مبلمان اداری

راهنمای خرید انواع صندلی اداری ارگونومیک

راهنمای خرید انواع صندلی اداری ارگونومیک

دلایل زیادی وجود دارد که شما را به سمت خرید یک صندلی اداری ارگونومیک ترغیب می­کند. اما اینکه یک صندلی ارگونومیک چه ویژگی­های متمایزی نسبت به سایر صندلی­های اداری دارد، در این مقاله برای شما شرح داده می­شود. قبل از هر چیز، بهتر است بدانیم کلمه ارگونومی یا ارگونومیک به چه معنی است و چرا از این کلمه نه تنها برای خرید یک صندلی اداری استاندارد، بلکه برای خرید اکثر لوازم و وسیله­های ایمن، استاندارد و طبی استفاده می­کنند؟

ارگونومی چیست و به  چه چیز ارگونومیک می­گویند

فقدان لوازم ارگونومیک در زمان کار

ارگونومی در اصل یک واژه یونانی است که در اصل در زبان لاتین به این شکل مورد استفاده قرار نمی­گیرد. این واژه به این معنی است که بتوان، از تمام علوم و دانشی که همواره برای بهتر شدن زندگی انسان، سلامتی، و افزایش طول عمر او، بدست آمده است، در طراحی و ساخت لوازم، وسایل و محیط­ کار، زندگی و تحصیل انسان­ها استفاده کرد. در زبان لاتین، صفت ارگونومیک را برای چنین وسایل، لوازم و شرایط محیطی، بکار می­برند.

خرید صندلی اداری ارگونومیک موجب بهبود مشکلات فیزیکی و روانی انسان شده و فشارها، ناراحتی­ها و دردهای انسان را که به دلیل استفاده از لوازم غیراستاندارد و شرایط بد یا حالات نادرست در طولانی مدت به وجود آمده است، کاهش می­دهد. از جمله این شرایط می­توان به دیسک کمر، آرتروز گردن اشاره کرد.

امروزه از طراحی ارگونومیک در لوازم منزل، وسایل شخصی و محیط­­های کاری، تحصیلی، ورزشی و تفریحی یا حتی منازل استفاده می­شود. لوازم و وسایلی چون تختخواب، انواع صندلی، میز مطالعه یا میز کار، موس، صفحه کلید، کفش و صندل، کیف و چمدان و غیره، نمونه­هایی از این قبیل هستند.

ویژگی های یک صندلی اداری ارگونومیک چیست؟

صندلی اداری ارگونومیک طراحی شده است تا به بهترین شکل ممکن به سلامتی و راحتی کاربر اهمیت دهد. ویژگی‌های یک صندلی اداری ارگونومیک به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از مناطق بدن: یک صندلی اداری ارگونومیک باید مناطق مختلف بدن کاربر را حمایت کند. این شامل پشتیبانی از ناحیه کمر، کمرگردی، گردن، و بازوها می‌شود. پشتیبانی به وسیله پشتی‌دهی و نرمی‌های مناسب به موقعیت طبیعی بدن کاربر در طول مدت زمان نشستن کمک می‌کند.
  • تنظیمات قابل تنظیم: یک صندلی ارگونومیک باید دارای تنظیمات متعددی باشد. این تنظیمات شامل تنظیم ارتفاع صندلی، عمق صندلی، ارتفاع نشیمن، زاویه برای کمرگردی و پشت، و همچنین حرکت پنل‌های دستی و پا به صورت آسان برای انطباق با اندازه و نیازهای کاربر می‌شود.
مطلب مرتبط  معرفی میز اداری مناسب استارتاپ جدید+ 30 مدل و عکس

علاوه بر این، صندلی اداری ارگونومیک ممکن است دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشد، از جمله پشتیبانی از جریان هوا برای تهویه مناسب و جلوگیری از تعریق، و همچنین مواد مقاوم و دوام برای استفاده طولانی مدت. انتخاب یک صندلی اداری ارگونومیک با تمرکز بر راحتی و سلامتی کاربران می‌تواند به بهبود عملکرد در محیط کار و کاهش مشکلات جسمی مرتبط با نشستن بر روی صندلی‌های نامناسب کمک کند.

