تابستان

غارهای آبی یک گردشگری مناسب تابستان که هنوز برایش دیر نشده

غار یخی چما
غار یخی چما

غار یخی چما، بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران

اگر در ایران زندگی و کار می کنید، احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقت رفت و آمد در شهر یا انجام کارهای روزانه با خودتان فکر کنید کاش همین الان به یک مکان خنک با مقدار زیادی آب سفر می کردید. غار یخی چما در استان چهار محال بختیاری دقیقا همان مقصدی است که در قلب تابستان دنبالش می گردید. داخل این غار – حتی در فصل تابستان- سر تا سر از برف و یخ پوشیده شده است. یخ هایی که تا نیم متر ضخامت دارند و تابستان ها ممکن است کمی آب شوند و یک رودخانه کوچک داخل غار درست کنند. در این غار سفید و یخی زیبا یک چشمه هم وجود دارد که آب شیرین و زلالش به سد کوهرنگ می ریزد. غار یخی چما حقیقتا شبیه یکی از صحنه های کارتون عصر یخبندان است!

غار علیصدر

غار علیصدر

غار علیصدر، مشهورترین غار ایران در همدان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید غار علیصدر نه تنها بزرگ ترین غار این فهرست است بلکه بزرگ ترین غار آبی جهان هم محسوب می شود. اگر می خواهید از گرمای تابستان فرار کنید و در یک فضای خنک و طبیعی قایق سواری کنید همین امروز چمدان هایتان را به مقصد همدان ببندید. این مسیر قایق سواری (با عمق ۱۴ متر) از ابتدا تا انتهای غار شروع می شود و چراغ های رنگی اش فضای جذابی را فراهم کرده اند. همچنین اگر قصد دارید در همدان بمانید، هتل علیصدر در مجاورت این غار و رستوران ها و کافه های مختلف اطرافش برای شما گزینه های خوبی هستند. آب مسیر قایق سواری غار علیصدر، خیلی خیلی زلال است تا جایی که حتی می‌ توانید کف آن را ببینید.

غار سهولان

غار سهولان

غار سهولان، یخبندانی در شمال غرب ایران

اگر برنامه سفرهای داخلی و ایران گردی دارید، می توانید مسیر شمال غربی کشور را انتخاب کنید و از هوای مطبوع و خنکی آذربایجان غربی لذت ببرید. غار سهولان (که به زبان کردی یعنی «یخبندان») در حدود چهل کیلومتری شهر بوکان یکی از زیباترین غارهای آبی ایران است. البته درست شبیه غار علیصدر، باید حتما با قایق به آن وارد شوید چون عمق آب خیلی زیاد است و حتی تا پنجاه متر می رسد. قندیل ها و دیوارهای خیس و سنگی و رطوبت فضا باعث می شود احساس کنید که به داخل یک یخچال سفر کرده اید! البته یخچالی که کبوتر ها و حتی خفاش های زیادی در آن زندگی می کنند.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه، عروسی قندیل های یخی

غار قوری قلعه شاید به اندازه غار علیصدر و چما معروف نباشد اما دومین غار بزرگ آبی در ایران استدر نزدیکی پاوه در استان کرمانشاه. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا «قوری قلعه»؟ بعضی ها می گویند در یک کیلومتری این غار قلعه ای قرار داشته که به زبان کُردی، «گورا قلا» یعنی قلعه بزرگ خوانده می شده است. مسیرهای پیچ در پیچ و رنگ زیبای دیوارها و قندیل های بزرگ یخی همه آماده پذیرایی از گردشگران هستند. سنگ‌ ها و کریستال های یک بخش از غار سفید هستند، درست شبیه تالار عروسی. و حدس بزنید اسم این قسمت چیست؟ بله، «تالار عروس». همچنین چشمه های زلال این غار باعث رویش درخت های مختلفی مثل بلوط، انجیر و بادام در فضای بیرون از غار شده اند.

غار آبی دانیال

غار آبی دانیال

غار آبی دانیال، استالاکتیت های چند میلیون ساله

این غار هم درست مثل بیشتر موارد فهرست ما، پر از آب است و بدون تجهیزات نمی توانید وارد آن بشوید. البته این بار نه با قایق، بلکه با لباس مخصوص و برداشتن قدم های بلند در آب. غار چند میلیون ساله آبی دانیال، در شمال ایران و روستای دانیال ِ استان مازندران قرار گرفته است. دیواره های رنگارنگ آهکی و استالاکتیت ها، آبی که گاهی حتی تا گردن بالا می آید و خفاش های که در لانه هایشان خوابیده اند، همه و همه گردش شما در غار دانیال را به یاد ماندنی می کنند.

غارهای یخی جزایر آپوستول

غارهای یخی جزایر آپوستول

تا اینجا سفری داشته ایم به غارهای آبی ایران اما غارهای آبی هیجان انگیز دیگری در مناطق مختلف جهان وجود دارند که اگرچه ممکن است سفر به آن ها برای ما به این راحتی ها امکان پذیر نباشد اما شناخت آن ها خالی از لطف نیست. مثل بناگیل بیچ (Benagil Beach) در پرتغال یا آدمیرالز آرک (Admiral’s Arch) در استرالیا و یا بلو گروتو (Blue Grotto) در ایتالیا. در ادامه با هم با دو نمونه منحصر به فرد از غارهای آبی جهان آشنا می شویم:

غارهای یخی جزایر آپوستول در آمریکا

این قندیل ها که شبیه چل چراغ های سفید هستند، در واقع آب یخ زده دریاچه این غارها هستند که در طول زمستان به این شکل در می آیند. گردشگران آمریکایی و بین المللی، این غار و ظاهر خاصش را خیلی دوست دارند و هر سال برای دیدنش به ایالت ویسکانسن آمریکا سفر می کنند. این یخ ها آن قدر ضخیم هستند که حتی در فصل های گرم و زیر تابش مستقیم آفتاب هم آب نمی شوند، البته اگر آب شوند روستاهای اطراف کاملا نابود خواهند شد!

غار آبی ملودی یا فنگال

غار آبی ملودی یا فنگال

غار آبی ملودی یا فنگال در اسکاتلند

این غار اسرارآمیز با شکل ورودی عجیبش که شبیه یک دهان است و انگار آب دریا به آن می ریزد، در یکی از جزایر اسکاتلند قرار داد. خیلی از بازدیدکنندگان گفته اند که از دیوارها و سقف غار صداهای عجیبی می شنوند و همین، این غار را حسابی پر رمز و راز کرده است. ساکنان محلی برای همین نام این غار را «ملودی» گذاشته اند. این غار که از کانی های نمکی ساخته شده، هر سال گردشگران زیادی را به جنوب جزیره استافا در اسکاتلند می کشاند.