک داشته است.

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

این خانه اولین پروژه لیزا بعد از تألیف کتاب Fashion-Homes-Design به شمار می آید. در این کتاب که در زمینه طراحی میز جلوی مبلی است و انتشارات Assouline منتشر کرده، علاقه وافر پِری به فضاسازی های خلاقانه و رهایی از کلیشه ها نمود دارد. موفقیت این کتاب الهام بخش او در حرفه جدید خود شد.

لیزا می گوید: «حرفه جدید من پیدا کردن، خرید و بازسازی مجدد خانه است. خانه ها را با هر وسیله ای که علاقه دارم – از مبلمان جدید و نورپردازهای مرغوب گرفته تا آثار هنری و کارهای M&M – پر می کنم تا خریداران جدید بدون هیچ نیازی به اثاثیه، تنها با یک چمدان کوچک لباس، به خانه ی جدید خود نقل مکان کنند.»

پِری جادوی ابزار آلات، تزیینات و مبلمان را با هم درآمیخته است. ترفند استفاده از فرفورژه، برای در جلویی خانه، حال و هوای خوشایند فیلم های آستین پاورز (Astin Powers) را – با همان شیکی و سرزندگی – ایجاد کرده و فضاهای وسیع طراحی شده، حسی آرامش بخش آفرینده است.

علاقه همیشگی لیزا به شکل های دایره ای و خال خالی در سر تا سر خانه، از در فلزی فرانسوی گرفته تا کاشی های ایتالیایی آشپزخانه و توالت بانوان نمود یافته است و حتی در کابینت های آشپزخانه – از برند Leicht – و وسایل سفارشی دایره ای شکل به چشم می خورد.

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

فضای سفید و روشن آشپزخانه و غذاخوری با بخش هایی به رنگ های شاد متوازن شده اند. استخر حیاط پشتی، با فنس هایی به رنگ های اصلی، سایه بان های چتری و یک تخته سنگ جلا داده شده مدرن که فرد را به شنا کردن ترغیب می کند و درهای شیشه ای کشویی خودنمایی می کند.

خانه با نقوش قدیمی تزیینی متعلق به سال های دور، مبلمان و تزیینات شگفت انگیزی (مانند بالش هایی با نوشته های Love و Hello، نقش های هندسی، صندلی ها و آباژورهای حصیری، آراسته شده است و صد البته، کمد های اتاقی بی نظیر و با شکوه خود را به رخ بازدید کننده می کشد، با این حال برای مالک جدید مثل بومی خالی است تا وی بتواند با سلیقه و برداشت خود از سبک ریجنسی چیدمانی جدید، انجام دهد.

پِری می گوید: «به جرأت می توانم ادعا کنم که نقوش دایره ای و خالدار یک تم همیشگی در سرتاسر خانه و در کل زندگی من است، تاثیر مثبت این نقوش آنی است و هر بار که این نقوش را می بینم مرا شگفت زده می کند و لبخند بر لبم می آورد.»

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

دلیل بسیار خوبی وجود دارد که چرا وی سبک ریجنسی را به عنوان اولین پروژه خود انتخاب کرده است. او در یکی از همین خانه ها زندگی می کند! لیزا همراه با همسرش ریچارد Richard Perry مالک Barneys در یکی از املاک گاتفرید ریجنسی Gottfried Regency که مشرف به دریاست، در همین محله پالم بیچ سکونت دارد.

رابرت گاتفرید مالک یک بنگاه معاملات ملکی فعال و لوکس بود که بیش از پانصد بنای مجلل در محدوده پالم بیچ بنا کرد و بسیاری از کارهای او با سبک ریجنسی فرانسوی (اتاق های رسمی، تزیینات دکوری، کف های مرمرین و وان های عمیق) همچنان طرفداران بسیاری دارد. این املاک شکوه و زیبایی را با معماری کلاسیک مانند ابزار آلات زینتی، ستون های یونانی، مجسمه ها و شیروانی چهار طرفه یا بام های مسطح ترکیب کرده است.

به گفته مینکف (Minkoff): «ریجنسی سبک معماری بسیار با شکوهی بود که اواخر سال های 1950 تا اوایل 1980 بسیار محبوب و مرسوم شده بود. این سبک طرح های زیبا و پرشکوه خود را از معماری انگلیسی – مانند Regent Place و , Eaton Square الهام گرفته بودند. بعدها باب گاتفرید (Bob Gottfried) تعدادی از بهترین و خواستنی ترین سبک های ریجنسی را توسعه داد.»
اولین پروژه بازسازی لیزاپری
اولین پروژه بازسازی لیزاپری

سبک های ظریف گاتفرید ریجنسی از خانه های احیا شده و بازسازی شده سبک مدیترانه ای Palm Beach متمایز بود و به زیبایی چشم انداز معماری شهر کمک شایانی کرد. او معماری بسیار تاثیرگذار بود و بر سردر بیرونی خانه هایی که می ساخت پلاک های برنزی امضای او نصب می شد.

جذابیت سبک ریجنسی طی دهه ها دستخوش تغییرات گوناگونی شد تا جایی که نسل جدید تعریف جدیدی از مسکن مرفه و مجلل ارائه کرد. نسل مرفه بیبی بومرها (Baby Boomers) یا نسل انفجار جمعیت بعد از جنگ در همپتون تزیینات ساخته شده از یاقوت، پیراهن های توردار، کراوات و کت و شلوار مجلسی را کنار گذاشت و به جای آن سبکی از زندگی غیررسمی و خودمانی مانند پوشیدن کفش های گرانقیمت و استفاده از ساعت و وسایل تزیینی مختلف با شلوار جین را باب کرد.

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

اولین پروژه بازسازی لیزاپری

مینکف پیش بینی می کند که در آینده بیشتر مردم از میهمانی های خودمانی لذت ببرند تا برگزاری مراسم و همایش های بزرگ و رسمی. سبک ریجنسی یادآور دوره ای از پختگی عاطفی در گذشته است اما با این حال بناهای این سبک همچنان بسیار ارزشمند است.

مینکف می گوید: «سبک ریجنسی در گذشته در لس آنجلس نیز طرفداران بسیاری داشته اما سبک زندگی پالم بیچ بسیار رسمی تر و با شکوه تر بوده است. مردم در گذشته معمولا با لباس های شیک و رسمی در مهمانی ها و تشریفات شام و عصرانه حاضر می شدند، مبلمان بسیار سنتی تر و رسمی تر بودند و پنجره ها با نصب پرده مزین می شدند، اما اینها دیگر باب سلیقه نسل امروز نیست.»

اما نسل جدید به دنبال چیست؟ این نسل به دنبال راحتی، سادگی و استفاده از رنگ است و هیچ تشریفاتی را دوست ندارد (آنها حتی نمی تواند یک کراوات را به درستی گره بزنند)، با این حال هیچ کس نمی تواند این تاریخ، مکان و طرح های احیا شده را شکست دهد.»

او اضافه می کند : «موارد دیگری نیز از بازسازی سبک ریجنسی وجود داشته است اما به نظر من هیچ کس نتوانسته همانند لیزا پِری تغییر چشمگیری ایجاد کند. او این سبک را کاملا تغییر داد، سروسامانی در نمای خارجی ایجاد کرد و همه این کارها را به شکلی خوشایند و چشم نواز انجام داده است.»