فضای اداری

با این نکات کار کردن را جذاب کنید!

حتماً در مراجعات خود به مکان‌ های اداری مختلف متوجه شده اید که در مواجهه با محیط‌ هایی که در آنها نه ‌تنها به زیبایی و دکوراسیون توجه خاصی نشده بلکه راحتی کارکنان و مراجعان نیز مورد توجه نبوده اولین احساسی که در این مکان به طور ناخودآگاه در مراجعه‌ کننده شکل می‌گیرد عدم اطمینان از دستیابی به نتیجه مورد نظرش است. در مقابل حضور در فضاهایی که به ‌دقت و زیبایی دکور شده‌اند از همان بدو ورود موجب ایجاد احساس احترام و شایستگی برای سازمان یا شرکت و جلب اطمینان و اعتماد مراجعه‌کننده می‌شود. آموزه‌ های منابع انسانی می‌ گوید اولین مخاطب و مشتری هر شرکت کارکنان آن هستند و مطمئناً همین تفاوت احساس و برداشت در کارکنان است که منجر به راندمان کاری بهتر در کارکنان فضاهای نوع دوم می‌شود! با این وصف خلاقیت در طراحی دکوراسیون اداری عنصری تجملی محسوب نمی‌شود. طراحی داخلی محیط‌ های اداری به تقسیم درست فضا، جنس و رنگ مبلمان، میزها و صندلی‌ ها و البته نوع قرارگیری آنها بستگی دارد. در مبلمان اداری راحتی و زیبایی دو معیاری هستند که باید به میزانی یکسان مورد توجه قرار بگیرند. راحتی این محصولات به میزان زیادی به نحوه ساخت آنها در کارخانه ارتباط دارد و خریدار تنها باید به هنگام انتخاب میزان راحتی مطلوب خود را در نظر بگیرد. حال‌ آنکه زیبایی و جذابیت به ترکیب، چیدمان و نوع انتخاب شما بستگی دارد. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا نکاتی را پیرامون  جذابیت دکوراسیون فضای اداری بزرگ و مدرن بیان کنیم. نکاتی که کمتر در کشور ما مورد توجه قرار می گیرد.

دکوراسیون فضای اداری

تفکیک فضا با مبلمان

با گسترش فعالیت های سازمان ها و رشد کارکنان هنگامی که افزایش تعداد اتاق ها ممکن نبود طراحان داخلی از پارتیشن ها برای تقسیم بندی فضا استفاده کردند. آنها در کنار این هدف به ایجاد محیطی زیبا با افزایش روحیه تعاون و مشارکت نیز توجه نمودند. نتیجه آنکه در گذر زمان امروزه پارتیشن هایی را می بینیم که از ارتفاع کمی برخوردارند و در کنار تقسیم فضا و ایجاد حریم مناسب برای هر یک از کارکنان با ارتفاع کم امکان گفتگو میان افراد را نیز فراهم می کنند. اما مشکل هنگامی شروع شد که از این دیوارهای مفید در تمام فضاها بدون در نظر گرفتن کاربری آنها استفاده شد. به این ترتیب محیط های اداری به مکعب های ریز و درشتی تقسیم شدند که خالی از جذابیت و روحیه نشاط بودند. اما می توان با کمی خلاقیت این یکنواختی را از میان برد و جلوه عناصر موجود در محیط را با هم ترکیب کرد. امروزه می توانید از مبلمان برای تفکیک بخشی از فضای محیط اداری کمک بگیرید. به این منظور مبلمان هایی ساخته شدند که به صورت گروهی در کنار یکدیگر چیده می شوند و یک فضای محصور را ایجاد می کنند. استفاده از این نوع مبلمان ضمن جلوه و جذابیت بیشتر به افزایش عمق و وسعت محیط نیز کمک می کنند.

مطلب مرتبط  سیم و کابل ها را چگونه در محیط اداری مدیریت کنیم؟

دکوراسیون فضای اداری

استفاده از کفپوش های متنوع برای تفکیک فضا

بر طبق عادت هر زمان که نام تفکیک به گوشمان می خورد ناخودآگاه به دیوارها و پارتشین ها فکر می کنیم. حتی در ایده ای که پیش تر به آن اشاره کردیم از مبلمان استفاده کردیم. اما می توان فضا را بدون هیچ وسیله و مانعی نیز تفکیک کرد. حسن این کار تفکیک فضا و در عین حال هزینه کمتر، ایجاد فضایی بازتر و زیبایی بیشتر ناشی از ترکیب وسایل مختلف است. شاید تعجب کنید که بسیاری از طراحان از تغییر جنس و رنگ کفپوش ها برای تفکیک فضا استفاده می کنند. سادگی اولین ویژگی بارز در تصویر بالاست اما نکته جالب توجه زیبایی و فضای دلنشین و صمیمانه ای است که با وجود سادگی و هزینه کم ایجاد شده است.

دکوراسیون فضای اداری

تنوع در طرح و رنگ

استفاده از طرح ها و رنگ های به ظاهر نامتعارف شاخصه ای است که امروزه در دکوراسیون فضای اداری شرکت های بزرگ دنیا به طور گسترده رعایت می شود. برای درک این موضوع کافیست تا پیرامون دکوراسیون شرکت هایی نظیر گوگل یا فیسبوک در اینترنت جستجو کنید. نتیجه این جستجو تصاویری مملو از مبلمانی با رنگ های شاد و طرح های عجیب اما جذاب است. در مجموع می توان گفت رنگ از مواردی است که می تواند سایر نقایص ظاهری مبلمان را پوشش دهد.

دکوراسیون فضای اداری

جاگیری درست

مشکلی که بیشتر طراحان نیز در دکوراسیون فضای اداری با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود فضا و گاهی نقص های ساختمانی نظیر دیوارها و ستون های زائد است. اگر شما نیز در محیط پیرامون خود با این مشکلات رو به رو هستید باید در نظر بگیرید که شکل مبلمان در جاگیری بهتر آن بسیار مؤثر است. برای مثال در محیط هایی با مساحت محدود مبلمان مستطیلی فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و در مکان هایی مانند کنار ستون های مدور و بزرگ مبلمانی با چیدمان گرد می تواند نقص ساختمانی را به خوبی پوشش دهد.

مطلب مرتبط  اصول چیدمان، طراحی و دکوراسیون مطب پزشک