تابستان

روانشناسی محیطی گرما

تاثیرات گرما بر رفتار
تاثیرات گرما بر رفتار

تاثیرات گرما بر رفتار

همان طور که در بالا گفتیم بسیاری از جمله خود ما با گذراندن ساعات طولانی در گرما بداخلاق و کم حوصله می شویم. بارها شده به دلیل همین مسئله با افراد مختلفی که در طول روز با آن ها سروکار داریم از جمله راننده های تاکسی بحثمان شود. اما تاثیر روانشناختی گرما فقط به رفتار خشن و پرخاشگری محدود نمی شود و تاثیرات دیگری نیز دارد:

  • استفاده بیشتر از الکل یا مواد مخدر
  • افزایش افسردگی
  • تمرکز پایین تر
  • افزایش خواب آلودگی
  • کاهش انرژی
روانشناسی محیطی

روانشناسی محیطی

روانشناسی محیطی چیست؟

روانشناسی محیطی گرما شاخه ای از روانشناسی محیطی و دغدغه آن شرایط محیطی فضای داخلی است. این شاخه به مطالعه رابطه بین محیط و اینکه محیط چگونه بر رفتار ساکنان تاثیر می گذارد و همچنین مثبت کردن هر چه بیشتر این اثر می پردازد. افرادی مثل والتر بنیامین، زیگموند فروید و ژان بودریار که روانشناسان، جامعه شناسان و فیلسوفان برجسته ای هستند، از تاثیر روانشناسی محیطی بر رفتار نیز صحبت کرده اند.

اگر چه چند دهه بیشتر از طراحی دکوراسیون داخلی به سبک و سیاق امروزی و شناخت آن به عنوان یک تخصص نمی گذرد اما توجه به تاثیر محیط و دکوراسیون بر روان انسان از سال ها پیش وجود داشته است و گواه این ادعا سبک هایی مانند چیدمان وستوشاسترای هندی و فنگ شویی چینی است. محققان و عصب شناسان زیادی نیز در سال های اخیر بر روی این موضوع تحقیق کرده اند و تحقیقات نشان دهنده توانایی دکوراسیون داخلی بر ایجاد احساسات مثبت و منفی در مردم است.

پس نتیجه می گیریم در انتخاب دکوراسیون داخلی انتخاب های ما نه تنها بر زیبایی بصری خانه تاثیر دارند بلکه در خلق و خو و رفتارمان نیز موثر هستند. رنگ دیوارها می تواند اضطراب ما را کاهش یا افزایش دهد. یا بافت پارچه مبل ها ممکن است حالمان را بدتر یا بهتر کند.

تاثیر رنگ

تاثیر رنگ

تاثیر رنگ بر روان

عجیب نیست که رنگ یکی از مهمترین مولفه هایی است که تجربه ما از دنیای اطرافمان را شکل می دهد. اما مسئله ای که جالب توجه است این است که رنگ بر احساسات و عواطف ما تاثیر زیادی دارد، شاید بیش از سایر عناصر بصری مثل فرم. ریشه روانشناسی مدرن رنگ ها به اوایل قرن نوزدهم باز می گردد. زمانی که یوهان ولفگانگ ون گوته کتاب معروفش را منتشر کرد؛ «تئوری رنگ ها». از آن زمان تا کنون هنوز بحث های زیادی درمورد تاثیر سایه های خاص رنگی بین محققان، طراحان داخلی و بازایابان در جریان است اما به نظر می رسد همگی درمورد اصول زیر متفق‌القول هستند:

قرمز: نماد قدرت و شور. برای گرم و صمیمی تر کردن فضا مناسب است.

نارنجی: احساس انرژی و خلاقیت ایجاد می‌کند اما بهتر است به عنوان رنگ اصلی استفاده نشود چرا که استفاده زیاد از آن برای برخی آزاردهنده است.

زرد: این رنگ با شادی، خلاقیت و تولید گره خورده. ترکیب زرد با رنگ‌های خنثی محیطی آرامش بخش ایجاد می کند.

سبز: این رنگ به دلیل آرامشی که ایجاد می کند معروف است. سبز بهترین انتخاب برای ورودی خانه است چون حس تغییر فضا از بیرون به داخل را تعدیل می کند. همچنین سبز جزو رنگ هایی است که در کم کردن اثر گرمای فضای داخلی تاثیر دارد.

آبی: ایجادکننده حس آرامش و تازگی. این رنگ برای مکان های پررفت و آمد در خانه مانند آشپزخانه و دستشویی مناسب است. آبی نیز مانند سبز حس خنکی را القا می کند.

