بناهای تاریخی و نماد

کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابتسال 1 پا
کاخ ثابتسال 1 پا

این ساختمان به عنوان بزرگترین خانهٔ تهران در انتهای شمالی خیابان جردن در منطقه تجریش تهران جای گرفته است و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو(تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده است. خانه شناخته شده به کاخ ثابت پاسال با مساحت بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا (جردن)، تقاطع خیابان حمیده طاهری و محمد روانپور جای گرفته است.

کاخ ثابت پاسال 2
کاخ ثابت پاسال 2

آنهایی که کاخ را دیده‌اند درباره‌اش توصیفات زیادی ارائه می‌دهند. از جمله کاشی‌ها،در‌ها و دستگیره‌های بسیار زیبا و متفاوت به‌کار رفته در آن. همین‌طور قناتی از وسط باغ می‌گذشته و جویی پلکانی دور تا دور استخر وجود داشته است. و درست رو‌به روی استخر دو چایخانه وجود داشته‌است که البته اکنون از آن شکوه خبری نیست و بقایای آن به چشم می‌خورد.

کاخ ثابت پاسال 3
کاخ ثابت پاسال 3

سمت راست خانه نیز فضای بازی برای پایکوبی و دیدن نمایش تعیبه شده است. باغ کاخ در سمت چپ و راست که محل پارک ماشین نیز هست، دارای درختان سرو و کاج در دو ردیف کنار هم بوده که امروز تقریبا چیزی از این درخت‌ها باقی نیست.

کاخ ثابت پاسال 4
کاخ ثابت پاسال 4

ستون‌های جلوی عمارت همه از سنگ مرمر و به رنگ صورتی است. گفته می‌شود مجسمه‌ها و سنگ تراشی‌هایی نیز در نمای این کاخ به کار رفته بود که امروزه چیزی از آنها دیده نمی‌شود.تقریبا همان طور که در عکس‌ها دیده می‌شود تقریبا شیشه تمامی پنجره‌ها شکسته و چارچوب برخی از درها و پنجره‌ها کنده شده است.
بر اساس گفته برخی کارشناسان این کاخ جزئی از میراث فرهنگی کشور به‌حساب می‌آید اما هنوز نام آن در این میراث ثبت نشده‌است. همچنین اطلاعات دقیقی از تصمیم‌های گرفته‌شده برای آینده این کاخ در دسترس نیست اما گفته می‌شود که امکان تخریب آن وجود دارد. اما هنوز خبر و تصمیم قطعی مبنی بر تخریب و یا نگهداری این کاخ منتشر نشده است.

مطلب مرتبط  کاربرد شیشه رنگی در معماری از گذشته تا امروز (2)

نوشته های مشابه