تابستان

راهنمای جامع موزه گردی در تهران (3)

موزه رضا عباسی
موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی

این موزه که ساختمانی کلاسیک و زیبا دارد در خیابان شریعتی، روبروی دانشکده برق خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد و در آن می توانید آثار رضا عباسی، نقاش دوره صفوی را ببینید. لوگوی این موزه را مرتضی ممیز، یکی از پیشگامان گرافیک ایران طراحی کرده و ساختمانش، مثل خیلی از دیگر ساختمان های منطقه شریعتی- سید خندان پیش از این یک نمایشگاه مبل بوده که به دلیل طراحی خاصش خریداری شده و به این موزه تبدیل شده. سه تالار این موزه «تالار پیش از اسلام»؛ «تالار هنرهای اسلامی» و «تالار نگارگری و خوشنویسی» هستند که در آن ها علاوه بر آثار رضا عباسی، مجسمه های باستانی و کتیبه های چند هزار ساله و همچنین نقاشی های معاصر را می توانید ببینید. شما هر روز غیر از ایام سوگواری می توانید از ساعت نه صبح تا شش بعد از ظهر از این موزه بازدید کنید.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر در تقاطع خیابان کارگر و خیابان فاطمی و داخل پارک لاله قرار دارد. این موزه آثار نقاشان و مجسمه سازان بسیار معروف قرن بیستم را در خودش جای داده که طی سال های گذشته از مجموعه داران بین المللی خریداری شده و در ساختمان و حیاط این مجموعه قرار گرفته. موزه هنرهای معاصر فعلا به دلیل تعمیرات تعطیل است اما در حال حاضر مالک یکی از پنج مجموعه مهم هنر نو گرای جهان محسوب می شود. برای دسترسی به محوطه موزه و گشت و گذار در پارک لاله باید در ایستگاه انقلاب از مترو پیاده شوید و با یک پیاده روی ده دقیقه ای به ورودی پارک برسید.

موزه ملی پزشکی

موزه ملی پزشکی

موزه ملی پزشکی

این موزه که در عمارتی بزرگ و قدیمی در امیرآباد قرار دارد از بناهای دوره قاجاری است که در آن دوره به عنوان اصطبل شاهانه ساخته و استفاده شده بوده. حدود هجده سال پیش، این موزه با نمایش آثار و اطلاعاتی از طب سنتی و پزشکی نوین ایران با تلاش دانشگاه علوم پزشکی افتتاح شد. در این موزه شما می توانید آثار و اشیای دوره های پیش از تاریخ، ابزار و ادوات پزشکی باستانی و پزشکی مدرن ایران را ببینید و سیر تکامل علم پزشکی را تماشا کنید و همچنین با بزرگ ترین پزشکان ایرانی آشنا شوید. اگر به علوم زیستی و پزشکی علاقه دارید بازدید از این موزه را که می توانید در مسیر موزه هنرهای معاصر به آن سر بزنید، از دست ندهید. از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر و در روزهای غیر تعطیل می توانید موزه تاریخ پزشکی ایران را تماشا کنید.

موزه عکسخانه تهران

موزه عکسخانه تهران

موزه عکسخانه تهران

شاید برایتان جالب باشد بدانید این موزه، اولین موزه تخصصی عکاسی در خاور میانه است و در سال 1374 و با تلاش های بهمن جلالی از بزرگ ترین عکاسان ایرانی گشایش یافت. این موزه چندین سالن دارد که در آن ها می توانید انواع ابزار و ادوات عکاسی مثل دوربین های کلاسیک تا دیجیتال را ببینید –دوربین های جعبه ای، دوربین های فانوسی، انواع دوربین های جدید دیجیتال و…- همچنین اگر به عکاسی و عکاسان ایرانی علاقه دارید دیدن نگاتیو عکس های معروف را هم از دست ندهید، عکس هایی که قدمت بعضی از آن ها حتی به دوران قاجار می رسد.

موزه گرافیک

موزه گرافیک

موزه گرافیک

هر روز به جز شنبه و تعطیلات رسمی، از ساعت 10 تا 6 بعد از ظهر می توانید در شرق تهران و منطقه تهرانپارس از موزه ای بازدید کنید که تاریخچه گرافیک ایران را به شکل کامل به نمایش گذاشته و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا محسوب می شود. در ساختمان «ارباب هرمز» که مربوط به دوره قاجار است هم هنرمندان گرافیک مدرن ایران معرفی می شوند و می توانید آثارشان را در قالب پوستر، پوستر فیلم و… به صورت نسخه های اصل ببینید و هم از نمایشگاه های دوره ای که در آن برگزار می شوند لذت ببرید.

