راهنمای خرید

خرید میز و صندلی کودک

در واقع بازار مبلمان مملو از محصولات متنوع است و از این حیث چندان با محدودیت رو به رو نیستیم اما به درستی با معیارهای مهم در انتخاب مبلمان مخصوص کودکان نیز آشنایی نداریم. در این نوشتار تلاش کرده ایم تا شما را با شاخص های مهم میز و صندلی مناسب کودک آشنا کنیم. به نظر می ‌رسد برای خرید میز و صندلی کودک به‌ ناچار باید خودمان را کمی کوچک کنیم و به ‌جای فرزندانمان بگذاریم. خود را در راه رفتن، دویدن، نشستن، جنب و جوش و انجام فعالیت‌ های مختلف نظیر نقاشی کشیدن، بازی کردن و غذا خوردن همانند کودکان تصور کنیم و با نیازهای آنها (که برای افراد بزرگسال به هیچ وجه مطرح نیستند) آشنا شویم. اگر به‌ خوبی بتوانید این تصور را در ذهن خود شکل دهید احتمالاً با مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد مواجه می ‌شوید. پس بیش از این شما را درگیر مقدمه نمی‌ کنیم و به یافتن پاسخ یک سؤال می‌پردازیم: برای انتخاب میز و صندلی کودک به چه معیارهایی توجه کنیم؟!

خرید میز و صندلی کودک

ابعاد و ارتفاع میز و صندلی مخصوص کودکان

هنگامی‌ که صحبت از خرید میز و صندلی کودک می‌کنیم طبیعتاً باید به میز و صندلی ‌هایی فکر کنیم که ابعاد آنها با جثه کودکان هماهنگ باشد. کودکان از نشستن بر روی میز و صندلی مخصوص بزرگسالان کلافه می ‌شوند. آنها حتی نمی ‌توانند ساده ‌ترین کارهای ممکن مانند غذا خوردن را بر روی این میز و صندلی ‌ها به ‌درستی انجام دهند. پس نخستین معیار برای انتخاب مبلمان مخصوص کودکان ابعاد آنهاست.

ارتفاع مناسب میز و صندلی مخصوص کودکان نسبت به یکدیگر

استخوان بندی نرم کودکان موجب شده تا در صورت نشستن نادرست به ‌سرعت مفاصل و زانوهای آنها آسیب ببینند. در واقع ارتفاع میز و صندلی مخصوص کودکان باید به ‌گونه ‌ای باشد که پای آنها به ‌راحتی با زمین در تماس باشد. این معیار اگر چه چندان به چشم نمی‌ آید اما از بروز پادرد، خواب رفتگی پا و آسیب ‌های جدی ‌تر نظیر پای پرانتزی جلوگیری می‌ کند.

خرید میز و صندلی کودک

ارتفاع مناسب میز و صندلی و دسته ها

علاوه بر این ارتفاع میز و صندلی نسبت به یکدیگر باید به گونه ای تنظیم شود که کودک برای تسلط بر کاری که انجام می‌دهد (خواه غذا خوردن باشد یا بازی و یا انجام تکالیف مدرسه) نیاز به کشیدن یا خم شدن بیش از اندازه نداشته باشد. میزهایی با ارتفاع کوتاه نسبت به نشیمنگاه صندلی موجب می ‌شوند تا کودکان هنگام استفاده از آنها ناچار شوند بیش از حد خم شوند. در مقابل میزهایی با ارتفاع زیاد نیز کودکان را برای انجام کارهای خود به ‌زحمت می ‌اندازد و موجب کشیدگی بیش از اندازه کمر و ستون فقرات می ‌شوند. افزون بر این چیزی که موجب نارضایتی کودکان از نشستن بر روی صندلی بزرگسالان می ‌شود عدم تسلط کافی به صندلیست. فاصله زیاد دست کودکان تا دسته ‌های صندلی باعث می ‌شود که کودک برای ایجاد یک تکیه‌ گاه مناسب دست‌ های خود را با زاویه بیشتری باز کرده و بر روی آنها قرار دهد. این امر سبب خستگی زود هنگام کودکان پس از نشستن بر روی صندلی می ‌شود. با این وصف طول و عرض نشیمن صندلی ‌ها باید با شرایط بدنی کودکان سازگار باشد.

