فضای باز

چند نمونه از مبلمان شهری خلاقانه آمریکا و اروپا

مبلمان شهری به وسایل، تجهیزات و ترکیب هایی اتلاق می شود که در فضای باز ساخته می شوند و غالبا مصرف عمومی دارند یا به عنوان نماد و با هدف زیباسازی شهر مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از کاربرد مبلمان شهری زیباسازی و رفاه شهروندان است و علاوه بر زیبایی باید با فرهنگ و بافت شهری نیز تناسب داشته باشد. اهمیت مبلمان شهری به عنوان نماد فرهنگی و پیشرفت شهرسازی موجب شده تا در این مطلب به بررسی چند مبلمان شهری زیبا و کاربردی در گوشه و کنار دنیا بپردازیم.

مبلمان شهری

مبلمانی در کنار پارکی کوچک در لندن

در پل لندن فضای سبزی وجود دارد که سابقا در کنار آن تعدادی نیمکت وجود داشت و محلی برای پارک ماشین‌ ها بود. این فضا محلی است که معمولا بسیار شلوغ است و مردم گاهی در کنار فضای سبز و ماشین ‌ها استراحت می ‌کنند. امروزه در اینجا به جای استفاده از نیکمت ‌های معمولی و تکراری از مبلمانی زیبا با طراحی حرفه ‌ای استفاده شده است. این مبلمان در سال ۲۰۱۶ ساخته و به پل لندن اضافه شده است. متریال این مبلمان شهری از سازه ‌های سبک و مقاوم است و از ترکیب رنگ قرمز و سفید برای آن استفاده شده. جالب آنکه ترکیب ‌بندی این رنگ ها به شکلی است که از هر زاویه یکی از آنها دیده می ‌شود. این نیمکت ‌های متفاوت باعث شده تا این فضا محلی برای استراحت و تفریح شهروندان در کنار یکدیگر شود. اطراف این نیمکت ‌ها مملو از درخت و گیاهان مختلف است و استراحت در این فضا روحیه ای مضاعف به افراد می ‌بخشد.

مبلمان شهری

ایستگاه اتوبوس در نیویورک

ایستگاه‌‌ های اتوبوس همواره در مسیرهای پر رفت و آمد قرار دارد و مردم نیز ناچارند در این مکان ها زمان زیادی را در انتظار بنشینند. بنابراین ایستگاه‌‌ های اتوبوس برای افرادی که دائما با آن سر و کار دارند اصولا خسته ‌کننده است. یک طراح حرفه ‌ای در نیویورک یک ایستگاه اتوبوس را تبدیل به فضایی کرده‌ است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. او در این ایستگاه‌‌ از المان‌ شهری به شکل حروف BUS استفاده کرده‌ است. این المان می ‌تواند محلی برای سرگرمی کودکان نیز باشد. همچنین این ایستگاه‌‌ اتوبوس به شکلی ساخته شده‌ تا شهروندان در هنگام بارش باران خیس نشوند. در ساخت این مبلمان شهری از متریال طبیعی و مقاوم استفاده شده که در صورت بازی و استفاده زیاد افراد کمتر آسیب ببیند. این مبلمان شهری زیبا به شکلی طراحی شده تا افراد معلول نیز امکان استفاده از آن را داشته باشند. این فضاها با احترام به حقوق همه مردم و با هدف ایجاد فضای گفتگو و ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر طراحی شده است. این گروه طراحان با طراحی ‌های جالب خود در اسپانیا و دیگر شهرها نیز محبوب شده ‌اند و با علائم و نمادهای مختلف به طراحی شهر پرداخته ‌اند.

