تابستان

فیلم های سینمایی با تم تابستانی

فیلم های سینمایی با تم تابستانی : آقای ریپلی با استعداد
فیلم های سینمایی با تم تابستانی : آقای ریپلی با استعداد

آقای ریپلی با استعداد The Talented Mr Ripley

گاهی آفتاب درخشش خاصی دارد که با تاباندن نورش همه چیز را طلایی می کند. اقتباس آنتونی مینگلا از رمان «پاتریشیا های اسمیت» هم به خوبی این نور را در سواحل ایتالیا نشان داده است. این فیلم روانشناسانه که کمی معمایی نیز هست از جایی شروع می شود تام ریپلی(مت دیمون) نوازنده پیانو با دریافت مبلغی قبول می کند به ایتالیا برود و با ریختن طرح رفاقت با دیکی (جود لا)- پسر جوان خانواده ای ثروتمند،- او را راضی کند که به خانه برگردد. در ابتدای این سفر تابستانی در شرایطی خاص تام خود را دیکی جا می زند و این «دیگری بودن» اساس فیلم است. آقای ریپلی در بهترین سناریوی اقتباسی و نقش مکمل مرد کاندیدای اسکار شد و البته که از موسیقی متنوع فیلم از جاز گرفته تا الکتریک نباید غافل شد که باعث موسیقی این فیلم هم کاندید اسکار شود. مت دیمون و جود لا هم بازی های خیره کننده ای دارند.

کار درست را انجام بده

کار درست را انجام بده

کار درست را انجام بده Do the Right Thing

در داغ ترین روزهای تابستانِ بروکلین، تنش هم به منتهای درجه خود می رسد. در این فیلم گرمای شدید تابستان به تقویت احساسی که از تنش های زیاد به مخاطب منتقل می کند موثر بوده و این چنان دو درهم آمیخته اند که پس از اکران این فیلم گروهی منتقدان محافظه کار به کارگردانش، اسپایک لی، هشدار دادند که ممکن است این فیلم اعتراضاتی را بربیانگیزد. تنش های این فیلم که یک درام کمدی است حول محور نژاد پرستی و تعصبات نژادی است که به خشونت منتهی می شود. بعد از گذشت 30 سال هنوز این فیلم به همان اندازه هیجان انگیز است. فیلمی که لی را برای اولین بار کاندیدای اسکار کرد.

فیلم های سینمایی با تم تابستانی: تام بوی

فیلم های سینمایی با تم تابستانی: تام بوی

تامبوی Tomboy

لور ده ساله به تازگی با خانواده اش به حومه پاریس نقل مکان کرده و خودش را میان کودکان محلی می بیند که تفریح شان گشتن در جنگل است. بنابراین، او خودش را به عنوان پسر جا می زند و با پوشیدن لباس های پسرانه و موهای کوتاه خود را مایکل معرفی می کند. سلین اسجما زندگی و چالش های شناخت هویت جنسی این کودک را از بعد احساسی به خوبی تصویر کرده. در این فیلم فصل تابستان نقش تعیین کننده ای دارد. تابستانی که در آن خبری از مدرسه و عادت های همیشگی نیست و می توان دوستان تازه پیدا کرد.

فیلم های سینمایی با تم تابستانی : تابستان با مونیکا

فیلم های سینمایی با تم تابستانی : تابستان با مونیکا

تابستان با مونیکا Summer With Monika

افرادی که چندان با آثار اینگمار برگمان آشنا نیستند شاید او را فیلمساز تابستانی ندانند. سردی شخصیت های فیلم های او غالبا حس و حال گرما را می گیرد. اما تابستان با مونیکا کمی متفاوت است. این فیلم روایت عشق فصلی دو نوجوان است که غیر سوئدی ها را در سال 1953 شوکه کرد و البته هنوز هم بسیاری را شوکه می کند، فیلمی که برای سینماگران دوره خودش تاثیرگذار بود و بدبینی برگمان به عشق های پرشور و رمانتیک را به خوبی نشان داد. حین دیدن این فیلم اگر نسیم خنک آخر تابستان را پشت گردن تان حس کردید تعجب نکنید.

سرزمین ماجراجویی

سرزمین ماجراجویی

سرزمین ماجراجویی Adventureland

این فیلم نوجوانانه در تم پارکی مخوف اتفاق می افتد. در این تم پارک هیچ کس برنده جایزه نمی شود و همه چیز برای جیمز (جسی آیزنبرگ) که در این پارک کار می کنند کسل کننده است، او مجبور است اینجا باشد تا هزینه دانشگاهش را تامین کند در حالی که دوستانش به سفر به اروپا رفته اند. در همین حین ام (کریستین استورات) را ملاقات می کند و هیجان تابستانی جای کسالت بار بودن یک زندگی روتین را می گیرد و ماجراجویی از این جا آغاز می شود. این فیلم کمدی نوجوانانه تابستان را از دریچه زندگی این نوجوانان نشانمان می دهد.