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش

پیش از این که این ساختمان به موزه حیات وحش تبدیل شود، یکی از کاخ های پذیرایی پهلوی بود که تا سال ها بعد از انقلاب بی استفاده مانده بود. حالا این مکان موزه ای است که در آن می توانید طبیعت ایران و جهان را ببینید و با نمونه های طبیعی یا تاکسیدرمی شده با حیوانات آشنا شوید. از موجودات ذره بینی مثل باکتری ها تا ببرها و پلنگ هایی که در نواحی مختلف ایران و جود دارند. در سال های اخیر چند مجموعه دیگر هم به این موزه اضافه شده اند که یکی از جالب ترین آن ها هیومن پارک است که با گردش در آن می توانید به درون قسمت های مختلف بدن بروید و همه آن ها را با جزئیات از نزدیک ببینید. در موزه حیات وحش، تاکسیدرمی زرافه را از دست ندهید! از ساعت هشت صبح تا هشت شب، هر روز به جز روزهای تعطیل.

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری

دکتر ناصر هوشمند وزیری از مجسمه سازان بزرگ ایران، خود این غار موزه را به شکل خصوصی در سال 1384 برای نمایش آثارش افتتاح کرد و طراحی و ساختش را به عهده گرفت تا این بنا به اولین غار موزه خصوصی ایران تبدیل شود. این غار موزه با موزه های معمول سطح شهر تفاوت دارد و اتاق های نمایشش، دالان هایی در دل کوه هستند تا آثار استاد وزیری را در آن ها ببینید. آثار استاد وزیری بیشتر روایت کننده داستان های اصیل ایرانی مثل شاهنامه هستند و علاوه بر بخش نمایشگاه، کارگاه و صنایع دستی و بخشی برای آموزش هم دارد. استاد وزیری قبل از درگذشتشان در 6 تیر 1398بیشتر اوقات برای ارائه توضیح در این مکان حضور داشتند و دانشجویان هنر هم می توانستند در همین مکان و زیر نظر ایشان کارورزی کنند. خدایش بیامرزاد.

موزه جهان نما

موزه جهان نما

موزه جهان نما

شاید کمتر کسی در بین شهروندان تهرانی این موزه را بشناسد در حالی که آثار بزرگی در آن برای نمایش گذاشته شده اند. این موزه در اصل بخشی از کاخ نیاوران است که فرح پهلوی آثاری را که از گالری های بین المللی می خرید، در آن نگهداری می کرد. در این موزه آثاری از بزرگان هنر معاصر مثل پابلو پیکاسو، سالوادور دالی و مارک شاگال دیده می شوند و می توانند برای علاقمندان به هنر مدرن خیلی جذاب باشند. در تمام روزها به جز ایام تعطیل از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر می توانید از این مجموعه بازدید کنید.

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش هم یکی از موزه هایی است که پیش از انقلاب در تهران افتتاح شد و یکی از موزه هایی است که در مسیر انقلاب- کارگر شمالی می توانید از آن بازدید کنید. معماری ساختمان این موزه از نمای بیرونی شبیه به دار قالی است و با مساحت سه هزار متری اش، نمایشگاهی دائمی و بزرگ محسوب می شود برای نمایش فرش، گلیم و قالی دستباف ایرانی. در طبقه همکف این موزه 150 قطعه فرش ایرانی به شکل دائمی حضور دارند و طبقه دوم هم برای نمایشگاه های موقت و فصلی در نظر گرفته شده. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان یکی از بزرگ ترین معماران معاصر ایرانی است. هر روز به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری و از ساعت نه صبح تا شش بعد از ظهر می توانید از این موزه بازدید کنید.

موزه تاریخ

موزه تاریخ

موزه تاریخ

این موزه در خیابان میرداماد در شمال تهران قرار دارد و بیشتر از هر چیز، آثاری از تاریخ معاصر ایران و جهان در آن به نمایش درآمده. در تماشاخانه این موزه، تابلوهای نقاشی رنگ روغن قرن سیزدهم و ظروف سفالی دویست سال اخیر از کشورهای انگلستان، روسیه و ایران به نمایش درآمده اند و همچنین در این موزه شما می توانید ظروف کریستالی اصل چک اسلواکی، کاسه و بشقاب های چینی و ظروف دیگری را هم ببینید. این موزه بهترین مکان برای شماست که به نقاشی های معاصر و آثاری از تاریخ ایران علاقه دارید. آثاری مثل مینیاتورهای استاد فرشچیان، شمشیر و تفنگ ناصرالدین شاه و… هر روز به غیر از ایام سوگواری از نه و نیم صبح تا نه و نیم شب می توانید از این موزه در خیابان میرداماد نبش خیابان قبادیان بازدید کنید.