مطلب مرتبط  10 ایده دکوراسیون کریسمس برای فضای باز

مبلمان شهری

سازه ترکیبی در سانفرانسیسکو

این سازه در سانفرانسیسکو و نزدیک به یک فروشگاه بزرگ و کنار خیابانی که بسیار پر رفت و آمد است ساخته شده است. متریال این سازه شبیه چوب است و از ترکیب چند ماده ساخته شده است. این سازه دارای بخش ‌های مختلفی است که شباهت به نیمکت یا میز دارند هر بخش برای افراد مختلف استفاده می ‌شود. در این مجموعه قسمتی برای پارک دوچرخه درنظر گرفته شده است و فضایی برای نشستن چندین نفر در کنار میزهای کوچک چوبی وجود دارد. همچنین در این مبلمان شهری قسمتی برای کاشت گیاهان در نظر گرفته شده است. این سازه با وجود کوچک بودن و اشغال فضای کم دارای بخش‌ های زیادی است و امکانات بسیاری را برای افرادی که پس از خرید نیاز به استراحت دارند فراهم می ‌کند.

مبلمان شهری

سازه ‌ای در پارک جنگی ایلینوی

سازه ‌ای در پارک جنگلی ایلینوی وجود دارد که توسط Greg Corso و Molly Hunker طراحی شده است. این سازه از جنس تخته سه ‌لا ساخته شده و با رنگ سبز نعنایی خود هماهنگی زیادی با رنگ درختان جنگل دارد. این مبلمان شهری از چند بخش ساخته شده که دایره ‌وار به یکدیگر متصل هستند و قسمت‌ هایی دارد که می ‌توان بر روی آن نشست و استراحت کرد. در قسمتی از آن نیز چهارچوبی وجود دارد که در زیر آن اغلب گروه ‌های موسیقی برنامه‌ های خود را اجرا می ‌کنند.

مبلمان شهری

استادیوم سبز در دانمارک

در یک ساختمان مسکونی در دانمارک چندین مبلمان قرار دارد و ساکنین می توانند با توجه به سلیقه خود از آنها استفاده کنند. هر یک از واحدهای این ساختمان از طراحی منحصر به ‌فردی برخوردار است اما فضای عمومی این ساختمان نیز باید به‌ شکل مخصوصی طراحی شود تا همه افراد از آن لذت ببرند. این مبلمان سبز با طرح L ساخته شده و تمام قسمت های آن بر روی یک استخر کوچک واقع شده ‌اند و در کنار آن گیاهان آپارتمانی نیز وجود دارد. در واقع این نیمکت ها تا حد زیادی نشستن در فضای طبیعی را برای افراد تداعی می کنند. این فضا در طول روز بسیار دلپذیر است و نور خورشید به طور مستقیم بر آن می‌ تابد. در هنگام شب نیز یک سیستم نورپردازی حرفه ای فضای آرامش بخشی را برای ساکنین این مجمتع فراهم می کند.

مطلب مرتبط  فضای کاری پلان باز و بسته چه تفاوت هایی دارند؟

مبلمان شهری

ایستگاه اتوبوس در ژاپن

در ژاپن یک ایستگاه اتوبوس ساده ساخته شده که بسیار زیبا و کاربردی است. این ایستگاه اتوبوس دارای چترهای ثابتی است که در عین زیبایی مانع از خیس شدن شهروندان می شوند و با آب و هوای بارانی و مرطوب این کشور سازگار است. این چترها بر روی سنگ ‌های ثابتی قرار دارند و زیر آنها با تصویر آسمان پوشیده شده است. در واقع طراحان ژاپنی با ایده ای ساده و کاربردی فضایی را ایجاد کرده ‌اند که بسیار زیباست و افراد با ایستادن در زیر آن از باران نیز محافظت می ‌شوند.

مبلمان شهری

ایستگاه اتوبوسی شبیه به کرم

ایستگاه اتوبوسی در پرتغال وجود دارد که به شکل یک کرم طراحی شده است. این سازه از فیبر کربن سبک ساخته شده و علاوه بر زیبایی امکانی برای نشستن در فضایی بهتر و مطالعه را برای شهروندان فراهم می ‌کند.

مبلمان شهری

ایستگاه استراحت در ونکوور

در یکی از خیابان های پر رفت و آمد ونکوور ایستگاه استراحتی وجود دارد که از جنس چوب ساخته شده است. این مبلمان شهری از تکه چوب ‌هایی منحنی‌ شکل ساخت شده و برای استراحت بسیار مناسب است. این سازه در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است و بسیار در کانادا محبوب است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

نوشته های مشابه