بنفش: دلالت بر لوکس و سلطنتی بودن دارد. بنفش برای اتاق نشیمنی رسمی یا اتاق خواب مستر انتخابی خوب است و حس فریبندگی را القا می کند.

خاکستری: حس آرامش و راحتی را القا می کند. خاکستری برای دفاتر خانگی و سرویس های بهداشتی انتخابی خوب است.

قهوه ای: مانند سبز، ریشه های طبیعی قهوه ای هم حسی آرامش بخش دارد. این رنگ را برای اتاق هایی انتخاب کنید که خانواده در آن جمع می شوند یا قرار است با گروه دوستان و آشنایان در آن گپ بزنید.

مشکی: ایجاد کننده حس قدرت. مشکی را برای وسایلی به کار ببرید که بنا است خیره کننده باشند.

سفید: ایجاد کننده حس پاکیزگی و خلوص. بهترین راهکار ترکیب سفید با سایر رنگ ها است تا جلوه گری بیشتری داشته باشد.

رنگ مناسب برای دکوراسیون فصل گرما

به یاد داشته باشید وقتی برای فضای داخلی خود رنگ انتخاب می کنید، رنگ های خنثی را برای فضاهای تر مثل دیوارها و کف، رنگ های آرامش بخش را برای مبلمان و رنگ های تندتر را برای وسایل تزئینی انتخاب کنید. پس با نگاهی به این تاثیرات به راحتی متوجه شدید که برای رهایی از انرژی مضاعف روزهای تابستانی و رسیدن به فضایی آرام از چه طیف رنگی در دکوراسیون باید بهره برد. رنگ های سردی که با سفید ترکیب شده اند، مانند آبی روشن و سبز روشن در سطوح وسیع مبلمان از بهترین انتخاب ها هستند. رنگ های سرد در حالت خالص یا تیره تر مناسب اشیاء کوچکتر مثل کوسن ها یا طرح های روی پرده هستند و سفید برای سرامیک های کف می تواند تجسم خنکی را حتی وقتی پایتان روی زمین نیست به ذهن شما منتقل کند. در میان دیگر رنگ های خنثی خاکستری روشن به قهوه ای برای فصل تابستان ترجیح داده می شود و استفاده از آن در بعضی قطعات مبلمان مانند میزهایی با سطح مرمر به راحتی امکان پذیر است.

تاثیر نور بر روان

تاثیر نور بر روان

تاثیر نور بر روان

به جز رنگ نور هم تاثیر زیادی در حس و حال دارد. بهترین منبع نور خورشید است و تعداد پنجره های موجود در اتاق و اندازه آن ها در رساندن نور خورشید موجب شادی می شود. در تحقیقی که سال 2002 انجام شد مشخص شد نور روزانه عملکرد انسان را بهبود می بخشد.

نور مناسب برای دکوراسیون فصل گرما

هر چند همه می گویند تابستان فصل پرده های نازک و کنار کشیدن آن هاست، اما می توانید با انتخاب رنگ مناسب برای پرده، همچنان که نور شادی بخش را وارد خانه می کنید، گرمای بصری آن را کاهش دهید.

تاثیر فضا و چیدمان بر روان

تاثیر فضا و چیدمان بر روان

تاثیر فضا و چیدمان بر روان و چیدمان مناسب فصل گرما

اندازه و جادار بودن اتاق و بافت و طرح های وسایل خانه نیز در واکنش های احساسی موثر است. معمولا اتاق های تنگ تر که وسایل زیادی دارند خفه هستند و هوا کمتر در آن ها جریان پیدا می کند بنابراین گرمای بیشتری هم منتقل می کنند. در فنگ شویی طرح ها نماینده یکی از عناصر طبیعی است. مثلا عناصر چوبی به سلامتی و رشد شخصی مرتبط هستند. همچنین نکته آموزنده دیگر چیدمان است. چیدمان باید طوری باشد که فضای پرت ایجاد نشود چون فضای پرت انرژی منفی تولید می کند. بهبود چیدمان به گردش هوا در اتاق کمک می کند و موجب تاثیر کمتر گرما می شود. بیشتر افراد باور دارند خانه محیطی شاد است اما باید دانست خانه به خودی خود شادی تولید نمی کند و علاوه بر اتمسفر جاری در آن چیدمان نیز به گونه ای انجام شود که به حال خوب افراد کمک کند و این نکته ای است که هم روانشناسان و هم طراحان داخلی به آن اعتقاد دارند.