موزه پول

موزه پول

موزه پول

این موزه که به “تماشاگه پول” هم معروف است، اولین گنجینه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران است که در آن هزاران سکه و 750 قطعه اسکناس از دوران های مختلف تاریخ ایران به نمایش در آمده اند تا سیر تکامل پول در این کشور را از نزدیک ببینید، حتی از دوران های تاریخی ما قبل پول. موزه پول در کیلومتر 4 جاده تهران کرج و مجموعه ارم سبز قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی است در خط چهار مترو، ایستگاه ارم سبز پیاده شوید.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی تهران، در سه طبقه حیوانات مختلف تاکسیدرمی شده را برای علاقمندان به نمایش گذاشته. در این بنای سه طبقه شما می توانید انواع گونه های جانوری مثل سوسک ها، پروانه ها و ملخ ها و حتی گونه های کمیاب و نسل های منقرض شده را تماشا کنید. این موزه فسیل های زیادی را هم به نمایش گذاشته تا دوستداران طبیعت ایران با گشت و گذار در آن از دیدن تاریخ تکامل گونه های زیستی لذت ببرند. این موزه در میدان هفت تیر ابتدای خیابان قائم مقام قرار دارد و دسترسی به آن از طریق متروی هفت تیر خیلی راحت است.

موزه امام علی

موزه امام علی

موزه امام علی

موزه امام علی مکانی است برای نمایش تابلوهای نقاشی و آثار قهوه خانه ای و به طور کلی هنرهای دینی که ائمه را به تصویر کشیده اند. در این موزه شما می توانید خوشنویسی های مذهبی و پرده خوانی های قدیمی را ببینید. همین چند وقت پیش پرده کعبه که به ایران هدیه داده شد در این موزه به نمایش گذاشته شد. آمفی تئاتر این موزه برای جلسات مختلف فرهنگی و مذهبی در اختیار شهروندان است. این موزه در خیابان اسفندیار در شمال خیابان ولیعصر قرار دارد و هر روز به جز ایام سوگواری، از ساعت نه صبح تا چهار بعد از ظهر آماده پذیرایی از بازدید کنندگان است.

موزه تنوع زیستی

موزه تنوع زیستی

موزه تنوع زیستی

این موزه که در پارک پردیسان در غرب تهران قرار دارد، نمونه های مختلفی از گیاهان و جانوران را در خود جمع آوری کرده. در این موزه نمونه های مختلفی از آثار زیستی بر اساس قاره به صورت تاکسیدرمی یا مجسمه به نمایش در آمده. حیواناتی از ایران و اروپا و حتی آفریقا. در موزه تنوع زیستی پردیسان شما می توانید نمونه های کوچک زیستگاه های ایران مثل تالاب انزلی را هم از نزدیک ببینید.

موزه عروسک های ملل

موزه عروسک های ملل

موزه عروسک های ملل

این موزه که با شعار «پنجره ای رو به جهان» در سال نود و سه و همزمان با روز جهانی صلح افتتاح شد، مکانی است برای بازدید کنندگان تا با عروسک ها و فرهنگ اسباب بازی ملت های مختلف دنیا آشنا شوند. حدود دو هزار عروسک از گوشه و کنار دنیا با آداب و رسوم و قصه ها و افسانه های خودشان در این موزه به تفکیک قاره به نمایش در آمده اند. این موزه هر سال دوره ها و کارگاه های مختلفی هم برای آشنایی با فرهنگ بازی جهانی برای کودکان و بزرگسالان برگزار می کند.

باغ موزه مینیاتور

باغ موزه مینیاتور

باغ موزه مینیاتور

این باغ موزه یکی از جدیدترین موزه های تهران است که در بزرگراه امام علی، خیابان جانبازان قرار دارد. در این موزه آثار باستانی و بناهای مشهور ایران و جهان در ابعاد کوچک و به اصطلاح مینیاتوری به نمایش در آمده اند. سازه های کوچکی مثل میدان نقش‌جهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، میدان آزادی تهران و… که در کنارشان یک بازارچه خود اشتغالی هم وجود دارد.

نوشته های مشابه