تابستان

اول تابستون تو بقیه دنیا چه خبره؟

سنت پترزبورگِ روسیه، فصل شب ‌های روشن تابستان
سنت پترزبورگِ روسیه، فصل شب ‌های روشن تابستان

سن پترزبورگِ روسیه، فصل شب ‌های روشن تابستان

در تابستان، فضایی رمانتیک و جشن ‌گونه بر تمام خیابان‌ های سن پترزبورگ حاکم می ‌شود. از اواسط ماه اردیبهشت تا تیر و مرداد شهروندان سن پترزبورگ «شب‌ های روشن» یا «شب‌ های سفید» را جشن می ‌گیرند. در این چند ماه خورشید تقریبا غروب نمی ‌کند و روزهای پر از نور هیچوقت تمام نمی‌ شوند. مردم روسیه این پدیده را «بلیه نوچی» می نامند و در زمان به وجود آمدنش به خیابان ‌ها می‌ روند و در کنسرت ‌های خیابان، فستیوال‌ها، مراسم باله و اپرا شرکت می ‌کنند و تا صبح در رستوران ‌های مختلف غذاها و نوشیدنی ‌های هیجان ‌انگیز می ‌خورند و می ‌نوشند. در این فصل پل‌ های روی رودخانه نوا دوباره نصب می ‎‌شوند و مردم برای شنا به دریاچه لادوگا می ‎روند. در بیست و دوم ماه ژوئن (اول تیر ماه) بیش از یک میلیون نفر برای حضور در این جشنواره ها و مراسم قایقرانی‌ اسکارلت روی رود نوا دور هم جمع می‌ شوند و به آب انداختن کشتی‌ های بزرگ را تماشا می ‌کنند. این رودخانه که در داستان‌ ها و افسانه‌ های قدیمی روسی حضور پررنگی دارد میزبان بزرگ ‌ترین گردهمایی عمومی سالانه روسیه است.

کراکوف در لهستان، میزبان فستیوال ویانکی

کراکوف در لهستان، میزبان فستیوال ویانکی

کراکوف در لهستان، میزبان فستیوال ویانکی

ویانکی، اسم یکی از معروف ‌ترین جشن ‌های تابستانی در لهستان است که بعضی از لهستانی‌ ها اعتقاد دارند ریشه ‌اش به جشن ‌های باستانی می ‌رسد. واژه لهستانی ویانکی به معنای «تاج گل» است که نمادی است از آینده، بخت خوب در عشق و البته باروری. در این جشن به شکل سنتی زنان سرپوش‌هایی با گیاهان نمادین را بر سر می گذارند و نهایتا به آب رودخانه می‌ سپارند. بعد پسرهای جوانی که روی قایق در رودخانه در حال گذر هستند، تلاش می ‌کنند تاج های گل را بگیرند. این فستیوال در تمام لهستان برگزار می ‌شود اما ریشه ‌اش در کراکوف است که همیشه میزبان بزرگ ‌ترین و مفصل ‌ترین جشن ‌ها در تابستان است. این جشن بیشتر در طول رود ویستولا برگزار می ‌شود و البته در کنار جشن ویانکی، کنسرت ‌ها، آتش ‎بازی‌ ها، جشنواره‌ های غذا و … هم هستند!

مطلب مرتبط  مبلمان تابستانی خود را بسازید 2
شب آتش، فستیوال ژوان قدیس در بارسلونا

شب آتش، فستیوال ژوان قدیس در بارسلونا

شب آتش، فستیوال ژوان قدیس در بارسلونا

اسپانیا یکی از کشورهایی است که همیشه دلیلی برای جشن و رقص و موسیقی در آن پیدا می ‌شود. جشن سنت ژوان یا ژوان قدیس هم یکی از این جشن‌ هاست که در اولین روز تابستان یا طولانی ‌ترین روز سال برگزار می‌ شود. وقتی در این روز خورشید به بالاترین نقطه خود در آسمان می ‌رسد مردم با برپا کردن آتش، برای وجود خورشید که نمادی از باروری، ثروت و قدرت است شکرگزاری می‌ کنند. آب، گیاهان و آتش سه نماد مختلف این جشن هستند. آب نماد پاکی و بخشودگی گناهان است. در این جشن بسیاری از افراد محلی تن به آب می‌ زنند و تا آخر شب در دریای مدیترانه شنا می‌ کنند. گیاهان هم نماد شفا هستند. آویشن، رزماری و گل شاه‌ پسند معمولا در غذاهای سنتی این شب وجود دارند. آتش هم نماد باروری، خلوص و رهایی است. همچنین در سنت ‌های اسپانیایی، آتش گناهان شما را می ‌شوید و افراد از شر بدشانسی نجات می ‌دهد. این، سنتی را به وجود آورده که در آن مردم اسپانیا در اولین روز تابستان آتش برپا می کنند و آسمان بارسلونا را تا صبح روشن نگه می ‌دارند.

فستیوال آموری نبوتا متسوری، میزبان سه و نیم میلیون در ژاپن

فستیوال آموری نبوتا متسوری، میزبان سه و نیم میلیون در ژاپن

فستیوال آموری نبوتا متسوری، میزبان سه و نیم میلیون در ژاپن

این فستیوال تابستانی تنبلی و خواب آلودگی روزهای تابستان تنبلی در منطقه آئوموری ژاپن یکی از بزرگترین فستیوال‌ های کشوری است که به کشور فستیوال های بزرگ معروف است و هر سال بیش از سه و نیم میلیون نفر را برای دیدنش به ژاپن می کشاند. نبوتا یعنی خواب آلودگی و شهروندان آئوموری در این فستیوال که در اواخر تابستان (دوم تا هفتم ماه آگوست یعنی نیمه شهریور) برگزار می شود تنبلی و خواب آلودگی روزهای تابستان را کنار می گذارند. در این فستیوال قایق های چوبی و کاغذی که تزئین و نورپردازی شده اند، در شهر گردانده می شوند و همراه خودشان موسیقی طبل و فلوت را به محله های مختلف می برند. شرکت در این رویداد رایگان است اما اگر بازدیدکنندگان بخواهند به رژه محلق شوند، باید لباس مخصوص رقص یعنی هانتو را بپوشند!

مطلب مرتبط  بهترین شهربازی های جهان در تابستان 2019