خرید میز و صندلی کودک

چه رنگی انتخاب کنیم؟

رنگ مناسب از دو سو بر مبلمان مخصوص کودکان به ‌خصوص میز و صندلی تأثیر می ‌گذارد از یک سو کودکان به رنگ ‌های شاد مانند سبز، آبی، قرمز و نارنجی علاقه دارند و استفاده از این رنگ ‌ها موجب تمایل بیشتر کودکان به استفاده از وسایلشان می‌شود از سوی دیگر به ‌کارگیری بیش ازحد رنگ ‌های روشن مانند سفید، کثیفی وسایل و به‌ هم‌ ریختگی اتاق کودکان را بیشتر نمایان می ‌کند. نتیجه آنکه هنگام خرید میز و صندلی کودک برای رنگ آنها دقت زیادی به خرج دهید.

خرید میز و صندلی کودک

میز و صندلی هایی با طرح حیوانات برای کودکان

اگر کودکتان تمایلی به استفاده از لوازم خود ندارد و با آنها ارتباط برقرار نمی ‌کند علت را در گیرا نبودن وسایل آنها جستجو کنید. کودکان بیش از ما بزرگسالان به برقراری ارتباط با وسایلشان اهمیت می ‌دهند و این ارتباط نقش مهمی در استفاده و حتی نگهداری آنها از لوازمشان دارد. جالب ‌تر اینکه آنها با بعضی از لوازم خود که شکل و شمایلی متفاوت دارند دوست می ‌شوند در نتیجه چندان عجیب نیست که نتوانند با میز و صندلی‌ های معمولی و بدون فرم و حالت هیجان‌ انگیز ارتباط برقرار کنند. توصیه می‌کنیم که به‌ جای پرخاش و تنبیه کودکان برای استفاده و نگهداری از میز و صندلی لوازمی با طرح ‌های مورد علاقه کودکان مانند طرح‌ های کارتونی، حیوانات و عروسک‌ های معروف خریداری کنید.

خرید میز و صندلی کودک

ایمنی مبلمان مخصوص کودکان

کودکان به دلیل جنب و جوش و تحرک زیاد در مقایسه با ما آسیب‌ پذیرترند. همچنین آنها در سال‌ های آغازین زندگی در راه رفتن و دویدن چندان تعادلی ندارند و دائم به زمین می ‌خورند. در نتیجه تا حد امکان باید وسایلی سنگین با گوشه ‌های تیز و برنده را از دسترس آنها خارج کرد. میز و صندلی مخصوص کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیست و هنگام خرید اینگونه وسایل باید به وزن کم، نبود گوشه ‌های برنده (به‌خصوص در وسایل پلاستیکی) دقت کرد. همچنین پایه صندلی‌ ها باید به‌ گونه‌ ای طراحی شده باشند که با جا به جایی کودکان بر روی صندلی به ‌راحتی واژگون نشود. همچنین میز مخصوص کودک باید از پایه ‌هایی وسیع برخوردار باشد تا در اثر تکان ‌های ناخواسته که کودکان به این وسایل وارد می کنند تعادل خود را از دست ندهد.

خرید میز و صندلی کودک

میزی با فضای مناسب انتخاب کنید

با وجود اینکه کودکان از جثه‌ ای کوچک برخوردارند اما معمولاً برای انجام کارهای خود به وسایل زیادی احتیاج دارند. آنها معمولاً با بیش از یک اسباب بازی در حال بازی هستند. هنگام نقاشی با ده‌ ها مداد رنگی مختلف کار می ‌کنند. علاوه بر این نوزادان و کودکان یکی دو ساله به دلیل عدم تسلط کافی به دست‌ های خود در هنگام غذا خوردن به فضای بیشتری نیاز دارند. با این وصف میزی که برای کودکان در نظر می‌ گیرید علاوه بر ارتفاع مناسب می‌ بایست از طول و عرض کافی برخوردار باشد.

وزن کم معیار مهم مبلمان مخصوص کودکان

کودکان معمولاً وزن بالایی ندارند و میز و صندلی با وزن کم نیز علاوه بر اینکه استحکام خوبی در برابر وزن آنها دارند خطر کمتری هم برای کودکان ایجاد می‌کنند اما این وزن کم یک مزیت دیگر نیز به همراه دارد. در واقع کودکان در خانه جای ثابتی ندارند و مادران می ‌بایست با توجه به سن و سال کودکان خود با آنها همراه باشند. در نتیجه ممکن است گاهی ناچار باشند کودک خود را به آشپزخانه، اتاق کار یا نشیمن بیاورند. در چنین مواقعی اگر میز و صندلی مخصوص کودکان از وزن کمی برخوردار باشند به‌ راحتی جا به جا می‌ شوند و فضای نشیمن مناسب کودک را فراهم می ‌کنند.

نوشته های مشابه