آرواره‌ها

آرواره‌ها

آرواره‌ها Jaws

اقتباس استیون اسپیلبرگ از کتاب پرفروش «پیتر بنچلی» چند نسل را در سینماها ترسانده فیلمی که تا دو سال بعد از اکران همچنان پرفروش ترین فیلم جهان بود و به خاطر سبک نوآورانه اش در فیلمسازی به سرعت مطرح شد؛ روایتی ناب از تلاش پلیس ساحلی، کوسه ها و آرواره هایشان. حالا پس از گذشت چهار دهه برای امریکایی های که نوجوانی شان را دهه هفتاد میلادی گذرانده اند غیرممکن است کنار دریا بروند و شنا کنند و صدای جان ویلیام ترسیده و نگران را نشوند.

دام والدین

دام والدین

دام والدین The Parent Trap

ننسی میر که به فیلم های رمانتیک کمدی اش و همچنین توجه به طراحی صحنه طبقه متوسط جامعه معروف است در فیلم دام والدین هم کمابیش از فرمت همیشگی فیلم هایش پیروی می کند. هلی و انی در کمپ تابستانی همدیگر را می‌ بینند و این شروع داستان کلاسیک تابستانی دام والدین با بازی لیندسی لوهان است. در این فیلم دیدن کمپ تابستانی، بازی های ساده و دور از تکنولوژی و دریاچه احساسات نوستالژیکتان را زنده می کند و البته تابستان را یادآور می شود. فیلمی که مخاطب ایرانی را به یاد خواهران غریب کیومرث پوراحمد خواهد انداخت.

پادشاهان تابستان

پادشاهان تابستان

پادشاهان تابستان The Kings Of Summer

یکی دیگر از فیلم های سینمایی با تم تابستانی که معرفی می کنیم هم نوجوانانه است. در این فیلم هم دنیا از نگاه نوجوانان روایت می شود. نوجوانان فیلم تصمیم می گیرند خانه ای برای خودشان در جنگل بسازند و از والدینی که برایشان تعیین تکلیف می کنند دور باشند! کمدی سیاه فیلم جذاب است و از همه این ها گذشته تم تابستانی فیلم قوی است. نوجوانانی که در فراغت از مدرسه تصمیم می گیرند کمی طعم استقلال را تجربه کنند. حسی مشترک که اکثر افراد تجربه اش کرده اند و البته از روش های مختلف به آن دست می یابند. کارگردان جوان و مستقل این فیلم جردن رابرتز است.

فیلم های سینمایی ایرانی با تم تابستانی

گرچه آسمان همه جا یک رنگ و تابستان همه جا گرم است و یادآور المان هایی مشخص مثل آفتاب سوزان، تعطیلات، سفر و … اما در هر فرهنگ و اقلیمی هم می شود ویژگی های تابستانه منحصر به فردی را پیدا کرد. قطعا تابستان ایرانی با تابستان انگلیسی متفاوت است. در ادامه فیلم های سینمایی با تم تابستانی به سراغ چند فیلم ایرانی رفته ایم که تابستان در آن ها مشهود است.

درخت گلابی

درخت گلابی

درخت گلابی

این فیلم داریوش مهرجویی برای دوستداران مهرجویی و گلی ترقی موهبت محسوب می شود. این فیلم برداشتی از درخت گلابی گلی ترقی است که داریوش مهرجویی آن را در سینما به تصویر کشیده. تابستان در این فیلم حسابی نمود دارد و محمود در تابستان و باغ خانوادگی عاشق مریم می شود و بعدتر در میانسالی به باغ و سمت درخت گلابی بازمی گردد.

درباره الی

درباره الی

درباره الی

درباره الی در ذهن همه ما فیلمی تلخ است و کمتر کسی سبکباری تابستان را در این فیلم به یاد دارد اما نیمه اول فیلم تابستان خانواده ایرانی را به درستی نشان می دهد. سه خانواده تصمیم می گیرند تعطیلات تابستان را در شمال و کنار دریا بگذرانند و سکانس های کنار دریا و بادبادک بازی یادآور خاطرات خوش کنار دریا و شمال است.

یه حبه قند

یه حبه قند

یه حبه قند

فیلم دیگری که هم تابستان و هم سنت خانواده های ایرانی را به خوبی نشان می دهد یه حبه قند است. در فیلم یه حبه قند رضا میرکریمی شاهد دور هم جمع شدن خانواده ای سنتی در یزد هستیم و مواردی مثل ریختن میوه ها در حوض، خوردن میوه های تابستانی، پنکه و حتی زیرپیراهنی رضا کیانیان! تابستان داغ یزد را به خوبی به تصویر می کشد.

شما چه فیلمی را دیده‌ اید که حال و هوای تابستانی داشته؟

نوشته های مشابه