صندلی ارگونومیک چه نوع صندلی است و استفاده از آن چه اهمیتی دارد

صندلی اداری ارگونومیک

همانطور که در بالا اشاره شد، ارگونومیک علم طراحی و تولید وسایل و لوازم کاربردی انسان به صورت کارآمد، استاندارد و ایمن در بهترین حالت ممکن است. زمانی که صحبت از صندلی اداری ارگونومیک می­شود، قیاس استفاده از یک صندلی راحت، خستگی ناپذیر و کارآمد با یک صندلی غیر استاندارد، ناخوشایند و آزاردهنده، به ذهن می­آید.

هرچند افراد می­توانند هر نوع صندلی را برای خود تهیه کنند و هیچ اجباری برای خرید صندلی اداری ارگونومیک نیست. اما انتخاب یک صندلی ارگونومیک، می­تواند گزینه­ای برای مهیا کردن بهبود سلامتی بدن انسان، ایمنی، راحتی و کارآمدی در محل کار شود. این نوع صندلی، فشارهای آزار دهنده­ ناشی از نشستن های طولانی مدت روی صندلی­های غیر استاندارد که موجب افزایش درد، ناراحتی و عامل به وجود آوردن بسیاری از مشکلات جسمی از جمله آرتروز و دیسک کمر و گردن، انحراف ستون فقرات، سیاتیک و غیره در افراد می­شود، کاهش می­دهد.

این روزها خیلی از تولید­کنندگان صندلی، با شعار طراحی­ ارگونومیک، صندلی تولید می­کنند و تبلیغات گستره­ای نیز برای جذب مشتریان انجام می­دهند. اما آیا همه صندلی­های تولید شده، با معیارها و ضوابط استاندارد تولید یک صندلی اداری ارگونومیک مطابقت دارد؟

 

خصوصیات یک صندلی اداری ارگونومیک

صندلی اداری ارگونومیک

فرم صحیح استفاده از صندلی

زمانی که صحبت از یک صندلی اداری ارگونومیک می­شود، باید راحتی تمام اعضای بدن انسان را که به گونه­ای با صندلی عجین هستند، در نظر گرفت. به طور تقریبی می­توان گفت که 80 درصد از اعضای بدن انسان از سر، گردن، کمر، باسن، پاها، نوک انگشتان پا گرفته تا فرم قرار گرفتن دست­ها در کنار صندلی به گونه ای جدایی ناپذیر با صندلی سرکار دارند. اگر به هنگام کار کردن طولانی مدت، هر یک از این قسمت­ها برای شما دردناک شده یا درد آن ناحیه افزایش پیدا می­کند، بدانید که از صندلی درستی برای انجام امور خود استفاده نمی­کنید. در قسمت زیر، به خصوصیات یک صندلی اداری ارگونومیک اشاره می­شود:

مطلب مرتبط  اصول طراحی مبلمان اداری چیست؟

قسمت پشت صندلی

قسمت پشت صندلی باید به گونه ای طراحی شود که گودی کمر را کاملا پوشش دهد. این قسمت محافظ ستون فقرات می­باشد و نوع طراحی آن در تولید صندلی ارگونومیک، مهم تلقی می­گردد. این ناحیه باید به گونه ای طراحی شود که کل کمر به صورت صاف به صندلی تکیه داده شود و با داشتن کمی برآمدگی، گودی کمر نیز پوشش داده شود. بنابراین ارتفاع این قسمت نیز باید متناسب با ارتفاع کمر باشد. عدم رعایت این نکات، موجب نشستن به صورت خمیده و قوز شکل شده و ناراحتی های زیادی را نه تنها برای کمر و ستون فقرات بلکه به دلیل جلو آمدن گردن در این حالت نشستن، مشکلات و ناراحتی های مرتبط با گردن و سردرد را نیز به وجود خواهد آورد.

