تابستان

تابستونه، بیا بریم سفر

آبشار کلشتر
آبشار کلشتر

2-آبشار کلشتر

استان های گیلان و مازندران آنقدر گردشگر به خود دیده اند که نمی توان ادعا کرد طبیعت بکری در آن باقی مانده باشد. با این حال آبشار کلشتر از آن مناظری است که بشر کمتر دستکاری اش کرده. آبشاری در جنوب غربی شهرستان رودبار. قطرات زلال این آبشار که به چشمه می ریزند از پشت تلالو سبز برگان درخت زیتون دیدنی است. این آبشار 20 متر طول دارد و در تابستان هم پرآب است. پس اگر مقصد تکراری استان های شمالی را انتخاب کردید حداقل به دنبال نام های جدید باشید.

آبشار هفت چشمه، جاده چالوس

آبشار هفت چشمه، جاده چالوس

4-آبشار هفت چشمه، جاده چالوس

اگر کمی خسته اید می توانید گزینه های در درسترس تر را انتخاب کنید. مثلا اگر اهل تهران هستید نیاز نیست راه دوری روید. استان البرز یکی از استان های کوهستانی و سرسبز ایران، دارای چشمه ها و آبشارهای زیادی است که زیبایی طبیعت این استان را بیشتر کرده است و این روزها توجه همگان را به خود جلب کرده است. آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای این استان است که در 17 کیلومتری جاده کرج- چالوس در نزدیک روستای ارنگه قرار گرفته است. بهترین وقت بازدید برای این آبشار فصل تابستان است. بازدیدکنندگان برای رسیدن به این آبشار از میان دره‌ای بسیار زیبا و لذت بخش عبور می کنند. وجود آبشارهایی با ارتفاع کمتر و پوشش گیاهی زیبایی که در اطراف این آبشار است می تواند سوژه عالی برای عکاسی بازدیدکنندگان باشد چرا که فضای فوق العاده زیبایی را ایجاد کرده است. البته که در این آبشار باید انتظار جمعیت زیاد بازدیدکنندگان را داشته باشید.

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

1-آبشار آسیاب خرابه جلفا

اگر مسافر استان های شمال غربی هستید بازدید از آبشار آسیاب خرابه را فراموش نکنید. جلفا یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی است که به دلیل آب و هوای خوبی که دارد در فصل تابستان میزبان مسافران و مهمانان زیادی است. آبشار آسیاب خرابه با دیوارهایی پوشیده شده از خزه هایی به رنگ سبز یکی از زیباترین مناطق جلفا در استان آذربایجان شرقی است. شاید وجود این همه سبز درخشان در دل کوه هایی زمخت و سنگی کمی عجیب به نظر برسد اما این آبشار همه این تصورات را برهم زده است. آسیاب خرابه یک آسیاب آبی بزرگی بوده است که زمانی مردم منطقه از آن استفاده می کردند اما به دلیل خراب شدن در گذر زمان به این نام معروف شده است. هوای خوب و وجود منظره های سرسبز آبشار آسیاب خرابه از ویژگی هایی است که این مکان را می توانید به عنوان یک مقصد گردشگری در گرما تابستان انتخاب کنید. اگر قصد رفتن به این آسیاب زیبا را دارید باید از شهر تبریز به سمت جلفا بروید و شهر زیبای جلفا را به سمت آسیاب خرابه ترک کنید. در مسیر می توانید بازدید از کلیسای سنت استپانوس را هم در برنامه تان بگذارید. کلیسایی که قدمتی 1200 ساله دارد و به نام استفان سنت استپانوس اولین شهید مسیحیت نامگذاری شده است.

آبشارهای استان لرستان

آبشارهای استان لرستان

3-آبشارهای استان لرستان

شوی، چکان، بیشه، آب سفید، نوژیان، وارک، سرکانه و افرینه ابشارهای استان لرستان (و برخی خوزستان) هستند که به لطف باران های امسال پرآب تر از همیشه شده اند. بعضی از این آبشارها درست در مرز لرستان و خوزستان قرار دارند اما سرسبزی طبیعت آن بیشتر یادآور استان لرستان است. این آبشارها گرچه در روزهای تعطیل تابستان گردشگران محلی را به خود جذب می کنند اما همچنان زیبایی و نشاط خود را حفظ کرده اند. البته حضور بدون امکانات و آگاهی و شنا کردن در محل آبریز این آبشارها می تواند خطرناک باشد. به خصوص افرینه که هر ساله چند نفری در آن غرق می شوند. اما قطعا تماشای آن ها و لذت بردن از این زیبایی نیاز به ریسک کردن ندارد.
دریاچه زریبار کردستان
دریاچه زریبار کردستان

6-دریاچه زریبار کردستان

تلالو طلاگون نور در سطح زریبار را در کمتر دریاچه ای می توان دید. به سبب همین درخشش زرین است که دریاچه زریبار یا زریوار نام گرفته است. دریاچه زریبار را می توان به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور و زیباترین زمرد درخشان کردستان معرفی کرد که دورتا دور این دریاچه رو کوه های زیبایی کردستان محصور کرده است و جلوه زیبا و منحصر به فردی به دریاچه داده است. این دریاچه زیبا در 3 کیلومتری غرب شهر مریوان در استان کردستان قرار گرفته است و می توانید در سفرتان به کردستان یک غروب دل انگیز را در کنار آن با نمایش زیبای مرغان ماهیخوار بر فرازش تجربه کنید.

مطلب مرتبط  10 استخر با طراحی داخلی منحصر به فرد
دریاچه اوان الموت

دریاچه اوان الموت

7-دریاچه اوان الموت

دریاچه ها همیشه یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری بوده اند که با آب و هوای خوبی که دارند یک فضای آرام بخش و دل نشینی را به وجود می آورند. یکی دیگر از دریاچه هایی که میتوان در تعطیلات تابستان برای ساعتی وقت خود را به دور از شلوغی شهر با آرامش در آن مکان بگذرانید دریاچه اوان الموت واقع در دامنه کوه خشچال در 75 کیلومتری استان قزوین است. این دریاچه یکی از معروفترین دریاچه های ایران با چشم انداز زیبایی است. بهترین وقت سفر به این منطقه فصل تابستان است چرا که آب و هوای خنکی دارد. در اطراف این دریاچه پوشش گیاهی زیبایی از قبیل درختانی همچون بید، چنار، سیب فضای زیبایی را برای کمپ زدن به وجود آورده است. در تعطیلات تابستان با رفتن به این منطقه سفر خاطره انگیز و لذت بخشی را برای خود به وجود بیاورید.

چشمه بل

چشمه بل

5. چشمه بل

قایق سواری کردن یکی از تفریحات معمول هر منطقه گردشگری آبی است. اما قایق سواری زیر چشمه بل از آن نمونه های کم نظیر است. کافی است بدانید در ثانیه سه تا چهار هزار لیتر از ارتفاع 15 متری به دریاچه سد داریان می ریزد تا هیجان قرار گرفتن زیر آن را درک کنید. چشمه بل در دو کیلومتری روستای هجیج واقع شده که زمانی قطب صنایع دستی منطقه هورامانات بود. هورامانات منطقه ای بکر با طبیعتی کوهستانی و دیدنی در استان کرمانشاه است. اگر به استان کرمانشاه رفتید، سراب روانسر و چشمه های جوشان و آب های گوارای ارتفاعات دالانی را هم در نظر داشته باشید.
دریاچه شهیون، دزفول (دریاچه سد دز)
دریاچه شهیون، دزفول (دریاچه سد دز)

8-دریاچه شهیون، دزفول (دریاچه سد دز)

هر یک از نقاط ایران دارایجذاب ترین تفریحات است که باعث شده است کشور ایران را به یک کشور چهارفصل تبدیل کند. یکی از استان هایی که توجه مسافران را به خود جلب می کند، استان خوزستان است. شهر دزفول از جمله شهرهای این استان است که هر ساله مسافران زیادی به این شهر سفر می کنند. به طبع از قدیم و ایام هر جا که آب بوده است روستا و آبادی در آن مکان شکل گرفته است، رودخانه دز علاوه بر اینکه از شهر عبور می کند دارای زیبایی بسزایی است و باعث شده است چند شهر در اطراف این رودخانه شکل بگیرند. رودخانه دریاچه شهیون که به آن دریاچه سد دز هم می گویند یکی از زیباترین دریاچه های کشور در دل زاگرس است که در شهر دزفول در نزدیکی روستای پامنار بین دو کوه شاداب و تنگوان قرار گرفته است و رودخانه های سزار و بختیاری به این دریاچه سرریز می شوند. وجود ماهی قزل الا رنگین کمانی از ویژگی های این دریاچه است. به دلیل وجود دریاچه ای پر از آب، مسافرانی که به منطقه می آیند می توانند از تفریحات آبی، شنا و قایق سواری در این منطقه استفاده کنند. ساحل بکر و زیبایی در این دریاچه و عبور از جزایر کوچکی که در دل این دریاچه شکل گرفته است و تماشای پرندگان از جذابیت های دریاچه شهیون است.

مطلب مرتبط  تابستان بیا استراحت کنیم!
ساحل درک چابهار

ساحل درک چابهار

9-ساحل درک چابهار

درک این بار معنی نفرین آمیز ندارد. درک یک مکان رویایی و یک ساحل بکر و زیبایی است که در چابهار قرار گرفته است. پاک ترین منظره دریا در کنار نخل های سر به فلک کشیده که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند به طوری که بازدیدکنندگان از دیدن این ساحل خسته نمی شوند. این روستا دارای ساحل صخره ای، ساحل شنی، ساحل مرجانی و ساحل سنگی در کنار هم است که باعث جذابیت این منطقه شده است. روستای درک زرآباد دارای مردمان مهمان نوازی است. این روستا یکی از توابع شهرستان کنارک استان سیستان بلوچستان که در 120 کیلومتری چابهار قرار گرفته است. اگر از جمله کسانی هستید که گرما در گرما را دوست دارید به چابهار بروید.

ساحل خارک (خارگ)

ساحل خارک (خارگ)

10-ساحل خارک (خارگ)

رفتن به کنار دریا و دیدن آن همه زیبایی و کشتی های لنگر گرفته در کنار ساحل می تواند از جذاب ترین تفریحات ساحلی باشد. جزیره خارک در استان بوشهر در دریای خلیج همیشه فارس و در 38 کیلومتری ساحل بندر گناوه قرار گرفته است. این ساحل اگر چه همانند ساحل قشم و کیش جزء لیست سفرهای مسافران قرار نمی گیرد اما اگر طبیعت به هر نحو آن برایتان زیباست خارک را دوست خواهید داشت، برخلاف هرمز که چندسالی است مقصد گردشگری اینستاگرامی ها شده خارک هنوز فرهنگ بومی و محلی خود را تا حدی حفظ کرده است . این جزیره یکی از بزرگترین پایانه های نفتی ایران است بر همین اساس بیشتر توجه به این جزیره به لحاظ اقتصادی بوده است و کمتر به این موضوع توجه شده است که این جزیره یکی از قدیمی ترین جزایر ایران است و زمانی مکانی برای تمدن های پارسی بوده است. در این جزیره کتیبه ای از دوران هخامنشی کشف شده است که نام خلیج فارس در آن آمده است.