نشینمنگاه صندلی

این قسمت از نظر اندازه باید متناسب با قسمت تحتانی انسان باشد. فرم طراحی به گونه ای باشد که مانع از فشار به استخوان های باسن و دنبالچه شود. بهترین حالت اندازه زمانی است که عرض و طول صندلی علاوه بر پوشش کامل باسن، بلکه وزن قسمت بیشتری از ران پا را نیز پوشش دهد. البته این در صورتی است که کف پا کامل بر روی زمین باشد و پاها معلق در هوا نباشند. زیرا در غیر این صورت موجب فشار به زانو و درد مفاصل این ناحیه، همچنین مچ و ساق پا می­شود.

ارتفاع صندلی

ارتفاع صندلی باید متناسب با قد افراد باشد. استفاده از جک با سایز مناسب و امکان تغییر ارتفاع صندلی، می­تواند به تحقق این استاندارد کمک کند. ارتفاع باید به گونه­ای باشد که کف پا کامل بر روی زمین قرار بگیرد و در هوا معلق نباشد. معمولاً برای فرد جکی را انتخاب می­کنند که در پایین­ترین حالت صندلی، پاها روی زمین قرار بگیرد و مجبور به خرید زیرپایی نباشد. ارتفاع پشت صندلی نیز باید متناسب با قد کمر فرد باشد. پشت صندلی در صورت کوتاه بودن و یا بلند بودن، موجب آزار و ناراحتی کمر، گردن و سر می­شود.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید مبلمان اداری نظری

دسته ­های صندلی

دسته های صندلی، تکیه گاهی برای دستان می­باشد و در صورت قرارگرفتن صحیح به شکل هم­راستا با میز، راحتی و بازدهی کار افراد را افزایش می­دهد. این دسته­ها، موجب آویزان نشدن دست­ها به هنگام کار می­شوند. اندازه و فرم دسته­ها متناسب با صندلی طراحی شده و جایگاه دست، از آرنج تا قسمت پایینی آن در نظر گرفته می­شود.

جنس صندلی و پوشش بکار رفته در آن

جنس موارد بکار رفته در صندلی باید به گونه ای باشد که موجب عدم تعریق یا جذب زیاد گرما، حساسیت و خارش شود و هوا در آن به خوبی جریان پیدا کند. لایه پوششی باید ضخامت کافی داشته باشد تا بتواند راحتی را برای افراد فراهم کند. پوشش سفت، انعطاف ناپذیر و زبر مناسب استفاده نخواهد بود.

قفل صندلی اداری ارگونومیک

قفل صندلی، امکان تکیه دادن به صندلی به صورت ایستا یا متحرک جهت استراحت دادن به کمر را فراهم کرده و خاصیت انعطاف پذیر یک صندلی ارگونومیک محسوب می­شود.

صندلی اداری ارگونومیک

امکان تغییر زاویه بیشتر از 90 درجه صندلی به منظور خواب و استراحت

چرخ یا پایه های صندلی

پایه­ها باید به گونه­ای باشند که تعادل صندلی حتی در صورت وزن زیاد حفظ شود. عموماً برای صندلی­های چرخدار، پنج پایه در نظر گرفته می­شود. جنس و ساختار چرخ، طوری است که حرکت صندلی به تمامی جهات به سادگی امکان پذیر باشد.

سایر ویژگی های ویژه صندلی اداری ارگونومیک

چرخش صندلی، از جمله ویژگی های ممتاز یک صندلی ارگونومیک است. هر چند در بعضی مقالات آن را یک ضرورت به حساب آورده­اند. اما در صورت نبودن آن نیز موجب فشار و ناراحتی اعضای بدن نمی­شود و فقط راحتی کار را خصوصا در مشاغلی که مجبور هستید به صورت مرتب از این سو به آن سوی میز بتابید تا تلفن پاسخ دهید، با کامپیوتر کار کنید یا فکس بفرستید بسیار پرکاربرد هستند. پشتی قسمت بالای صندلی، تکیه گاهی برای سر و گردن افراد است و با وجود آن می توان از درد و ناراحتی این ناحیه کاست. امکان تغییر زاویه بیشتر از 90 درجه صندلی به منظور خواب و استراحت، یکی دیگر از ویژگی­های ویژه یک صندلی اداری ارگونومیک مدرن می­باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *